•  فرآوری مواد معدنی
    مدیر گروه
    دکتر مهدی محسنی

آمار و اطلاعات

معرفی رشته

دانشگاه تربیت مدرس اولین دانشگاه بوده است که در سال 1377 رشته فراوری مواد معدنی را راه اندازی و اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نموده و از آن تاریخ به صورت مستمر پذیرش دانشجو در این مقطع تحصیلی داشته است. این گروه در سال 1385 پذیرش دانشجو در مقطع دکتری را آغاز و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان را برای خدمت به جامعه علمی و صنعتی کشور تربیت نموده است. گرایش معدن و محیط زیست نیز در سال 1395 در مقطع کارشناسی ارشد به گروه اضافه شد. پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری اغلب در زمینه‌های فلوتاسیون، لیچینگ، تغلیظ و تخلیص محلول‌های لیچ، بازیابی فلزات از محلول، خردایش، مدلسازی و شبیه سازی فرایندها، کنترل فرایندها، شبیه سازی های مولکولی در فرایندهای فراوری مواد معدنی و بررسی زیست محیطی کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی بوده است که نتایج بعضی از آنها نیز توسط صنعت مورد استفاده قرار گرفته است.

ضرورت و اهمیت رشته

کشور ما ایران از جمله کشورهای غنی معدنی است. معادن فلزی و غیر فلزی بدون فراوری امکان استفاده در صنایع پایین دستی را ندارند و رشته ی فراوری مواد معدنی دانش استحصال مواد با ارزش از این منابع را ارائه می کند. فراوری یک ماده ی معدنی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، زمینه را برای توسعه اشتغال فراهم و همچنین نیاز به واردات ترکیبات قابل استحصال از این منابع را کاهش می دهد. افزایش پیچیدگی منابع معدنی از نظر کانی زایی و همچنین کاهش ذخایر پرعیار معدنی اهمیت رشد دانش و پرورش افراد توانمند در این زمینه برای استحصال اقتصادی مواد معدنی از ذخایر کم عیار و پیچیده را افزایش داده است. از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی در سایر زمینه ها نیازها به ترکیبات شیمیایی و فرم خاصتری از مواد را ایجاد کرده است که از منابع معدنی و با به کارگیری دانش فراوری مواد معدنی قابل استحصال هستند.

اهداف رشته
  1. تربیت دانش آموختگان با توانایی حل مسائل و راهبری پروژه های فراوری مواد معدنی
  2. دست‌یابی به جدیدترین مبانی علمی، تحقیقاتی و فناوری در زمینه فراوری مواد معدنی
  3. نوآوری در زمینه‌های علمی، پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در زمینه های مرتبط با رشته
نقش و توانايي دانش آموختگان

دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد این رشته می‌توانند در پروژه‌های تحقیقاتی، اجرایی و تخصصی در زمینه‌ی فراوری مواد معدنی فعالیت داشته و در کارخانه‌های کانه‌آرایی، هیدرومتالورژی، سرامیک، سیمان، شیشه و سایر صنایع وابسته مشغول به کار شوند.

دانش آموختگان دوره ی دکتری این رشته می توانند ضمن اشراف بر آخرین یافته‌های علمی و اجرایی تخصص مربوط به خود، در مواردی که در حین طرح و اجرای یک پروژه معدنی راه حل مشخص و مدونی وجود ندارد قادر باشند با استفاده از آموزه‌های دوران تحصیل خود (بخش آموزشی و پژوهشی)، راه حل مناسب، بهینه و قابل قبول در سطح جامعه حرفه‌ای ارائه نمایند. بخش دیگری از فعالیت فارغ‌التحصیلان این دوره تدریس در دانشگاه‌ها و تربیت مهندسین توانمند در دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی می‌باشد که بالطبع انتظار می‌رود در تولید علم و تبدیل علم به ایده و ثروت نقش موثری داشته باشند.

اخبار

access deny [1368]