[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15793   , 1403/02/21


حضور موفق دانشگاه تربیت مدرس در رتبه‌بندی موضوعی پایگاه رتبه‌بندی ISC


دکتر محمدجواد دهقانی، رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در این باره اظهار داشت: گروه رتبه بندی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) پس از قریب به یک دهه انجام موفق رتبه بندی ملی دانشگاه و پژوهشگاه‌­های کشور و نیز رتبه بندی دانشگاه های جهان و دانشگاه های جهان اسلام، با توجه به تجارب ارزنده در این زمینه و شناخته شدن به عنوان تنها مرجع رتبه بندی در کشور، در سال ۹۹ برای اولین بار رتبه‌بندی دانشگاه‌­های جهان را بر اساس حوزه های موضوعی به انجام رسانده است. اولین نسخه این رتبه­‌بندی، با نام ISC World University Rankings by Subject برای دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است و امسال برای دومین سال پیاپی این رتبه‌بندی را با تغییراتی جزئی در روش شناسی انجام داده است.


دهقانی اظهار کرد: در رتبه بندی جهانی ISC بر اساس موضوع، از طرح تقسیم‌بندی سلسله مراتبی OECD استفاده شده است. در این طرح، کلیه حوزه‌های موضوعی در ۶ رده اصلی و ۴۲ زیر رده قرار می‌گیرند (که در نهایت ۳ زیر رده کنار گذاشته می­‌شوند). ۶ رده اصلی در این طرح عبارت از علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی است.


وی افزود: در رتبه‌بندی موضوعی ISC، دانشگاه‌­های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه‌­هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو ۷۰۰ دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل ۱۵۰ مدرک در هر آن حوزه موضوعی منتشر کرده و در پایگاه InCite ثبت شده باشند.


رییس ISC در ادامه گفت: دانشگاه‌­های اعلام شده در رتبه بندی در هر حوزه موضوعی در نهایت به صورت درهمکرد و نیز بر اساس قاره و کشور و... اعلام خواهند شد. رتبه‌بندی موضوعی ISC، بر اساس سه معیار کلی پژوهش، فعالیت بین المللی و نوآوری انجام می­‌گیرد که معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد، بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است. جدول زیر معیارها و شاخص‌­های رتبه­‌بندی موضوعی ISC را با ضرایب اختصاص داده نمایش می­‌دهد.


در رتبه‌­بندی موضوعی ۲۰۲۰ ISC ، ۳۹ دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه‌­های مختلف موضوعی حائز رتبه شده‌اند.در این رتبه بندی، شاهد حضور دانشگاه های برتر کشور در ۶ رشته از ۷ رشته حوزه علوم طبیعی شامل ریاضیات، علوم کامپیوتر و اطلاعات، علوم فیزیکی و نجوم، علوم شیمی، زمین و علوم محیطی مرتبط، علوم زیستی در جمع برترین دانشگاه های دنیا هستیم.


در این حوزه در سال ۲۰۲۰، دانشگاه تهران (۴۵۰-۴۰۱) رتبه اول و دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی، صنعتی شریف، شیراز، تربیت مدرس، علوم پزشکی تهران و تبریز (۷۰۰-۶۰۱) مشترکا" رتبه دوم را کسب کردند.


علاوه بر این دانشگاه تربیت مدرس در حوزه علوم کشاورزی، رشته کشاورزی، جنگلداری و شیلات، رشته علوم شیمی، رشته زمین و علوم محیطی در رتبه دوم و در رشته مهندسی محیط زیست در رتبه سوم قرار دارد. دانشگاه همچنین در رشته مهندسی شیمی، مهندسی محیط زیست و در سایر رشته‌های علوم کشاورزی (شامل مهندسی کشاورزی، اقتصاد و سیاست گذاری کشاورزی، علوم و فنون غذایی) رتبه چهارم را از آن خود کرده است.





16:11 - دوشنبه 19 مهر 1400    /    شماره خبر : 15793    /    تعداد نمايش خبر : 1056