اخبار > بررسی دلایل عدم توسعه بخش کشاورزی در چهل و هشتمین گردهمايي رؤساي مؤسسات آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي كشور


 


  چاپ        ارسال به دوست

بررسی دلایل عدم توسعه بخش کشاورزی در چهل و هشتمین گردهمايي رؤساي مؤسسات آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي كشور

چهل و هشتمین گردهمايي رؤساي مؤسسات آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي كشور مردادماه جاری در مشهد برگزار شد.
دکتر علی‌اصغر طالبی رييس دانشكده كشاورزي در اين گردهمايي با اشاره به اینکه سهم بخش کشاورزی از مجموع اشتغال کشور در سال ۱۳۳۵ حدود ۵۶ درصد بوده است، اظهار کرد: این رقم در سال ۸۴ به کمتر از ۲۵درصد رسیده، در سال گذشته هم سهم بخش کشاورزی از اشتغال ۱۸ درصد بوده است که با توجه به روند خشکسالی این احتمال وجود دارد که این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد. در حال حاضر ۳۰ درصد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی ایران بیکار هستند.
وی ادامه داد: این موضوع موجب مهاجرت روستائیان به حومه شهرها و ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی خواهد شد.
دبیر گردهمایی روسای دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به شعار سال جاری که اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است، گفت: دانشگاه‌ها و به ویژه دانشکده‌های کشاورزی باید از این فرصت استفاده کنند و تولید و اشتغال را به عنوان مطالبه عمومی تبدیل کنند؛ دانشگاه‌ها که از مظلوم‌ترین و پرافتخارترین نهادهای جمهوری اسلامی هستند ودر مواقع لزوم دست به کارهای بزرگ زده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در طی ۳۰ سال گذشته تقریبا کشور، متخصصین و دانشگاه‌های ما نقشی در تولید علم و چرخه علم جهانی نداشته‌اند، عنوان کرد: از حدود ۲۰ سال گذشته با تغییر جزئی در سیاست‌های دانشگاه‌ها و وزارت علوم به موضوع انتشارات علمی توجه بیشتری شد و در طی این مدت کوتاه دانشگاهیان ما معجزه آفریدند. در سال ۲۰۱۶ با تولید ۵۰ هزار سند علمی در رتبه ۱۶ دنیا قرار گرفتیم. این روند را باید ادامه پیدا کند، زیرا انتشارات علمی از معیارهای سنجش دانشگاه‌ها، دانشمندان، کشورها و پیشرفت علم در دنیا است.
وی خاطرنشان کرد: اگر باور داریم مسیر اقتدار کشور، علم است باید سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شود.کشورهای قدرتمند قدرت خود را مدیون علم هستند.
دبیر گردهمایی روسای دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه از ۱۰ سال گذشته موضوع تجاری‌سازی و شرکت‌های دانش بنیان در برخی از دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: بیکاری از بزرگترین معضلات کشور است، اگرچه دانشگاه باید در موضوع اقتصاد مقاومتی و افزایش توانمندی فارغ‌التحصیلان تلاش کنند، اما قرار نیست دانشگاه موضوع تولید و اشتغال را حل کند. دانشگاه نهایتا می‌تواند۱۰ تا ۱۵ درصد در این زمینه نقش ایفا کند.
رييس دانشكده كشاورزي افزود: اشتغال و تولید نیازمند توجه به سیاست‌های بالاتر دارند؛ به طور مثال هدف اصل چهل و چهار قانون اساسی واگذاری بخش عمده‌ای از اقتصاد به بخش خصوصی بود که این موضوع در تمام سال‌های پس از انقلاب آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
وی با اشاره به سیاست‌گذاری وزارت‌های علوم، جهاد کشاوزری و تعاون کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان کشاوورزی، اضافه کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا دستورالعملی در زمینه مهارت آموزی فارغ التحصیلان کشاورزی ارائه کرده که امیدوار هستیم نتایج خوبی داشته باشد.

چهل و هشتمین گردهمايي

طالبی با بیان اینکه در زمینه تسهیلات بانکی در بخش کارورزی مورد بی‌مهری قرار گرفته است، یادآور شد: از مجموع تسهیلات بانکی که به بخش‌های مختلف اقتصادی طی سال گذشته ارائه شده، سهم کشاورزی هفت درصد بوده است؛ درحالی که سهم بخش صنعت و معدن ۲۸.۲ درصد و بخش خدمات ۴۰.۸ درصد بوده است، با این وضعیت کشاورزی توسعه نخواهد یافت.
دبیر چهل و هشتیمن گردهمایی روسای دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به بخش ناچیز کشاورزی در سرمایه‌گذاری کشور تصریح کرد: کلید پیشرفت کشاورزی توجه به سرمایه‌گذاری در این حوزه است. از مجموع سرمایه‌گذاری‌های بخشهای مختلف اقتصادی کشور سهم بخش کشاورزی پنج درصد است، اگر می‌خواهیم توسعه متوازن اقتصادی داشته باشیم و کشاورزی که محور امنیت ملی ماست را مورد توجه قرار دهیم این سهم باید به ۱۵ درصد افزایش یابد.
طالبی اظهار کرد: کشور ما در سال‌های اخیر در زمینه کشاورزی، محیط‌زیست و منابع طبیعی با چالش‌های بزرگی مواجه شده که تمام ابعاد زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: تغییر اقلیم چاهش جهانی است، کشور ما هم درگیر این موضوع است و در بطن این رخداد بزرگ جهانی قرار دارد. یکی از تبعات تغییر اقلیم برای کشور ما خشکسالی است.
دبیر گردهمایی روسای دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه دخالت انسان و عوامل انسانی موجب تغییر اقلیم شده است، تصریح کرد:مهمترین عامل در این زمینه استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی، تخریب جنگل‌ها است که افزایش گازهای گلخانه‌ای و افزایش و دمای کره زمین را به دنبال داشته است.
دكتر طالبی اظهار داشت: تغییر اقلیم همه مسائل و موضوعات مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست اعم از آموزش، پژوهش، کارآفرینی و اشتغال را می تواند تحت تاثیر قرار ‌دهد و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم بیشترین فشار را به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد خواهد کرد. وظیفه ما است که به طور علمی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و به مسئولین راهکار ارایه دهیم. در طی ۳۰ سال گذشته تقریبا نسبت به تغییر اقلیم که از آن زمان آغاز شده است بی‌تفاوت بوده‌ایم و برنامه‌ای مدون برای آن تهیه نشده است. تا اینکه در سال‌های اخیر این موضوع منجر به بحران عظیم شده و آثار آن را مشاهده می‌کنیم.
شايان ذكر است شرکت‌کنندگان اين نشست به اتفاق آراء اجرای برنامه هایي همچون ارتقاي مهارت دانش آموختگان و توانايي آنان در كارآفريني از طريق آموزش هاي صحيح در دوره كارشناسي،‌ تعيين سرفصل هاي درسي كارورزي دانشجويان كشاورزي و منابع طبيعي، ارائه سازو كار و بودجه لازم براي تحقق كارورزي دانشجويان و توجه به آموزش هاي مرتبط با مهارت آموزي را به منظور افزایش و تقویت کارایی و اثربخشی دانش¬آموختگان کشاورزی و منابع طبیعی، مورد تأکید قرار دادند.
همچنين در اين نشست تاكيد شد: با توجه به ضرورت کارآفرینی و تجاری‌سازی علم در دانشگاه ها، دانشکده ها و پژوهشکده های کشاورزی و منابع طبیعی، همت و تلاش لازم را در زمینه ایجاد شرکت¬های دانش¬بنیان در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم به عمل آورند.
برای ارتباط بیشتر دانشکده های کشاورزی و واحد های تولیدی کشاورزی، دفاتر ترویج کشاورزی در دانشکده های کشاورزی به وجود آید و اساتیدی که به این امر مهم می پردازند مورد تشویق قرار گیرند.
همچنين اعضای گردهمایی بر ارتباطات و تعاملات بین المللی و استفاده از ظرفیت دانشکده¬های کشاورزی و منابع طبیعی در معرفی افراد متخصص و متعهد برای امور اجرایی مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی تأکید نمودند.


١٤:٤٨ - چهارشنبه ٨ شهريور ١٣٩٦    /    عدد : ٥٠٣٥    /    تعداد نمایش : ١٢٧



خروج