[ Print ]  [ Close ]

http://news.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22646   , 1403/02/19


طراحی مدل ترکیبی برنامه ریزی ریاضی - پویایی سیستم با رویکرد ارائه خدمات زنجیره تأمین بشردوستانه بر پایه بسترهای بلاک‌چین

در زنجیره های تأمین به دلیل وجود بخش های مختلف که در بسیاری از مواقع هیچگونه آشنایی با همدیگر ندارند، اعتمادسازی، بسیار اهمیت دارد. این موضوع در بخش زنجیره های تأمین بشر دوستانه (HSC) به دلیل افزایش تعداد اعضای ناشناخته درگیر در زنجیره، اهمیت بیشتری دارد.
دکتر مصطفی جواد طلب که این پژوهش در قالب رساله دکترای تخصصی وی در رشته مدیریت صنعتی- استراتژی صنعتی انجام شده است، در خصوص اهداف این تحقیق گفت: هدف از انجام این تحقیق این است که با ارائه یک مدل جدید برای ارزیابی معیارهای کلیدی عملکرد و مدیریت غذای فاسد شونده در زنجیره تأمین بشردوستانه به کمک فناوری بلاک چین تحت شرایط دینامیکی، این خلأ از میان برود.
وی افزود: این مدل، دینامیک های مربوط به محیط زنجیره تأمین نامطمئن و اثر آن بر کارآمدی زنجیره تأمین را به دست می آورد. این مطالعه استراتژی های هماهنگ و پیکربندی های زنجیره تأمین در زنجیره تأمین بشردوستانه بر پلتفرم بلاک چین در طی فاز پاسخ به سانحه را ارزیابی کرده است و روشی که در آن اثرات را میتوان از نظر زمان بازیابی، چابکی و کارآمدی سیاست های مدیریت موجودی غذا تخمین زد را ارزیابی کرده است.
دکتر جواد طلب تشریح کرد: برای این تحلیل، دو سناریو برگرفته از سانحه واقعی ترکیه در سال 2023 شبیه سازی شده اند تا موانع توزیع مؤثر و کارآمد غذا تشخیص داده شوند. همچنین مدل پویایی سیستم ساخته شده با یک مدل ریاضی دو هدفه ترکیب شد تا ارسال مواد غذایی به مصرف کننده نهایی را در یک زنجیره تأمین3 سطحی بررسی کند.
وی ادامه داد: نتایج به دست آمده نشان دهنده عملکرد برتر زنجیره تأمین بر پلتفرم بلاک چین است که تعداد روزهای کمبود غذا را تقریبا 24 درصد کاهش می دهد. همچنین نتایج حاکی از آن است که میزان هدررفت غذا متأثر از زمان حمل ونقل است. صرف نظر از ساختار زنجیره تأمین مواد غذایی، تسریع درحمل ونقل ازسوی بازیگران زنجیره تأمین می تواند کل ضایعات غذایی عملیاتی را کاهش دهد.
پژوهشگر دانشگاه در پایان گفت: در نهایت، هدررفت غذا نشان می دهد که وقتی بازیگران بتوانند پاسخی چابک برای توزیع غذا ارائه دهند، کارآمدتر هستند. همچنین نتایج حل مدل ریاضی حاکی از آن است که در صورت استفاده بیشتر از پهپادها در مرحله آخر توزیع، زمان تحویل کاهش ولی هزینه ارسال افزایش می یابد.
گفتنی است این پژوهش در قالب رساله دکترای تخصصی مصطفی جواد طلب با راهنمایی مرحوم دکتر عادل آذر و مشاوره دکتر علی رجب زاده در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه انجام شد.


11:32 - چهارشنبه 23 اسفند 1402    /    شماره خبر : 22646    /    تعداد نمايش خبر : 52