[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15443   , 1403/02/19


به منظور افزایش ماندگاری شیر و کاهش هزینه ها؛
دستگاه ESL با استفاده از میدان مغناطیسی طراحی و ساخته شد



پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با همکاری مرکز تحقیقات صنایع شیر لبن دشت (چوپان) برای نخستین بار موفق به طراحی و ساخت دستگاه ESL نوینی شدند که با استفاده از میدان مغناطیسی اقدام به پاستورازیسیون شیر با طول ماندگاری بیش از ۲ هفته بدون تغییر در مزه رنگ و خواص می کند.


دکتر محمد رستمی مدیر پروژه‌های آزمایشگاه فناوریهای پیشرفته شبیه ساز دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه در خصوص اهمیت این پروژه و ویژگی دستگاه طراحی شده گفت: تولید شیرهای ESL با استفاده از شوک حرارتی ۱۲۴ درجه سانتیگرادی انجام می گیرد که این امر موجب از بین رفتن مواد مغذی شیر و افزایش هزینه های تولید می شود در حالی که با این روش جدید، شیر ESL پس از گذشت از یک میدان مغناطیسی متغیر و با حرارتی بسیار کمتر از ۱۲۴ درجه سانتیگراد و با کاهش هزینه تولید در مقیاس صنعتی تولید می شود.


وی افزود: این روش و شیر تولیدی آن مطابق با استانداردهای جهانی است و آزمایشگاه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت شیر تولیدی از این فرآیند را مورد تایید قرارداده است.


رستمی خاطر نشان کرد: توسعه این روش تولید شیر سبب کاهش هزینه های دور ریز شیر و ذخیره سازی منابع مالی در حدود ۱۹۰۰ میلیارد در سال برای شرکتهای تولید کننده شیر می گردد که خود این امر موجب کاهش قیمت شیر در حدود ۱۷ درصد برای مصرف کنندگان خواهد شد.


وی در پایان گفت: این پروژه از سوی شرکت صنایع شیر چوپان در قالب یکی از پروژه های دانش بنیان سازی و توسعه فناوری در کشور با همکاری دانشگاه انجام شد. فرآیند تولید فرآورده های لبنیات برای بیماران آلزایمری نیز یکی دیگر از طرح های مشترک این گروه صنعتی با اساتید و متخصصین دانشگاه تربیت مدرس است.


گفتنی است این پروژه با مدیریت دکتر حمیدرضا مومنی (عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر - گروه کنترل)، دکتر محمد رستمی (مدیر پروژه‌های آزمایشگاه فناوریهای پیشرفته شبیه ساز- دانشکده برق و کامپیوتر - گروه کنترل) و با همکاری جمعی از فارغ التحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه در قالب قراردادی پژوهشی فی مابین معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس و شرکت لبن دشت (چوپان ) انجام گردید.




06:29 - چهارشنبه 23 تير 1400    /    شماره خبر : 15443    /    تعداد نمايش خبر : 1167