متن کامل خبر


 
٣٠ درصد ماموریت بررسی حادثه پلاسکو انجام شده است

خلاصه خبر: رئیس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه ٣٠ درصد ماموریت انجام شده است، گفت: هدف از این ماموریت محکوم کردن فرد یا سازمانی نیست.

رئیس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه ٣٠ درصد ماموریت انجام شده است، گفت: هدف از این ماموریت محکوم کردن فرد یا سازمانی نیست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر احمدی که خود دارای تخصص سازه و تدوین مقررات ساختمان در کشور و رییس دانشگاه تربیت مدرس است، در معرفی سایر اعضای هیات گفت: افرادی که به منظور بررسی و تحقیق در مورد تدوین گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو انتخاب شده‌اند همگی دارای تحصیلات دانشگاهی و در حوزه خود برجسته و ممتاز هستند.

وی در خصوص این افراد اظهار داشت: علی اکبر آقا کوچک، سعید بختیاری، فرج اله رجبی، شاپور طاحونی، نصر الله طهماسبی، محمد فاضلی، سید باقر مرتضوی، رسول میر قادری و مهدی هداوند اعضای این هیات هستند.
دکتر احمدی در نشست خبری خود در جمع رسانه ها، افزود: هدف این بررسی، شناختن مسئولیت ها و یادآوری آن است و اینکه افراد و سازمان هایی که می توانستند نقش موثر إیفا کنند، عبرت بگیرند.
رییس دانشگاه با بیان اینکه رییس جمهور در انتخاب اعضای هیات به استقلال، علمی و حرفه ای بودن افراد تاکید خاصی داشت، گفت: بیشتر افراد دانشگاهی با شهرت ارزنده در جامعه تخصصی خود هستند.
وی با بیان اینکه این وظیفه بار سنگینی بر دوش اعضا می گذارد، ابراز امیدواری کرد نتیجه آن بتواند مورد استفاده قرار گیرد.
احمدی در انجام این وظیفه خواستار حمایت دائمی از مسئولان کشور در سازمان های مختلف شد و گفت: نیازمند وفاق همه مسئولان هستیم.
رییس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: بررسی نوع آوار، ساختار و اینکه اگر در آوار برداری خسارت هایی واقع شده، در کمیته بحران پیگیری می شود.
وی ادامه داد: آسیب پذیری شهرهای ما وسیع است و نگرانی هایی در این زمینه داریم و در برهه هایی در اوایل دهه ٨٠ دستور رهبری در این زمینه ابلاغ شد.
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو، روش کار این هیات را بازدید از محل حادثه، بررسی مدارک و مستندات حادثه، بررسی گزارش های سازمان های مسئول، تجزیه تحلیل این گزارش ها، انجام مصاحبه با مسئولان مرتبط (٨سازمان)، بررسی گزارش های سازمان های مردم نهاد، مرور و بررسی قوانین ، آیین نامه ها و دستورالعمل هایی که بر گردن مسئولان مربوطه نهاده، تهیه گزارش های تخصصی در ٦ موضوع اصلی مهندسی سازه، مهندسی آتش، مدیریت بحران، امور قانونی و حقوقی، جامعه شناسی و آثار اجتماعی این حوادث، بیمه و زمینه تضمین و اقتصاد پشتیبان حوادث و ایجاد کمیته های داخلی عنوان کرد.
وی افزود : کمیته ها یک ماه گزارش های تخصصی را پایان می برند و در کمیته تلفیق این گزارش را ارائه می کنند.
وی علل وقوع حادثه ، کیفیت هماهنگی نهادهای مسئول در مدیریت حادثه، راههای پیشگیری از تکرار و إصلاحات ساختاری و مدیریت لازم را دستور رییس جمهوری برای پیگیری اعلام کرد.
احمدی درباره وضعیت حقوقی این حادثه ، اظهار کرد: ( این بررسی) در ابعاد حقوقی شامل همه مسائل مرتبط حقوقی از جمله مسئولیت سازمان ها در قبال مفقودشدگان، بیمه شدگان ، حقوق کارگران و بقیه موارد است اما هنوز به جمع بندی نرسیده ایم در نتیجه نمی توانم مطلبی را بیان کنم.
رییس دانشگاه درباره اینکه آیا خاطیان به قوه قضاییه معرفی می شوند یا نه، گفت: قوه قضاییه کمیته ای برای بررسی تشکیل داده و قرار است با دادستانی جلسه ای داشته باشیم؛ اما قصد ما شناختن مسئولیت ها و در صورت وجود کاستی ها، برای ساماندهی این کاستی ها و ارائه پیشنهادات است.
احمدی تصریح کرد: گزارش تخصصی کمیته‌ها ظرف یک ماه به پایان می‌رسد و انشاالله در ماه دوم گزارش تلفیقی در مورد بررسی علل و عوامل وقوع آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان، نحوه مدیریت محیطی حادثه، کیفیت هماهنگی دستگاه‌های مسئول در مدیریت بحران، راه‌های پیشگیری از تکرار آن و اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم ارائه و گزارش دقیقی به اطلاع رئیس جمهور و مردم ایران می‌رسد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر بحث حقوقی این حادثه عنوان کرد: بحث حقوقی شامل همه مسائل مرتبط با موضوع از بعد حقوقی و مسئولیت سازمان‌ها در قبال مفقود شد‌گان و بیکار شد‌گان است.

حادثه پلاسکو

رییس دانشگاه بیان کرد: ما در این گزارش به دنبال این نیستیم که سازمان خاصی را مقصر جلوه دهیم که قوه قضائیه، کمیته تحقیقی را برای این امر در نظر گرفته است.
احمدی تصریح کرد: در زمینه متالوژی کار جمع‌آوری اطلاعات گسترده نزدیک به اتمام است و امور مهندسی ، مدل‌سازی ساختمان و مدل ریاضی در برابر بارها و شرایط اضطراری مانند آتش و اینکه ساختمان از لحاظ مهندسی چه کاستی‌هایی را داشته و چه عواملی سبب ریزش آن شده است بررسی شده است.
رییس دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: امیدواریم این گزارش جنبه اجرایی داشته باشد همچنین آوار برداری و خسارات احتمالی ناشی از این آوار برداری نیز در دستور کار گزارش ملی قرار می‌گیرد.
احمدی اظهار داشت: ساختمان‌های فولادی در برابر آتش نا ایمن بوده و ضعف کلی دارند البته ساختمان‌هایی که طی دو دهه اخیر ساخته شده‌اند از دستورالعمل، قانون و آیین‌نامه‌های قابل اعتماد پیروی کردند اما خیلی از ساختمان‌ها که برای چند دهه پیش بوده‌اند ( حدود 50 سال پیش) سازندگان آنها ملاحظات آسیب‌های ایران را در برابر این ساختمان‌ها لحاظ نکرده‌اند و لزوما همه ساختمان‌های فلزی دارای پوشش مناسب مانند گچ نیستند که ساختمان پلاسکو نیز فاقد حفاظ کامل بود.
وی توصیه کرد: برای روشن شدن کامل موضوع حادثه ساختمان پلاسکو باید تا دو ماه صبر کنیم و در این امر نباید اسباب نگرانی و تشویش بیشتر اذهان عمومی مردم را فراهم کنیم.
احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره برخی ابهامات در مورد موتورخانه پلاسکو گفت: در مورد اینکه آیا کسی آنجا بود یا نه، من الان نمی‌توانم وارد شوم و به صورت قطعی چیزی را بیان کنم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ایمنی ساختمان مجاور پلاسکو؛ پاساژ کویتی‌ها نیز افزود: گروه سازه ما توصیه‌هایی را در این زمینه مطرح خواهند کرد و فکر می‌کنم تاکنون نیز وارد عمل شده‌اند، اما درباره ایمنی و شرایط این ساختمان من از گروه سازه می‌خواهم که این موضوع را بررسی و در این زمینه اظهار نظر کنند.
 


25 بهمن 1395 / تعداد نمایش : 3476