دکتر احمدی در بخش دیگری از این نشست به برخی از ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه همچون تنها دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی کشور، دومین دانشگاه جامع برتر کشور، دارای رشته های پزشکی، دارای بالاترین رتبه در پژوهش های همگرا، دارای بالاترین نسبت استاد به دانشجو ( 1 به 13)، دارای بالاترین درصد تخصیص بودجه پژوهشی مؤثر (23%)، در زمره بالاترین ها از نظر درصد هیأت علمی دانشیار به بالا (59%) اشاره و در کنار این خصایص ارزنده ، از کمبود وسیع در زیر ساخت ها، تعدد رشته های کهنه و نو و گروه های کوچک آموزشی، درصد پایین درآمدهای دانشگاه در بودجه (15%)، وقفه طولانی در رشد فناوری ها و تجاری سازی برون دادهای علمی، دورنگرایی سنتی، اتلاف منابع و ظرفیت های انسانی و سازمانی موجود به عنوان برخی از نقاط ضعف یاد کرد.
رییس دانشگاه در ادامه افزود: دانشگاه های نسل اول با هدف تربیت و آموزش دانشجویان فعالیت می کردند اما نسل دوم دانشگاه ها، پژوهش محور بوده بدین معنا که از پژوهش برای حل مسائل مهم کشور بهربرده و ضمن اهمیت فراوان به تحقیق در مرزهای دانش نیز حرکت می کردند. رسالت دانشگاه های نسل سوم اما، تبدیل نتایج پژوهش ها به فناوری و ابداع سامانه های کارآفرینی است. دانشگاه نسل چهارم نیز دانشگاهی جامعه محور می باشد که اثرگذاری جدی بر زندگی مردم دارد و درهای آن به روی آحاد جامعه باز است. دانشگاه تربیت مدرس از جمله قوی ترین دانشگاه های کشور در امر پژوهش است و تلاش می کند تا با ورود به جرگه ی دانشگاه های نسل سوم، دانش آموختگان خود را با مهارت های لازم توانمند کند و زمینه حضور موفق آنان در عرصه کسب و کار را با تقویت روحیه کارآفرینی و خودباوری فراهم سازد.
دکتر احمدی با اشاره به بیانیه ی یونسکو در خصوص رسالت دانشگاه، تصریح کرد: دانشجو باید در دانشگاه مهارت های بسیاری کسب کند. یونسکو در بیانیه ای ارمغان دانشگاه برای دانشجویان را تشریح کرده است. طبق بیانیه ی یونسکو دانشگاه رسالت دارد که روش شناسی علمی تحلیلی، تعهد تحقیق معطوف به نتیجه، مهارت کارگروهی خلاق، استفاده از مدل های ریاضی، آشنایی با علوم اجتماعی و کاستی های جامعه و مسئولیت پذیری در اقدام تخصصی در اجتماع را در زمان حضور دانشجو در محیط دانشگاه به او بیاموزد.
رییس دانشگاه تأکید کرد: دانشگاه باید افق والایی از کمال و حرکت به سوی خیر و توانایی مطلق را به دانشجو وعده دهد. امکان کسب تجربه خلاق و علمی را هرچند محدود، ولی به کمک اخلاق برای او فراهم کند تا نهایتا خودباوری لازم برای ورود به عرصه های ناشناخته تر در دانشجو نهادینه شود.
دکتر احمدی در ادامه وظایف اعضای هیأت علمی را در سه بخش آموزش، پژوهش و اجرایی برشمرد. وی رعایت کیفیت، نوگرایی در محتوا و فناوری، نظم، تمرکز و مسئولیت پذیری را در بخش آموزش مورد تأکید قرار داد. در بخش پژوهش نیز از ارتقاء کیفیت، هدفمندی شخصی، نیاز سنجی و مشتری یابی، کارگروهی و ابتکار بین رشته ای به عنوان اصلی ترین وظایف اساتید نام برد. در بخش وظایف اجرایی نیز بر مشارکت مؤثر اعضاء هیأت علمی در مأموریت های گروه آموزشی و دانشکده تأکید کرد.
رییس دانشگاه در این نشست، مراحل تبدیل وضعیت استخدامی، ترفیع سالیانه، ارتقای رتبه و شرایط ادامه همکاری را تشریح کرد و گفت: دانشگاه انتظار دارد که اساتید تازه جذب شده مقولات مذکور را مورد توجه قرار دهند. در بخش محتوایی نیز انتظار داریم کیفیت آموزش و پژوهش بالاتر از میانگین قبلی گروه باشد. تدوین و اعلان و پیگیری مستمر نقشه راه، تحقیقات گروهی یا انفرادی، انتشارات طراز بالا، پرکردن حجم موظفی، برونگرایی و کسب توفیق در ایجاد یک فرایند ارتباط بین المللی پایدار، برون گرایی و توفیق در کسب درآمد، برون گرایی در ملاقات با رشته ها و محققان دیگر، ابتکار و نوآوری در بهبود فرایندهای اجرایی گروه آموزشی و رشته و همچنین کمک به بسته های موفقیت تعریف شده در طرح تحول راهبردی از طریق حامیان از دیگر انتظارات دانشگاه از اساتید جوان است.
دکتر احمدی ادامه داد: توجه به اخلاق دانشگاهی، منش پرهیزکارانه و درک عمیق اخلاق الهی، توجه به نیازها و شرایط مادی و معنوی دانشجویان از ابعاد مختلف، هدایت بی منت و منظم دانشجو در دوره تحصیل، تکریم همه جانبه دانشجو حتی در زمان بروز اشتباهاتش، توجه به منشأ الهی دانش و معنویت نهفته در آن، اهتمام جدی به رعایت حدود دینی و شرعی در محیط دانشگاه و به ویژه در برخورد با دانشجو از انتظارت دیگر ما است.
در پایان نشست رییس دانشگاه و دکتر مولی رئیس دفتر امور هیأت علمی پس از شنیدن نظرات حاضرین در جلسه، به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند.