•  شناسایی و انتخاب مواد
    مدیر گروه
    دکتر حمیدرضا شاهوردی

آمار و اطلاعات

انتخاب و پیشنهاد مواد فلزی مناسب برای کاربردهای مهندسی در صنایع مختلف و شرایط کاری متنوع همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. همچنین فرایندهای ساخت مواد و قطعات فلزی مرتبط، تکمیل کننده زنجیره اهمیت و کارایی مواد فلزی در کاربردهای متداول صنعتی است. دانش و فناوری مهندسی مواد- شناسایی و انتخاب مواد مهندسی (متالورژی) در صنایع حساس و حیاتی فراوانی مانند قطعات پالایشگاهی، نیروگاهی، هوایی و فضائی، خودرو و حمل و نقل، فرآوری مواد شیمیایی و غذایی، استخراج معادن و منابع انرژی فسیلی و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و مانند آن نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. به علاوه، این دانش و فناوری به ابداع و توسعه مواد و فرایندهای ساخت پیشرفته مرزدانشی و تمدن‌ ساز می‌پردازد که لازمه پیشرفت صنایع نوظهور و تحول و جابجایی مرزهای دانشی است.
گروه شناسایی و انتخاب مواد مهندسی دانشگاه تربیت مدرس در سال 1368 با راه‌اندازی رشته شناسایی و انتخاب مواد تاسیس شد و سپس در سال 1398 رشته مهندسی مواد- جوشکاری را به این گروه اضافه نمود. در این گروه آموزشی علاوه بر تدریس درس‌های تئوری، آزمایشگاهی و کارگاهی مختلف مرتبط با مهندسی متالورژی و مواد، زمینه‌های تحقیقاتی و پژوهشی متنوعی پیگیری می‌شود. از جمله این زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری می‌توان به متالورژی فیزیکی (شامل ریخته‌گری و انجماد، تبدیل‌های فازی، مهندسی ریزساختار، متالورژی جوشکاری و مشخصه‌یابی مواد فلزی)، متالورژی مکانیکی (شامل تغییر شکل پلاستیک مواد فلزی، شکست و خستگی و خزش)، متالورژی و مواد محاسباتی (شامل شبیه‌سازی و مدل‌سازی تحلیلی و عددی- کامپیوتری در مهندسی مواد و متالورژی)، متالورژی و مهندسی سطح (شامل پوشش‌دهی و اصلاح سطح)، و مواد و فرایندهای ساخت پیشرفته (شامل مواد فلزی برای کاربردهای زیستی و انرژی، فرایندهای ساخت مبتنی بر اتصال و ساخت افزایشی فلزات و آلیاژها) اشاره نمود. همکاران گروه، موضوعات پایان‌نامه و رساله‌های دانشجوئی را با توجه به آخرین پیشرفت‌های مرتبط روز دنیا و همچنین نیازهای صنعتی کشور تعریف و اجرا می‌نمایند. گروه شناسایی بر اساس آخرین پیشرفت‌های آموزشی، علمی و فناوری دنیا و همچنین نیازهای علمی و صنعتی کشور در حوزه مهندسی متالورژی، اقدام به بازبینی، بازنگری و به‌روزرسانی سرفصل درس های خود می‌کند. آخرین به‌روزرسانی سرفصل درس‌های رشته شناسایی و جوشکاری در سال 1401 صورت گرفته است.
فارغ التحصیلان رشته شناسایی و جوشکاری با مهارت‌های علمی، صنعتی و اجتماعی که در دوره تحصیلی خود به دست می‌آورند، امکان خوبی برای اشتغال در بازار کار مرتبط و یا ادامه تحصیل و فعالیت به عنوان محقق و پژوهشگر در داخل و یا خارج کشور به دست می‌آورند. به علاوه، از این مسیر تلاش می‌شود تا نیازهای علمی و صنعتی کشور در زمینه متالورژی شناخته شده و پاسخ شایسته ارائه گردد.

ضرورت و اهمیت رشته

نياز به توليد مواد با خواص بهتر، ضرورت استفاده حداكثر از منابع داخلي، لزوم جايگزين كردن مواد مهندسي با مواد مناسبتر از ديدگاه زيست محيطي و همچنين توسعه روزافزون تكنولوژي، ضرورت تاسيس اين دوره را مشخص مي سازد. لذا ارائه اين دوره به نحو مطلوب در مراكز آموزش عالي مي تواند نقش عمده اي در نيل به خودكفايي آموزشي، پژوهشي و صنعتي كه از اهداف جمهوري اسلامي ايران است داشته باشد.

اهداف رشته

دوره شناسايي و انتخاب مواد مجموعه‌اي از دروس نظري، آزمايشگاهي پيشرفته و پروژه تحقيقاتي مي‌باشد كه به منظور طراحي و بهينه سازي خواص مواد مهندسي و پژوهش در ارتباط با روش ساخت آنها برنامه ريزي شده است. هدف از آموزش اين مجموعه تربيت نيروي انساني مورد نياز مراكز تحقيقاتي صنعتي و آموزش عالي مي‌باشد.

نقش و توانایی دانش آموختگان

دانش آموختگان این رشته با مهارت‌های علمی، صنعتی و اجتماعی که در دوره تحصیلی خود به دست می‌آورند، امکان خوبی برای اشتغال در بازار کار مرتبط و یا ادامه تحصیل و فعالیت به عنوان محقق و پژوهشگر در داخل و یا خارج کشور به دست می‌آورند. به علاوه، از این مسیر تلاش می‌شود تا نیازهای علمی و صنعتی کشور در زمینه متالورژی شناخته شده و پاسخ شایسته ارائه گردد.

ویدئو معرفی آزمایشگاه های گروه شناسایی و انتخاب

اخبار

access deny [1368]