[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=18801   , 1403/02/31


پایان برگزاری دور اول جلسات 4شنبه های کافه دانش

در چهارمین جلسه از سلسله جلسات «4 شنبه‌های کافه دانش» که با محوریت کتابخانه مرکزی دانشگاه 30 آذر با موضوع «آینده فناوری‌های تولید رسانه در عصر دانش 4.0» برگزار شد، دکتر حسن نجفی سولاری، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: باید تصورمان را از محدوده اطراف خود وسیع‌تر کنیم و به تولید رسانه نگاهی جهانی داشته باشیم تا متوجه شویم در آینده در حوزه رسانه و تولید محتوا در دنیا چه اتفاقی می‌افتد. بحث امروز ما رسانه‌ها هستند و اساس بحث از فلسفه والتر بنیامین است که معتقد است هرچه به عینیت و واقعیت یک مسأله نزدیک شویم، برای ما جالب‌تر می‌شود. در  بسیاری از موارد ما هنوز به نقطه عینیت نرسیده‌ایم تا فاصله از ایده تا دیده را به صفر برسانیم. ما باید بر مبنای جامعه‌شناسی ماکس وبر در آینده حرکت کنیم که می‌گوید اساساً چیزی که در حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیستی در آینده اهمیت دارد، خلاقیت است. هرچه فناوری بالاتر رود به موازات خلق فناوری‌های نوین، ذهن انسان‌ها خلاق‌تر می‌شود.
وی اضافه کرد: در سال 2050 آرمان انسانی برای فناوری تولید بر مبنای 5 دیدگاه است. اینکه هرچیزی، در هرجایی، هرزمانی، توسط هرکسی و به هر وسیله‌ای باید رسانه باشد. در این شرایط کسی برنده است که خلاق‌تر باشد.در حال حاضر در بحث پیشرفت تکنولوژی در رسانه‌ها و در حوزه‌های مختلف از جمله موسیقی، سینما، شبکه‌های اجتماعی و ... اتفاقات بزرگی در حال وقوع است. در عملکرد سیاسی نیز رسانه‌ها نقش بسیار زیادی دارند به صورتی که در آینده دروغ و فیک‌سازی نقش بسیار مهمی در این حوزه خواهند داشت و با وجود جلوه‌های بصری، حقه‌های تصویری، فناوری‌های نرم‌افزاری و ... تشخیص خبر واقعی و غیرواقعی بسیار مشکل خواهد شد.
مشاور عالی معاونت رسانه مجازی صدا و سیما ادامه داد:  در فناوری‌های نسل چهارم تولید، رسیدن به فناوری‌های الحاقی، به الحاق همه آرشیوها به بدن انسان خواهند رسید. به صورتی که در فناوری آینده احتمالاً دغدغه آرشیو و حتی اینترنت نخواهیم داشت و در فراروندهای آینده دیگر آرشیو در کنار شماست. فناوری‌های تولید تا سال 2050 هرچه هوشمندتر، آسان‌تر، کیفی‌تر، ارزان‌تر و یکپارچه خواهد شد؛ شناسایی هویت آسان‌تر شده و حجم، تنوع و تکثر پیام‌ها بسیار زیاد می‌شود، اما از طرفی موضوع افزایش خطر و کم شدن ایمنی نیز وجود دارد.
وی افزود: تفاوت فناوری‌های آینده با امروز در این است که در آینده این فناوری در اختیار همه خواهد بود و باز هم در این شرایط خلاقیت و نوآوری افراد مهم است. ما زمینه‌ تولید محتوا و ایجاد کسب و کار را برای تمام دنیا داریم چون هزینه تولید در ایران کمتر از همه دنیاست و با خلاقیت و نوآوری می‌توانیم در این حوزه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
گفتنی است دور اول ایستگاه‌های کافه دانش به پایان رسید و برنامه ایستگاه‌های بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد. این جلسات در راستای ایستگاه‌های کارآفرینی هفتمین کنگره علم اطلاعات و دانش‌شناسی با موضوع کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش‌بنیان در علوم اطلاعات به سوی آینده است که توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


08:26 - يکشنبه 11 دی 1401    /    شماره خبر : 18801    /    تعداد نمايش خبر : 180