متن کامل خبر


 
نشست مشترک نمایندگان بنیاد تحقیقات آلمان و مؤسسه ماکس پلانک با مسئولین دانشگاه

خلاصه خبر: نمایندگان بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) و مؤسسه ماکس پلانک (MPG) نوزدهم مهرماه با دکتر احمدی رییس و اعضای شورای همکاری های علمی بین المللی دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

نمایندگان بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) و مؤسسه ماکس پلانک (MPG) نوزدهم مهرماه با دکتر احمدی رییس و اعضای شورای همکاری های علمی بین المللی دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این نشست مشترک علمی که با حضور دکتر Jorg Schneider مدیر امور بین الملل بنیاد تحقیقات آلمان و Chantal Ulrich کارشناس ارشد مؤسسه ماکس پلانک در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی و همکاری های علمی و تحقیقاتی برگزار شد، دکتر شرافت مشاور رئیس دانشگاه در امور بین الملل ضمن اشاره به تاریخچه درخشان همکاری های ایران و آلمان، از دو چهره شاخص ادبی (حافظ و نیچه) به عنوان مرز مشترک دو کشور در ادبیات و فلسفه یاد نمود و بر تمایل و توانایی دانشگاه تربیت مدرس جهت همکاری های سازنده و پربار با مؤسسات تحقیقاتی آلمان تأکید کرد.
در ادامه دکتر احمدی پس از معرفی دانشگاه تربیت مدرس به توانمندی های دانشگاه، زمینه های همکاری و همچنین برخی از پروژه های مشترک دانشگاه با مؤسسات آلمانی MPG و DFG اشاره کرد.
در بخش دیگری از این نشست مشترک دکتر جرج اشنایدر در خصوص نحوه همکاری با بنیاد تحقیقات آلمان و مؤسسه ماکس پلانک گفت: بر خلاف تصور، برای همکاری با مؤسسات و دانشگاهها هیچگونه تفاهم نامه ای امضاء نمی کنیم، بلکه هر محقق طرف مقابل خود از دو مؤسسه را شناسایی کرده و بطور همکار شروع به فعالیت می کند.
وی به روند سهل و آسان اداری و میزان دسترسی مطلوب محققین به امکانات تحقیقاتی در صورت ایجاد زمینه های همکاری با سایر کشور ها تأکید کرد و افزود: تحقیق و پژوهش سهم گسترده ای از بودجه آلمان را به خود اختصاص می دهد. بخش اصلی تحقیق و پژوهش در آلمان توسط دانشگاهها انجام می شود و پس از آنها مؤسساتی همچون ماکس پلانک که توسط دولت حمایت می شوند قرار دارند که شامل 18 مؤسسه بزرگ تحقیقاتی در زمینه های مختلف می باشد. در قانون آلمان تحقیق و پژوهش کاملا رایگان است. بنابراین کافیست محققین شما طرح های خود را برای مرکز یا مؤسسه مرتبط ارسال کنند در صورتی که مورد پذیرش قرار گرفت در فرصتی کوتاه بدون مقررات و قوانین دست و پاگیر با حمایت مالی و شرایط آزمایشگاهی و تحقیقاتی مناسب می توانند فعالیت خود را آغاز کنند.
مدیر امور بین الملل بنیاد تحقیقات آلمان در خصوص تبادل دانشجو گفت: دفاتر و مؤسساتی در زمینه تبادل دانشجو برای بهره گیری از امتیازات حضور در آلمان وجود دارند. ما برای تسهیل هر چه بیشتر تبادلات با آنها و وزارت علوم ایران در حال گفتگو و مذاکره هستیم.

دیدار هیات المانی

در پایان این نشست مشترک، هدایایی برای یادبود به نمایندگان بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) و مؤسسه ماکس پلانک (MPG) اهدا شد.
گفتنی است، انجمن ماکس پلانک را غول تحقیقاتی آلمان و یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی در اروپا می خوانند.
این موسسه در ۲۶ فوریه ۱۹۴۸ توسط تعدادی از فیزیکدانان اتمی آلمان تأسیس شد. انجمن ماکس پلانک داری ۸۳ مرکز تحقیقاتی در آلمان است. نکته مهم دیگری که اعتبار این موسسه تحقیقاتی را افزایش می دهد، کارنامه محققان آن در دریافت جایزه های معتبر علمی به خصوص جایزه نوبل است. انجمن ماکس پلانک از زمان تأسیس دارای بیش از 18 دانشمند برنده جایزه نوبل بوده است. که این تعداد جایزه نوبل توسط هیچ انجمن تحقیقاتی دیگر در دنیا دریافت نشده است.
بنیاد تحقیقات آلمان نیز یک سازمان خودگردان خصوصی برای علم و پژوهش در آلمان است. این بنیاد در تمام شاخه های علوم فعال می باشد.
 

 

 


4 آبان 1395 / تعداد نمایش : 3444