[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15160   , 1403/02/20


برگزاری سی و ششمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه



در این مراسم رییس دانشگاه به سیاست های دانشگاه در دوران اپیدمی کرونا اشاره کرد و گفت: دانشجویان در این دوران که از دانشگاه و محیط همفکری و همگرایی دور هستند، نیازمند راهنمایی بیشتر اساتید، مدیران گروهها، تصمیم گیران و به ویژه اساتید راهنما هستند. دانشگاه در راستای پیگیری سیاست پشتیبانی سلامت دانشگاهیان، سرویس پایش سلامت اساتید، دانشجویان و کارکنان را راه اندازی کرد و با پایش مداوم ۴۰۰ نفر از مبتلایان به کرونا که به مرکز بهداشت اطلاع رسانی کرده بودند، شامل ۲۰۰ دانشجو، ۹۰ عضو هیات علمی و ۳۰ نفر از کارکنان و بستگان آنها پشتیبانی شدند.


دکتر احمدی با اشاره به تشکیل پردیس ها اظهار داشت: یکی دیگر از سیاست های دانشگاه تشکیل پردیس ها با هدف تمرکز زدایی و تفویض اختیارات است. ۷ پردیس بزرگ به عنوان یک مجموعه خانواده همگرا و همفکر با خرد جمعی، اختیارات ستاد را به صورت حداکثری در راستای ادامه فعالیت های دانشگاه دریافت می کنند و تمرکز زدایی از ستاد در جهت تقویت پردیس ها خواهد بود. شرح وظایف پردیس ها به زودی اعلام می شود. مدیریت فضا، مدیریت نیروی انسانی مشترک، توسعه فعالیت های بین رشته ای در میان اساتید، گروه های آموزشی و دانشکده های درون پردیس، تشکیل شوراها و گروههای تصمیم گیری با اتکا به خرد جمعی و همه جانبه موجود در پردیس برای اجرای وظایف محوله باید انجام شود.


در ابتدای این گردهمایی دکتر مینایی به پیامدهای همه گیری کووید ۱۹ برای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها هم از پیامدهای این بحران بی نصیب نبودند اما آنچه اهمیت دارد این است که از تحولات ایجاد شده درس بگیریم و پس از برطرف شدن بحران تجارب خود را مدون کرده تا در شرایط مشابه استفاده کنیم.


وی افزود: پس از بروز همه گیری کرونا، تحول در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، رفاهی و علمی ایجاد شد. تغییرات مهم و برگشت ناپذیری در کارکرد دانشگاه‌ها ایجاد شد که اگر با آن همگام نشویم، دانشگاه جایگاه خود را از دست خواهد داد. موسساتی که بتوانند بهتر برنامه ریزی کنند و عملکرد خوبی داشته باشند، پیشرفت می کنند و اینجاست که ضرورت برنامه ریزی، تجهیز و آمادگی در تمام سطوح به چشم می خورد.


دکتر مینایی ویژگی های آموزش عالی در دوران کرونا را برشمرد و گفت: تغییر و تحولات چشمگیر در نهادهای دانشگاهی، سرعت تحقق ایده شهروندی دیجیتال، تغییرات مهم در معنا و سبک زندگی اجتماعی، شکل گیری ساحت نوینی از کنش های اجتماعی، تحول در نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی، نیاز به همکاری فرامرزی برای کنترل بیماری، شکل گیری گونه نوینی از فرایند جهانی شدن از جمله این موارد است.


وی در ادامه به برخی تحولات آموزش عالی در دوران همه گیری شامل: تحول در فعالیت های آموزشی (مانند برگزاری کلاس ها، جلسات، نشست ها و همایش ها در فضای مجازی)، تحول در فعالیت های پژوهشی (مانند بهره گیری بیشتر از روش های شبیه سازی، وقفه در فعالیت های آزمایشگاهی) و تحول در فعالیت های برون دانشگاهی؛ ملی و بین المللی (مانند انعطاف پذیری بیشتر برای همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و تاکید بر ضرورت همبستگی دانشگاهی) اشاره کرد.


دکتر مینایی در پایان آموزش عالی در دوران پسا کرونا را تشریح کرد و گفت: آموزش عالی نیازمند دگرگونی رویکردهای ساختاری و مدیریتی خود است. همچنین باید گسترش آموزش عالی مجازی به عنوان یکی از راهبردهای توسعه در دستور کار قرار گیرد. آموزش عالی نیازمند داشتن طرحی برای پیوستن به روند جهانی شدن است.


وی همچنین از ایجاد فرصت های نوین برای همکاری بین دانشگاهی، تقویت زیرساخت های فناوری دانشگاه، بهره مندی بیشتر از پتانسیل و امکانات آموزش الکترونیک برای فعالیت های بین المللی، برنامه ریزی در سطح گروهها برای شرایط همه گیری، تغییر در برنامه های آموزشی و توانمندسازی اعضای هیات علمی و باز طراحی برنامه های درسی متناسب با آموزش های الکترونیک به عنوان برخی دیگر از ویژگی های آموزش عالی در پسا کرونا نام برد.


در ادامه دکتر کلباسی به ارائه گزارش عملکرد معاونت آموزشی و مدیریت های ۶گانه آن در دوره همه گیری کووید ۱۹، همچنین بیان چالش های پیشرو و برنامه های آتی حوزه آموزش دانشگاه پرداخت.


در بخش دیگری از گردهمایی مدیران گروه های آموزشی، دکتر جعفریان اقدامات، چالش ها، رویکردها و برنامه های حوزه پژوهش دانشگاه را در دوران کرونا تشریح کرد.


در این نشست مجازی، دکتر نهاوندی از ارزیابی دانشکده ها بر مبنای شاخص های مسئولیت اجتماعی خبر داد و گفت: هر ساله عملکرد دانشکده ها بر مبنای شاخص های عملکرد آموزشی، پژوهشی، مالی و بین المللی ارزیابی شده و روند مقادیر شاخص های دانشکده به همراه کمترین، بیشترین و میانگین شاخص در دانشگاه، به دانشکده ها اطلاع رسانی می شود.


وی اضافه کرد: نیاز به حرکت به سوی ایفای نقشی فعال در حل مسائل جامعه و پاسخگویی به نیازها سبب شد تا به منظور جهت دهی فعالیت های دانشکده ها در راستای نیل به دانشگاه جامعه محور، ارزیابی عملکرد دانشکده ها بر اساس مسئولیت های اجتماعی نیز در دستور کار مرکز نظارت و ارزیابی راهبردی دانشگاه قرار گیرد.


دکتر نهاوندی در اشاره به جایگاه دانشگاه در رتبه بندی بین المللی اثرات اجتماعی دانشگاه‌ها گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۱ از میان یک هزار و ۱۱۵ دانشگاه، دانشگاه تربیت مدرس رتبه ۶۰۰-۴۰۱ را کسب کرد. همچنین در هدف " آب پاک و تصفیه فاضلاب" رتبه ۲۰۰-۱۰۱ بین ۵۲۰ دانشگاه و در هدف " صنعت، نوآوری و زیرساخت" رتبه ۲۰۰-۱۰۱ بین ۶۸۰ دانشگاه را بدست آورد.


وی در پایان افزود: فعالیت های بالقوه دانشکده ها مرتبط با مسئولیت اجتماعی آنها تدوین و برای دانشکده ها ارسال شده و فعالیت ها در چند بخش کلی شامل: تحقیقات انجام شده، مشارکت در حل مسائل دانشگاهیان و مشارکت در حل مسائل جامعه تدوین شده است.


سی و ششمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی با پرسش و پاسخ از هیات رئیسه دانشگاه به کار خود پایان داد.





16:57 - سه شنبه 28 ارديبهشت 1400    /    شماره خبر : 15160    /    تعداد نمايش خبر : 1448