متن کامل خبر


 
بررسی واگذاری مدرسه ساخته شده در منطقه محروم سیستان و بلوچستان به بنیاد خیرین مدرس

خلاصه خبر: در نشست مشترک اعضای هیات مدیره بنیاد خیرین مدرس با خیرین مدرسه ساز دانشکده علوم پزشکیٰ که دهم تیرماه در محل این بنیاد برگزار شد، راهکارهای ادامه فعالیت مدرسه ساخته شده در یکی از مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان زیر نظر بنیاد خیرین مدرس بررسی شد.

در این نشست دکتر غفرانی پور عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه و از اعضای خیرین مدرسه ساز در اشاره به انگیزه تأسیس مدرسه در منطقه محروم سیستان و بلوچستان گفت: اواخر سال 96 دکتر سعید سمنانیان گزارشی از وضعیت کودکان محروم از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان و همچنین گزارشی از خیرین مدرسه ساز و فعالیت مدارس غیرانتفاعی که کلیه ی هزینه های تحصیل کودکان در این منطقه را به عهده گرفته اند، ارائه کرد. این گزارش نشان می داد تعداد بسیار زیادی از کودکان این منطقه به دلایل مختلف مانند حاشیه نشینی، فقرشدید، نداشتن شناسنامه و... امکان ثبت نام و تحصیل در مدارس را ندارند. از سویی خیرین در این منطقه اقدام به راه اندازی مدارس غیر انتفاعی کرده اند که تمامی هزینه ی تحصیل این کودکان را تقبل کرده و به دانش آموزان تحت پوشش، خدمات تغذیه ای، آموزشی و فرهنگی ارائه می دهد.
وی در ادامه اظهار داشت: پس از ارائه پیشنهاد تأسیس مدرسه، ساختمان مناسب اجاره و همزمان با آماده سازی آن، مراحل قانونی طی و تأییدیه های آموزش و پرورش دریافت شد.
دکتر غفرانی یادآور شد: دکتر سمنانیان کلیه ی مسائل پیرامون این مدرسه را در جلسه ای با همکاران دانشکده علوم پزشکی مطرح کرد که با استقبال بسیار خوب اعضای هیأت علمی دانشکده مواجه شد و تعدادی از همکاران مشارکت را آغاز کردند. اجاره ملک مدرسه با پرداخت مبلغ 10 میلیون ودیعه و مبلغ 700 هزار تومن اجاره بهای ماهیانه میسر شد و بررسی انجام شده نشان داد که اگر ماهیانه مبلغ 5 تا 6 میلیون تومان داشته باشیم، توانایی راه اندازی، اداره مدرسه و استخدام تعدادی معلم و پرسنل را خواهیم داشت. با همکاری اعضای هیأت علمی شرایط مهیا شد و مدرسه از بهمن ماه سال 96 آغاز به کار کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه در تشریح وضعیت فعلی مدرسه گفت: مدرسه مذکور در دوشیفت با حضور 100 دانش آموز پسر و 130 دانش آموز دختر در سنین مختلف فعالیت خود را شروع کرد و به دلیل شرایط حاکم بر این منطقه محروم، با درخواست بسیار و صفوف طولانی برای ثبت نام مواجه شدیم. در سال جاری با توجه به افزایش هزینه ها، ماهیانه 11 تا 12 میلیون تومان صرف حقوق و بیمه معلمین و هزینه های دانش آموزان می کنیم .
وی در خصوص نحوه جمع آوری این مبالغ گفت: در حال حاضر 140 نفر از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه بطور منظم و ماهیانه مبلغی به این امر اختصاص می دهند. افرادی نیز از خارج دانشگاه ، از انجمن های مختلف و دانشجویان به این مدرسه کمک می کنند.
دکتر غفرانی به اهمیت ساماندهی و ضرورت ایجاد تشکیلات منسجم برای اداره این مجموعه و توسعه فعالیت های آن اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم این مجموعه را در قالب نهادهای رسمی که در دانشگاه فعالیت مشابه دارند، ببریم شرایط بهتر و مناسب تری به وجود می آید. با توجه به اساس نامه بنیاد خیرین مدرس اگر امکان قرار گرفتن این مدرسه در زیر مجموعه بنیاد فراهم شود باعث سازماندهی این مجموعه خواهد شد و از سویی فعالیت های مربوطه نیز به قوت خود باقی خواهد ماند. این ساختار و سازماندهی فرصت مغتنمی برای سایر همکارانی که از دانشکده های علوم انسانی، مهندسی شیمی، علوم پایه، فنی و مهندسی و... درخواست مشارکت در امر خیر را داشته اند، ایجاد می کند.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر موحدین از وجود حساب مشترک و مالکیت فردی در صورت خرید ملک برای مدرسه به عنوان مسائلی که در صورت توسعه فعالیت ها با آن مواجه هستند نام برد و گفت: برای حل مسئله دو راهکار پیشنهاد می شود. راهکار اول این است که در صورت تمایل بنیاد خیرین مدرس، فعالیت های این مجموعه وارد فعالیت های بنیاد شود و راهکار دوم نیز تأسیس یک خیریه مستقل برای ساماندهی امور و توسعه فعالیت های مجموعه است.
دکتر موحدین همچنین به فعالیت بنیاد خیرین سلامت اشاره و از بنیاد خیرین مدرس خواست به دلیل وجود دانشکده علوم پزشکی در دانشگاه تربیت مدرس، در زمینه جذب خیرین حوزه سلامت هم قدم بردارد.
در این جلسه دکتر خوانین نیز به فعالیت صندوق قرض الحسنه اشاره و پیشنهاد تخصیص فضایی به منظور جمع آوری و تجمیع کلیه وسایل قابل استفاده دانشگاهیان شامل وسایل منزل، کتاب، کاغذ، لباس و... برای استفاده در داخل دانشگاه یا ارسال به مناطق محروم را مطرح کرد.

رییس بنیاد خیرین مدرس طی سخنانی از آمادگی این بنیاد برای اداره مدرسه ساخته شده توسط خیرین دانشکده علوم پزشکی خبر داد و گفت: قانونی بودن و غیر شخصی بودن حساب ها و معافیت مالیاتی در خصوص مسائل مربوط به مدرسه ساخته شده در مناطق محروم از سوی دانشکده پزشکی نیاز به پیگیری دارد که قطعا بنیاد خیرین به عنوان یک نهاد قانونی خیریه این کار را پیگیری می کند.
دکتر محمدزاده با اشاره به گستردگی افراد نیازمند به دریافت خدمات بنیاد افزود: در دانشگاه مسائل و مشکلات زیادی داریم که از طریق بنیاد خیرین قابل انجام است. در دانشگاه دانشجویانی هستند که توان ادامه تحصیل به لحاظ شهریه، غذا، مسکن و حتی هزینه تهیه کتاب ها و جزوه های خود را ندارند و باید اینگونه موارد از سوی بنیاد خیرین پیگیری شود.
وی تصریح کرد: بنیاد خیرین علاوه بر این که نگاهش به درون دانشگاه است به بیرون هم توجه دارد و کمک به هموطنان در زمان سیل و زلزله و ... جزء اهداف این بنیاد می باشد.
وی خاطر نشان ساخت: اگر از سوی خیّر یا واقفی مبلغی جهت انجام کاری خاص در اختیار بنیاد خیرین گذاشته شود، بنیاد طبق اساسنامه، آن مبلغ را دقیقا در همان مورد خواسته شده از سوی خیّر هزینه خواهد کرد.


16 تیر 1398 / تعداد نمایش : 1876