[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15344   , 1403/02/31


"همگرایی علوم بر پایه تعاملات میان رشته‌ای"، ماموریت کلان علمی دانشگاه تربیت مدرس


مدیر برنامه ریزی، گسترش و بازنگری در این نشست با تبیین ماموریت کلان دانشگاه اظهار داشت: در راستای ماده ۵ سیاست ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موظف است به منظور پاسخ‌گويي به نيازهاي گوناگون كشور در بخش هاي مختلف، طرح مأموريت گرايي مؤسسات آموزش عالي را با توجه به سطوح عملكردي بين المللي، ملي، منطقه اي و خاص تدوين كند و پس از تصويب به اجرا درآورد. همچنین بر اساس بند ۳ تبصره ۷ ماده یک قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز آمار ایران، رشته های تحصیلی خود را متناسب با بازار کار تعیین نمایند.

وی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاه و ارکان جهت ساز دانشگاه در طرح تحول و اولویت های طرح تحول راهبردی توضیحاتی اجمالی عنوان کرد.

وی افزود: در راستای تعیین ماموریت کلان علمی دانشگاه، کمیته ای متشکل از معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه، رییس مرکز نظارت و ارزیابی راهبردی، مدیر طرح ارتقای تراز بین المللی دانشگاه، رییس پارک علم و فناوری، مدیر امور پژوهشی و آزمایشگاهها، مسئول واحد مرکزی مدیریت برنامه، قائم مقام رییس دانشگاه در طرح تحول راهبردی و دبیر کمیته راهبری طرح تحول راهبردی تشکیل و متعاقب آن نظرات و دیدگاه ها جمع بندی شد و سه محور شامل؛ همگرایی علوم بر پایه تعاملات میان رشته ای برای نیل به مرجعیت علمی، تربیت نیروی انسانی متخصص، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو به عنوان مسئولیت اجتماعی دانشگاه و ارتقای دانش و مهارت‌های اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بر اساس جمع بندی صورت گرفته، ماموریت های کلان دانشگاه، "همگرایی علوم بر پایه تعاملات میان رشته ای" برای حل مسائل جامعه، گسترش مرزهای دانش، نیل به مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی تعریف شد.

وی در خصوص سناریو برای ماموریت‌های ویژه علمی در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه تصریح کرد: بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی و پزشکی سلولی- مولکولی، انرژی، فناوری های محیطی زیستی و تغییرات اقلیمی، فناوری های میکرو و نانو، گیاهان دارویی، امنیت و سلامت غذایی و فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله این ماموریت ها در حوزه پژوهشی هستند و ماموریت های ویژه علمی در حوزه آموزشی دانشگاه نیز شامل تعریف و راه اندازی رشته های جدید میان رشته ای مورد نیاز جامعه، تربیت دانش آموختگان چند وجهی دارای مهارت های اشتغال پذیری بالا، برنامه های بالندگی (آموزش) استادان دانشگاه های کشور در تراز کیفی جهانی، تولید محتوای آموزشی کیفی برای ارتقای آموزش ترکیبی و بازنگری برنامه های درسی در تراز بین المللی از جمله ماموریت های ویژه علمی در حوزه آموزشی دانشگاه می باشد که پس از تایید و تصویب در شوراهای آموزشی و پژوهشی در نشست های آتی شورای دانشگاه برای بررسی نهایی طرح خواهد شد.

در ادامه رییس دانشگاه خاطر نشان ساخت: از نظر وزارت علوم، تعیین حوزه ماموریت دانشگاه به صورت جغرافیایی نیز کفایت می کند؛ اما از آنجا که دانشگاه تربیت مدرس در حوزه میان رشته‌ای جزء دانشگاه‌های پیشرو بوده و این موضوع در اولویت‌های طرح تحول راهبردی دانشگاه نیز مستتر می‌باشد و در افق قرن ۲۱ همگرایی فناوری‌ها و علوم جزء مهمترین اهداف جهانی شناخته شده است، این ماموریت در حوزه ملی و بین المللی برای دانشگاه انتخاب شد.

در ادامه پس از بیان نظرات و دیدگاه های اعضای شورا، "همگرایی علوم بر پایه تعاملات میان رشته ای" به عنوان ماموریت کلان علمی دانشگاه مورد تصویب قرار گرفت.



15:35 - چهارشنبه 2 تير 1400    /    شماره خبر : 15344    /    تعداد نمايش خبر : 741