[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=18799   , 1403/02/31


خبر علمی
سازمان غذا و دارو آمریکا عنوان Fast Track و RMAT را به درمان CAR T cell آلوژنیک برای B-NHL اعطا می‌کند.




FDA به CB-010، آلوژنیک بیان کننده یک گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) درمان با سلول های T درمان بازساختی پیشرفته (RMAT) برای بیماران مبتلا به لنفوم سلول بزرگ B عودکننده یا مقاوم به درمان (LBCL) و تعیین مسیر

سریع برای بیماران مبتلا به عود یا مقاوم به درمان لنفوم غیر هوچکین سلول B (R/R B-NHL) را اعطا کرد.

CB-010، یک درمان سلولی CAR-T ضد CD19 آلوژنیک، در کارآزمایی بالینی فاز 1 ANTLER (NCT04637763) در بیماران مبتلا به R/R B-NHL در حال ارزیابی است.  اعطای FDA بر اساس نتایج 6 بیمار ارزیابی شده در سطح دوز 1 است که همگی پاسخ کامل (CR) داشتند، با 3 بیمار از 6 بیمار پاسخ کامل بادوام را در 6 ماه حفظ کردند.

راشل هاورویتز، دکترا، رئیس و مدیر اجرایی Caribou در بیانیه‌ای گفت: «ما تشویق می‌شویم که CB-010 پتانسیل اولیه را به عنوان یک سلول درمانی آماده نشان داده است که ممکن است به طور معناداری با درمان‌های سلولی اتولوگ رقابت کند.

CB-010 یک درمان سلولی CAR-T آلوژنیک است که CD19 را هدف قرار می دهد که با فناوری راهنمای RNA-DNA هیبریدی Cas9 CRISPR ایجاد شده است تا از ویرایش ژن خارج از هدف جلوگیری کند.  با استفاده از CRISPR، یک CAR مخصوص CD19 در ژن TRAC برای این عامل قرار داده شد.  این اولین درمان آلوژنیک سلول T ضد CD19 CAR در کارآزمایی‌های بالینی است که شامل ناک اوت PD-1 خواهد بود، که هدف آن بهبود تداوم فعالیت ضد توموری با جلوگیری از فرسودگی زودرس سلول‌های CAR T به دلیل تعامل PD-L1 است.

فاز 1 کارآزمایی ANTLER، بیماران مبتلا به B-NHL تهاجمی را که حداقل 2 دوره قبلی شیمی‌ایمونوتراپی دریافت کرده بودند و درمان با هدف CD19 قبلی دریافت نکرده بودند، ثبت‌نام کرد. 2 بخش A کارآزمایی یک طرح افزایش دوز 3+3 است.  6 بیمار اول تخلیه لنفاوی را با سیکلوفسفامید به همراه فلودارابین دریافت کردند و به دنبال آن یک دوز واحد 40 × 106 سلول های CAR T در سطح دوز 1 دریافت کردند. گروه بیماران در سطح دوز دوم 80 × 106 سلول های CAR T زنده ثبت نام را تکمیل نکردند.  هدف بخش A تعیین ایمنی، حداکثر دوز قابل تحمل و دوز توصیه شده فاز 2 است.  به دنبال آن یک بخش افزایش دوز که پاسخ تومور را بررسی می کند، دنبال می شود.

هر 6 بیمار بهترین پاسخ CR را داشتند، اما 1 بیمار مبتلا به LBCL منتشر بعد از 3 ماه و 1 بیمار با لنفوم فولیکولار و لنفوم سلول منتل بعد از 6 ماه پیشرفت کرد.  سه نفر دیگر به درمان مطالعه ادامه دادند، با 1 بیمار مبتلا به لنفوم فولیکولار که CR بادوام را در بیش از 15 ماه نشان داد.

CB-010 بر اساس این 6 بیمار، داده های ایمنی دلگرم کننده ای داشت. 2 هیچ بیماری پیوند در مقابل میزبان گزارش نشد.  شایع ترین عوارض جانبی اورژانسی درمان (AEs) کاهش نوتروفیل در 5 بیمار، کاهش پلاکت در 4 بیمار و کم خونی در 4 بیمار بود.  AE های مربوط به درمان درجه 3 یا بالاتر شامل 3 مورد کاهش پلاکت، 3 مورد کاهش گلبول های سفید، 1 مورد با کاهش نوتروفیل ها، 1 با کاهش لکوسیت، 1 با افزایش لاکتات دهیدروژناز، و 1 مورد از سلول های فاکتور ایمنی درجه 3 -  سندرم سمیت عصبی مرتبط بود.

اختصاص عناوین RMAT و مسیر سریع به تسریع روند توسعه و بررسی نظارتی برای CB-010 بر اساس نیاز برآورده‌نشده که این عامل قرار است ارائه کند، کمک می‌کند.  آنها عامل تحقیق را در صورتی که معیارهای مربوطه را برآورده کند، واجد شرایط بررسی های اولویت دار و پویا و تسریع تأیید می کنند.



منبع:





https://www.targetedonc.com/view/fda-grants-rmat-and-fast-track-designations-to-allogeneic-car-t-cell-therapy-for-b-nhl



19:21 - شنبه 10 دی 1401    /    شماره خبر : 18799    /    تعداد نمايش خبر : 160