[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=16063   , 1403/02/19


مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه برگزار شد




در این مراسم حجت الاسلام ساداتی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سخنانی به شروط لازم برای پذیرفتن مسئولیت از دیدگاه امیرالمونین علی (ع) اشاره و تصریح کرد: معرفت و شناخت،‌ درایت،‌قوت، سلامت و عدالت خواهی از جمله این ویژگی ها است و داشتن سلامت مدیران یعنی باید از هرگونه خودخواهی، انحصار طلبی، شهرت طلبی، انتقام جویی، خودمحوری،‌قدرت پرستی و ریاکاری به دور باشند.

وی از سرپرست دانشگاه خواست تا در خصوص مواردی مانند احیای اساسنامه دانشگاه تربیت مدرس و پیاده سازی اهداف دانشگاه طبق اساسنامه،‌توجه به مطالبات رهبری در خصوص دانشگاه و مساله تحول و کار با روحیه انقلابی و جهادی توجه ویژه ای مبذول شود تا دانشگاه تربیت مدرس بتواند سریعتر و دقیق تر در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی حرکت نماید.

در ادامه دکتر محمدتقی احمدی رییس پیشین دانشگاه در سخنانی اظهار داشت:طی دوران مدیریت خود به عنوان رییس دانشگاه، روشی کاری من همواره الگو گرفتن از ائمه اطهار بود و درکی که از روش و منش ایشان در زمینه مسئولیت،‌ مدیریت و تعامل با همکاران داشته ام و همواره سعی نمودم در مسیر عدالت، تصمیم بگیرم و وابستگی گروهی، حزبی و سازمانی نداشته باشم و صرفا برای مصالح دانشگاه و در راستای اعتلای نام دانشگاه با مشورت و همفکری دانشگاهیان و استفاده از خرد جمعی تلاش کنم.

وی ضمن تشکر از تمامی معاونان و مدیران دانشگاه در دوران ریاست وی بر دانشگاه تصریح کرد: ما همواره سعی کردیم ظرفیت های قانونی را در دانشگاه احیا کنیم و هیچ گاه اراده و تصمیم شخصی را در تصمیم گیری ها تحمیل نکنیم.

رییس پیشین دانشگاه در ادامه، تکریم اساتید و کارمندان و ایجاد احترام متقابل، استفاده مناسب و بهینه از ظرفیت کالبدی و ظرفیت های آموزشی و پژوهشی موجود در دانشگاه، تعیین تکلیف برخی از اسناد مالکیت و زمین های دانشگاه،‌تشکیل هسته های پژوهشی، ساماندهی حقوق اعضای هیات علمی براساس عملکرد و طبق پایه های عادی، کارامدی و ممتازی و همکاری با دانشگاه های سطح یک کشور را از جمله برخی از اقدامات صورت گرفته در دوران مدیریت خود برشمرد.

وی بر لزوم اعتماد به تمام دانشگاهیان متعهد تربیت مدرس تاکید کرد و گفت: باید با خرد جمعی و همفکری با افراد متعهد، سرشناس و وظیفه شناس و استفاده درست از فرصت ها بتوانیم بر مشکلات غلبه و برای آنها چاره جویی کنیم و در راه اهداف انقلاب اسلامی گام برداریم.

در ادامه مراسم دکتر فرهاد دانشجو سرپرست دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس با سپری شدن 40 سال از تاسیس خود، در آستانه فرصتی استثنایی برای تحول نوآورانه قرار گرفته است که تحولی نو برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل جدید با ماموریت های ویژه آموزشی و پژوهشی و توسعه و ترویج علمی و تاثیرگذار در فعال کردن موتور اقتصاد کشور همزمان با ترویج عدالت و فرهنگ اسلامی و ایرانی به منظور تعلیم و تربیت دانشمندان اخلاق مدار،‌حرفه ای و کارآفرین خواهد بود.

وی با اشاره به سرفصل های کلی مدیریت جدید دانشگاه خاطرنشان ساخت: این برنامه ها شامل برنامه های آموزشی، ‌پژوهشی و فناوری،‌خلاقیت، نوآوری و توسعه کارآفرینی ، استقلال دانشگاه و خوداتکایی مالی،‌ برون گرایی و حضور فعال بین المللی، ‌برنامه های اجتماعی، ‌فرهنگی و دانشجویی و اصلاح و بازنگری ساختار و تشکیلات، توسعه عدالت و طرح های عمرانی و خوابگاهی است.

دکتر دانشجو با اشاره به برخی از مشکلات و کمبودهای موجود در دانشگاه یادآورشد: گذر از مشکلات و حرکت به سوی اهداف عالیه دانشگاه،‌به همفکری، همکاری و همدلی همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه تربیت مدرس نیاز دارد و امید است بتوانیم محیطی دوستانه و عالمانه برای ارتقای دانشگاه فراهم نماییم .

وی در پایان از همه روسای پیشین و معاونان و مدیران دانشگاه از ابتدای تاسیس تاکنون به ویژه دکتر احمدی و هیات رییسه ایشان که برای اعتلا و پیشرفت دانشگاه تلاش کردند،‌‌تشکر و قدردانی کرد.

در این مراسم دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی اظهار داشت: روح دانشگاه، دانشجو است و اگر دانشجویان در دانشگاه نباشند، دانشگاه معناو مفهوم ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر شرایط پاندمی کرونا بهبود یابد و شاهد حضور امید بخش و نشاط آفرین دانشجویان در دانشگاه ها باشیم.

وزیر علوم خاطر نشان ساخت: پاندمی کرونا نشان داد چیزی که کشور ما باید روی آن سرمایه گذاری کند، علم و فناوری و دانشگاه است .اگر باور کنیم مشکلات کشور توسط دانشمندان و دانشگاهیان و دانش پژوهان حل میشود و برای آنها بسترسازی کنیم، قطعا مشکلات کشور حل خواهد شد و در غیر این صورت وضعیت بهبود نخواهد یافت.

دکتر زلفی گل با بیان اینکه اساس همه قدرت ها علم و فناوری است، تصریح کرد: ما برای رهایی از مشکلات باید به دانشمندان و دانشگاهیان بهای بیشتری دهیم و به آنها اعتماد کنیم زیرا اساس همه قدرت ها علم و فناوری است. علم و دانش در بستر خاص خود رشد می کند و یکی از شرایط خاص آن، این است که دانشگاه های ما استقلال ویژه ای داشته باشند و این استقلال باید افزایش یابد.

وی گفت: دانشگاه تربیت مدرس باید به اصل خود که تربیتِ مدرس و استاد برای سایر دانشگاه ها است، برگردد.باید باور کنیم معلمی یک تخصص است و دانش آموختگان باید آموزش های لازم برای شیوه تدریس و مدیریت کلاس را فرا بگیرند و قطعا دانشگاه تربیت مدرس، گزینه مناسبی برای این امر مهم خواهد بود.

وی با اشاره به سه وظیفه اصلی دانشگاه خاطر نشان ساخت: دانشگاه ها سه وظیفه اصلی مرجعیت علمی،‌کادر سازی و‌خدمت به جامعه و رفع نیازهای جامعه را برعهده دارند که در خصوص مرجعیت علمی و کادر سازی، عملکرد مثبتی داشته ایم اما در خصوص رفع نیازهای جامعه نتوانستیم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم که در این راستا معاونت فناوری و و نوآوری وزارت علوم تاسیس شد تا بستر لازم برای ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز رشد با جامعه فراهم شود و گام دوم نیز حمایت است که ما در این راستا توانستیم مجوز تاسیس صندوق علوم،‌تحقیقات و فناوری را اخذکنیم تا بتوانیم بخشی از بودجه عمومی را در آن صندوق بریزیم و با استفاده از آن، حمایت های بهتری از دانشگاه ها و پژوهشگران صورت گیرد. وی افزود: سیستمی برای نظام ایده ها و نیازها طراحی شد تا شرایطی برای ثبت نیازهای کشور فراهم شود و تمام نیازهای کشور در معرض دید دانشمندان و اساتید قرار گیرد و برای اساتیدی که در زمینه نیازهای جامعه، طرح تصویب کنند و در راستای آن دانشجو بگیرند، امتیاز و گرنت ویژه درنظر گرفته شود.

وزیر علوم تصریح کرد: در شرایط فعلی بهترین کار،‌برای تثبیت اقتصادمقاوتی،‌ دست دراز کردن به سمت دانشمندان،‌اساتید و فناورانمان است و در این راستا باید از دانشگاهیان و پژوهشگران حمایت شود.

وی افزود: دانشگاه جایی است که می تواند سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهد و یکی از نقش هایی که دانشگاه ها و دانشمندان دارند، افزایش سرمایه های اجتماعی نظام از طریق اساتید،‌نخبگان و دانشمندان است.

دکتر زلفی گل یادآور شد: اگر شرایطی در شأن دانشمندان مهیا کنیم بازخورد آن را در تربیت فرزندان خود می بینیم و بهترین سرمایه گذاری،‌سرمایه گذاری در دانشگاه ها است و نباید اجازه دهیم که دانشگاه ها با کمبود مواجه باشند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ احترام روسای قبلی دانشگاه و همه نخبگان و اساتید دانشگاه بر لزوم تلاش در جهت تقویت و وحدت ملی و افزایش سرمایه ملی نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد.

وی در پایان ضمن تقدیر از زحمات دکتر احمدی و معاونان وی از دکتر دانشجو برای قبول مسئولیت ریاست دانشگاه تشکر کرد.

در پایان مراسم لوح تقدیر دکتر محمد تقی احمدی و حکم دکتر فرهاد دانشجو از سوی وزیرعلوم به آنان اهدا شد.



18:44 - چهارشنبه 3 آذر 1400    /    شماره خبر : 16063    /    تعداد نمايش خبر : 2604