طالبی با بیان اینکه در زمینه تسهیلات بانکی در بخش کارورزی مورد بیمهری قرار گرفته است، یادآور شد: از مجموع تسهیلات بانکی که به بخشهای مختلف اقتصادی طی سال گذشته ارائه شده، سهم کشاورزی هفت درصد بوده است؛ درحالی که سهم بخش صنعت و معدن ۲۸.۲ درصد و بخش خدمات ۴۰.۸ درصد بوده است، با این وضعیت کشاورزی توسعه نخواهد یافت.
دبیر چهل و هشتیمن گردهمایی روسای دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به بخش ناچیز کشاورزی در سرمایهگذاری کشور تصریح کرد: کلید پیشرفت کشاورزی توجه به سرمایهگذاری در این حوزه است. از مجموع سرمایهگذاریهای بخشهای مختلف اقتصادی کشور سهم بخش کشاورزی پنج درصد است، اگر میخواهیم توسعه متوازن اقتصادی داشته باشیم و کشاورزی که محور امنیت ملی ماست را مورد توجه قرار دهیم این سهم باید به ۱۵ درصد افزایش یابد.
طالبی اظهار کرد: کشور ما در سالهای اخیر در زمینه کشاورزی، محیطزیست و منابع طبیعی با چالشهای بزرگی مواجه شده که تمام ابعاد زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: تغییر اقلیم چاهش جهانی است، کشور ما هم درگیر این موضوع است و در بطن این رخداد بزرگ جهانی قرار دارد. یکی از تبعات تغییر اقلیم برای کشور ما خشکسالی است.
دبیر گردهمایی روسای دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه دخالت انسان و عوامل انسانی موجب تغییر اقلیم شده است، تصریح کرد:مهمترین عامل در این زمینه استفاده بیرویه از سوختهای فسیلی، تخریب جنگلها است که افزایش گازهای گلخانهای و افزایش و دمای کره زمین را به دنبال داشته است.
دكتر طالبی اظهار داشت: تغییر اقلیم همه مسائل و موضوعات مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست اعم از آموزش، پژوهش، کارآفرینی و اشتغال را می تواند تحت تاثیر قرار دهد و شرایط را پیچیدهتر میکند.
وی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم بیشترین فشار را به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد خواهد کرد. وظیفه ما است که به طور علمی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و به مسئولین راهکار ارایه دهیم. در طی ۳۰ سال گذشته تقریبا نسبت به تغییر اقلیم که از آن زمان آغاز شده است بیتفاوت بودهایم و برنامهای مدون برای آن تهیه نشده است. تا اینکه در سالهای اخیر این موضوع منجر به بحران عظیم شده و آثار آن را مشاهده میکنیم.
شايان ذكر است شرکتکنندگان اين نشست به اتفاق آراء اجرای برنامه هایي همچون ارتقاي مهارت دانش آموختگان و توانايي آنان در كارآفريني از طريق آموزش هاي صحيح در دوره كارشناسي، تعيين سرفصل هاي درسي كارورزي دانشجويان كشاورزي و منابع طبيعي، ارائه سازو كار و بودجه لازم براي تحقق كارورزي دانشجويان و توجه به آموزش هاي مرتبط با مهارت آموزي را به منظور افزایش و تقویت کارایی و اثربخشی دانش¬آموختگان کشاورزی و منابع طبیعی، مورد تأکید قرار دادند.
همچنين در اين نشست تاكيد شد: با توجه به ضرورت کارآفرینی و تجاریسازی علم در دانشگاه ها، دانشکده ها و پژوهشکده های کشاورزی و منابع طبیعی، همت و تلاش لازم را در زمینه ایجاد شرکت¬های دانش¬بنیان در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم به عمل آورند.
برای ارتباط بیشتر دانشکده های کشاورزی و واحد های تولیدی کشاورزی، دفاتر ترویج کشاورزی در دانشکده های کشاورزی به وجود آید و اساتیدی که به این امر مهم می پردازند مورد تشویق قرار گیرند.
همچنين اعضای گردهمایی بر ارتباطات و تعاملات بین المللی و استفاده از ظرفیت دانشکده¬های کشاورزی و منابع طبیعی در معرفی افراد متخصص و متعهد برای امور اجرایی مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی تأکید نمودند.