[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15070   , 1403/02/20


بيشترين دانلود کاربران پایگاه اطلاعات علمی ایران از پايان نامه ها و رساله هاي دانشگاه تربيت مدرس بوده است


۲۸۵ هزار کاربر پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، تمام‌متن ۳۸۸ هزار پایان‌نامه‌ و رساله را نزدیک به چهار میلیون بار در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دانلود کردند.

بر پایه فصل سوم «آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها» مصوب ششم آذر ۱۳۹۵ وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری؛ دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در «گنج» (به نشانی ganj.irandoc.ac.ir )، با پرچم‌داری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این وزارت آغاز شد.

بر پایه این آیین‌نامه؛ اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس گذارده می‌شوند. در همین چارچوب، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در گنج فراهم شد.

همچنین از دی‌سال ۱۳۹۵ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۹، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۳۹۴.۵۵۱ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۴۰.۵۳۵ رساله دکتری در «گنج» فراهم شد. تا پایان پاییز ۱۳۹۹ میانگین روزانه بازدید پژوهشگران از «گنج» (با آی‌پی جداگانه) ۷.۴۲۳ و میانگین جست‌وجوهای روزانه در آن ۲۷.۶۹۴ بوده است. در این بازه زمانی تمام‌متن ۳۵۹.۴۸۹ پایان‌نامه و ۲۸.۶۰۰ رساله را بیش از ۲۸۵ هزار کاربر برای چهار میلیون بار دانلود کرده‌اند.

در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، پارساهای ۶۴۲ مؤسسه دانلود شده که بیشترین دانلود از پارساهای دانشگاه تربیت مدرس بوده است كه ٢٥٣٩٠ شمار دانلود با تكرار داشته است.

دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، فردوسی مشهد، علامه طباطبائی، و تبریز نیز در جایگاه دوم تا پنجم دانلود تمام‌متن پارسا هستند.



16:34 - دوشنبه 6 ارديبهشت 1400    /    شماره خبر : 15070    /    تعداد نمايش خبر : 1141