متن کامل خبر


 
برگزاری جلسه ی سلامت مواد غذایی در دانشکده کشاورزی

خلاصه خبر: جلسه "سلامت مواد غذایی"با هدف پاسخگویی به برخی از شبهات و نگرانی ها در رابطه با سلامت مواد غذایی روز چهارشنبه پنجم خردادماه در دانشکده کشاورزی برگزار شد.

جلسه "سلامت مواد غذایی"با هدف پاسخگویی به برخی از شبهات و نگرانی ها در رابطه با سلامت مواد غذایی روز چهارشنبه پنجم خردادماه در دانشکده کشاورزی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که با همکاری انجمن علمی دانشجویان گروه صنایع غذایی و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده و با حضور تعدادی از دانشجویان، اساتید و کارمندان در سالن اجتماعات شهید خلوتی برگزار شد، دکتر سلیمان عباسی، دانشیار گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی به اهمیت تغذیه و رابطه آن با سلامت انسان اشاره کرد و گفت: حفظ و مراعات تعادل و تنوع مصرف مواد غذایی، انسان را در مقابل بیماری ها مقاوم می کند. استفاده از انواع مختلف مواد غذایی در تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی در اشاره به کمبودهای تغذیه ای موجود در سطح جامعه اظهار داشت: یکسری کمبودهای تغذیه ای، کمبود انرژی و پروتئین بویژه در کودکان و طبقات کم درآمد وجود دارد؛ اما علاوه بر این ها، کمبود ریزمغذی ها مانند کلسیم، آهن، روی، ید، فلور و ویتامین های A ، B و D در اغلب گروه های سنی و طبقات مختلف اجتماعی دیده می شود که از آن بعنوان "سوءتغذیه سلولی" یاد می شود. برای مقابله با این نوع سوء تغذیه، استفاده ی فراوان از انواع غلات سبوس دار، میوه ها، سبزی ها و حبوبات در تغذیه روزانه ی افراد حائز اهمیت است.
دکتر عباسی از سرطان، بیمارهای قلبی - عروقی و دیابت به عنوان سه عامل مرگ و میر مرتبط با تغذیه نام برد و گفت: یکی از عمده ترین دلایل بروز این بیماری ها علاوه بر نبود فعالیت های فیزیکی و ورزشی و موارد خاص ژنتیکی، رژیم های غذایی و تغذیه افراد است. میزان بالای مصرف نمک، شکر و روغن در غذاها و فراورده های غذایی موجب بروز چاقی می شود که خود عامل اصلی بسیاری از مشکلات و بیماری هاست.
وی در بخش دیگری از سخنانش به سلامت موادغذایی و سازمان های نظارتی اشاره کرد و یادآور شد: به رغم فعالیت های گسترده ی سازمان های نظارتی و کنترل کننده، به دلایل مختلف، تقلباتی در حوزه ی تولید و عرضه ی موادغذایی اتفاق می افتد. بخشی از این تقلبات مرتبط با ترکیبات، ویژگی ها و ... است که اثر چندانی بر سلامت مصرف کننده ندارند و به آن ها تقلبات کم خطر می گویند. دسته ای دیگر از تقلبات مانند استفاده از رنگ ها و افزودنی های غیرمجاز و خطرناک و استفاده از برخی مواد خام اولیه ی واراداتی فاقد استانداردهای لازم وجود دارند که تقلبات پرخطر و تهدید کننده ی سلامتی تلقی می شوند و سلامت مصرف کننده و جامعه را به خطر می اندازند. این مواد خام اولیه از مبادی نامعلوم و بصورت قاچاق و یا در برخی موارد بصورت سازمان یافته وارد کشور شده و در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

برگزاری جلسه ی سلامت مواد غذایی

عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه به عمده ترین شبهات و نگرانی هایی موجود اشاره کرد و گفت: وجود آبلیمو، رب گوجه فرنگی و یا سرکه تقلبی این روزها در اخبار به گوش می رسد. این فرآورده های تقلبی اغلب توسط کارگاه های غیرمجاز و گاهی با بسته بندی ها و نشان های معتبر به بازار عرضه می شوند. توصیه می کنم این نوع فرآورده ها، از فروشگاه های معتبر خریداری شود و یا در صورت امکان به جای آنها از لیمو، گوجه و مواد غذایی تازه و سالم استفاده شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به وجود نمک زیاد و جوش شیرین در نان های لواش و بربری اشاره و جایگزین کردن نان سنگک را بدلیل عدم استفاده از جوش شیرین و دارا بودن سبوس توصیه کرد.
دکتر عباسی در توضیح سلامت فرآورده های گوشتی خاطر نشان ساخت: هیچ کارخانه ی معتبری تحت هیچ شرایطی علاقه مند به استفاده از منابع گوشتی غیرمتعارف نظیر گوشت الاغ، گوشت سگ، گوشت گربه و امثال آن نیست و اصلا از لحاظ عقلی و منطقی هم امکان تهیه ی چنین گوشت هایی وجود ندارد و در حد صفر است.
وی در ادامه به تجارت میلیارد دلاری چای های قاچاق وارداتی اشاره کرد و افزود: توصیه می شود که میزان مصرف چای، علیرغم ویژگی های مفید و دارویی آن، بدلیل وجود برخی شبهات و نگرانی ها در ارتباط با استفاده از رنگ ها و اسانس ها، کاهش یابد و در صورت امکان از چای های داخلی استفاده شود.
دکترعباسی در پایان تاکید کرد که برای داشتن زندگی سالم باید از گروه های مختلف موادغذایی بصورت متنوع و متعادل به همراه آب کافی در تغذیه روزانه استفاده شود و بهتر است نان ها و فرآورده های آردی تهیه شده از آرد کامل بیشتر مورد توجه قرار گیرد. و ضمن استفاده بیشتر از حبوبات و ادویه جات مختلف نظیر فلفل سیاه، فلفل قرمز، آویشن زردچوبه و زیره سیاه، بدلیل اثرات غذا – دارویی، از مصرف نوشابه ها و نوشیدنی های حاوی قند زیاد پرهیز گردد. وی همچنین انجام روزانه ورزش به مدت حداقل نیم ساعت را برای داشتن بدنی سالم و جامعه ای پرنشاط ضروری دانست.

 


18 خرداد 1395 / تعداد نمایش : 2516