[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15410   , 1403/02/19


گزارش قانون رسیدگی به تخلفات پژوهشی در نشست شورای دانشگاه



مدیر کتابخانه مرکزی در این نشست با توضیحاتی در خصوص قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی اظهار داشت: طبق ماده واحده این قانون، تهیه، عرضه یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و غیر الکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات می باشند.


همچنین بر اساس تبصره ۶ در صورت استفاده متقلبانه موضوع این قانون توسط اعضای هیات علمی، دانشجویان، کارکنان اداری و طلاب، ضمن سلب هرگونه امتیاز مادی و یا معنوی مترتب بر آن و ملغی‌الاثر بودن هرگونه مدرک تحصیلی، پایه، مرتبه علمی، رتبه و یا عناوین مشابه علمی، به تخلفات نامبردگان حسب مورد توسط هیات های انتظامی اعضای هیات علمی، هیات های رسیدگی به تخلفات اداری، کمیته های انضباطی دانشجویان و یا دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی شده و به مجازات محکوم می شوند.


وی خاطر نشان ساخت: با توجه به مفاد و تبصره 6 مصوبه مجلس شورای اسلامی، اعضای کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسات در مورد پرونده‌های ارسالی تصمیم‌گیرنده نیستند و پس از بررسی موارد به هیأت‌های انتظامی مربوطه ارجاع می‌گردد.


وی در ادامه به معرفی اعضای کارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه و کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی پرداخت.


زواران تصریح کرد: طبق مصوبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیر دولتی باید متن پروپوزال (پیشنهاده) تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه بندی ندارند در سامانه‌های طراحی شده برای این منظور بارگذاری نمایند. در حال حاضر دانشگاه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری همانندجویی و بارگذاری پروپوزال‌ها و پایان نامه‌ها و رساله‌های خود را در سامانه ایرانداک انجام می‌دهند و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز مکلف شده چنین سامانه‌ای را طراحی نماید همچنین موسسه مکلف است متن کامل پایان‌نامه‌های فاقد طبقه‌بندی را حداکثر ۵ سال پس از تاریخ دفاع منتشر کند.


مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه خاطر نشان ساخت: در جلسه کارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه که ۱۴ خرداد ماه با حضور رئیس، دبیر و سایر اعضا برگزار گردید، پیشنهادهایی از سوی اعضا ارائه شد. بر این اساس با توجه به اینکه وزارت بهداشت مکلف به تولید سامانه شده و با توجه به عدم بارگذاری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های رشته‌های پزشکی در سامانه ایرانداک (فقط دانشگاه تربیت مدرس انجام می‌دهد لذا همانندجویی ناقص انجام می‌شود)، دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه مکلف شوند هم در زمینه پروپوزال و هم در زمینه متن پایان‌نامه و رساله در سامانه وزارت بهداشت همانندجویی کنند، زیرا پیگیری تخلفات ممکن نیست.


وی افزود: از دیگر پیشنهادهای مطرح شده این بود که کمیته تخصصی اخلاق در پژوهش زیر نظر دبیر کارگروه (به دلیل ضرورت رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها) و کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی و کمیته پیشنهادی اخلاق تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات در زمینه انسانی با توجه به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی زیر نظر دانشکده علوم پزشکی فعالیت نماید. همچنین در خصوص تشکیل کمیته‌های اخلاق حرفه ای، کمیته نظارت بر کلاس‌های عملی و کارگاهی (زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه) و کمیته ترویج و اشاعه روش‌های صحیح انتشار پژوهش‌های دانشگاهی نیز پیشنهادهایی ارائه شد و مقرر گردید ساختار آن تعریف و در جلسات آینده مطرح گردد و در صورت تأیید، کمیته ها شکل گیرد.


در پایان دکتر فتح‌الهی بر لزوم توجه به رعایت اخلاق در پژوهش و گرفتن کد اخلاق پیش از تصویب پروژه و پروپوزال به عنوان یک تکلیف قانونی تاکید کرد و از روسای دانشکده ها خواست تا در جلسات هیات رییسه دانشکده ها و مدیران گروهها، این مهم را مطرح و لزوم آن را یادآوری نمایند.


00:24 - پنج شنبه 17 تير 1400    /    شماره خبر : 15410    /    تعداد نمايش خبر : 808