[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=19393   , 1403/02/31


برنامه روز باز پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و اولین رویداد تانا برگزار شد

در ابتدای این برنامه دکتر نادری منش رئیس پارک علم و فناوری مدرس در خصوص نقش پارک ها گفت: پارک های علم و فناوری در کشورهای مختلف نقش های متعددی ایفا می کنند. در کشورهایی مانند کشور ما که ارتباط موفقی بین دانشگاه و صنعت نبوده است، پارک، حلقه ارتباط بین دانش و صنعت است و با ایجاد شرکت های دانش بنیان از ابتدا و کمک به بالغ شدن آن ها، نقش بسیار مهمی ایفا می کند. پارک های علم و فناوری به تسریع فرایندها برای تبدیل دانش به ثروت می پردازند و با خلق ارزش توسط دانش در جهت خدمت به جامعه و حل مسائل و نیاز های مردم گام بر می دارند.
وی با اشاره به این مطلب که پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس جزء برترین پارک های کشور است، خاطر نشان کرد: پارک مدرس از جهت دارا بودن فضای فیزیکی در رتبه اول قرار دارد و با حضور 10 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و حدود 800 عضو هیأت علمی، از یک لشکر علمی بسیار توانمند برای حل مسائل کشور برخوردار است. هم اکنون 176 شرکت در پارک مدرس حضور دارند که از این تعداد، 50 شرکت، دانش بنیان هستند و هشت نوع حمایت متنوع از شروع ایده، ثبت ایده، تجاری سازی ایده، ارائه تسهیلات، ارائه گرنت ها در فرایندهای مختلف، از این شرکت ها به عمل می آید.
دکتر نادری منش افزود: پارک در ایجاد انگیزه در دانشجویان و اساتید جوان برای کارآفرینی، ضعف هایی دارد. برای تبدیل دانشگاه از نسل دو به نسل 3 و 4 نیاز داریم تا در زمینه کارآفرینی فعال تر عمل کنیم. در این راستا اقداماتی مانند ایجاد مدرسه کارآفرینی بطور جدی پیگیری شد و بدین منظور قراردادهایی با دانشکده های صنایع و سیستم ها و مدیریت و اقتصاد برای برگزاری دوره های مختلف هدایت شغلی دانشجویان و ایجاد کسب و کار، منعقد گردید. مدرسه کارآفرینی دیگری نیز با توجه به بهره مندی دانشگاه از سایت تحقیقاتی جنگل هیرکانی،  اردیبهشت ماه سال آینده در نور راه اندازی می شود.
رئیس پارک علم و فناوری مدرس در ادامه به ناحیه نوآوری مدرس در قلب تهران اشاره کرد و گفت: دانشگاه باید نقش پاسخگویی خود را برای حل مسائل جامعه در نواحی نوآوری ایفا کند. ناحیه نوآوری 370 هکتاری مدرس در قلب تهران در راستای رفع نیازهای مختلفی در حوزه های سلامت، غذا، انرژی، معاون، کشاورزی با امضای تفاهم نامه های گوناگون گام های مؤثری برداشته است.
دکتر نادری منش در پایان تاکید کرد: هدف اصلی پارک علم و فناوری مدرس، ایجاد محیط کار و فعالیت مناسب و حفظ نیروهای متخصص است که در راستای پاسخگویی به نیاز های جامعه و صنعت شکل می گیرد. پارک مدرس در سال 1401 حدود 20 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکت های مختلف قرار داد و طرح هسته های فناور را برای حمایت از پژوهشگران در راستای اهداف پارک راه اندازی کرد که امیدواریم با استقبال دانشجویان مواجه شود. همچنین از 100 دانشجو برای انجام پایان نامه و رساله حمایت مالی صورت گرفت.
در بخش دوم این برنامه، دکتر مصطفی صفدری مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در خصوص رویداد تانا و 'نگاه سیستمی به نوآوری' به سخنرانی پرداخت و گفت: هدف اصلی از برگزاری رویداد تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها) ایجاد تحرک در اکو سیستم های نوآوری استان هاست. رویداد تانا نوعی برنامه ی به هم رسانی است که در آن تلاش می شود بین طرف نیاز (صنایع-سازمان ها-نهادها) و طرف عرضه و ایده (دانشگاه-پژوهشگران- فناوران) ارتباط مؤثر برقرار می کند.
وی در ادامه نسل های مختلف مدل های نوآوری شامل: نسل اول و دوم (مدل های خطی نوآوری)، نسل سوم (مدل زوجی)، نسل چهارم (مدل موازی)، نسل پنجم (مدل سیستمی) را تشریح کرد و گفت: در مدل سیستمی، نوآوری حاصل تعامل و ارتباط مجموعه متنوعی از نقش آفرینان است. در این مدل، نقش آفرینان بنگاهی یا غیر بنگاهی در بخش دولتی و خصوصی در ارتباط و تعامل با یکدیگر به منظور خلق، اشاعه و بکارگیری انواع نوآوری های فناورانه برای اهدافی مانند ایجاد ثروت، رفاه اجتماعی، امنیت، پایداری و تاب آوری هستند.
دکتر صفدری با اشاره به انواع تحلیل، ساختار، کارکردها و نقش ها در نظام های نوآوری اظهار داشت: دو نکته بسیار مهم که بر زیست بوم تأثیر جدی می گذارد، یکی قوانین، مقررات و استانداردها (نهادهای سخت و رسمی) و دیگری بستر فرهنگی و اجتماعی ( نهادهای نرم و غیر رسمی) است.
وی در پایان گفت فناوران (اساتید، دانشجویان، پژوهشگران) و سیاست گذاران-قانون گذاران دو بال نوآوری هستند که در صورت عدم همکاری و همیاری هر کدام، دیگری نیز قادر به فعالیت نیست و نوآوری اتفاق نمی افتد.
در بخش دیگری از این برنامه مهندس مفخمی در خصوص فرایند شناسایی و حل نیازهای فناورانه در قالب رویداد تانا به ارائه گزارش پرداخت و به موارد دریافتی از نیازهای همراه اول، اتکا و شرکت گاز اشاره کرد.
در برنامه روز باز (Open Day) پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از شرکت های برتر و کارمندان برگزیده پارک تقدیر شد.


 


14:21 - يکشنبه 7 اسفند 1401    /    شماره خبر : 19393    /    تعداد نمايش خبر : 190