متن کامل خبر


 
حضور فعال جمعي از دانشجويان آمار دانشگاه در سرشماري نفوس و مسكن

خلاصه خبر: جمعی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته آمار دانشگاه در اجراي هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن مشاركت كردند.

جمعی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته آمار دانشگاه در اجراي هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن مشاركت كردند.
هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال جاری شاهد اجرای آن بودیم، تفاوت‌های عمده‌ای با دوره‌های گذشته سرشماری داشت و مهم‌ترین آن حذف کاغذ از فرآیند اجرای سرشماری بود.در این دوره، جمع‌آوری اطلاعات از طریق خودتکمیلی توسط خانوار در سامانه اینترنتی و پس از آن از طریق مراجعه مأمور سرشماری به خانوارها و انجام مصاحبه حضوری با استفاده از تبلت انجام شد.
یکی از نکات مورد توجه در سرشماری سال جاری، همکاری جمعی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته آمار دانشگاه تربیت مدرس در اجرای این دوره از سرشماری بود که طی آن 9 نفر از دانشجویان در قالب 8 کارشناس مسئول و 1 مأمور آمارگیر در اجرای سرشماری مشارکت کردند.
با توجه به شناختی که دانشجویان رشته آمار از حساسیت و اهمیت کیفیت داده‌ها به عنوان ورودی هرگونه تحلیل آماری دارند، به نظر می‌رسد استفاده از همکاری هر چه بیشتر این دانشجویان در فرآیند اجرای طرح‌های آمارگیری مرکز آمار ایران، کمک شایانی به بالا بردن کیفیت داده‌ها و درنتیجه افزایش اعتماد به نتایج حاصل از این طرح‌ها داشته باشد.
بر این اساس، به منظور بهره‌گیری از تجربیات افراد حاضر در سرشماری و انتقال آن به سایر دانشجویان جلسه‌ای در اتاق شورای دانشکده علوم ریاضی با حضور جمع کثیری از دانشجویان ارشد و دکتری و اساتید گروه آمار برگزار گردید.
در این جلسه ابتدا دکتر محمدزاده با اشاره به حضور پررنگ دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دانشگاه پیشرو در این طرح ملی، بر لزوم توجه هر چه بیشتر به فرآیند سرشماری و اثر آن بر تصمیمات کلان ملی تاکید کرد.
سپس دکتر گل‌علی‌زاده با تشکر از دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح به اهمیت توجه به داده به عنوان خوراک علم آمار و ضرورت کیفیت در جمع‌آوری آن اشاره نمود.
دکتر خالدی نیز پیشنهاد توجه هر چه بیشتر به داده‌های جمع‌آوری شده برای فعالیت‌های آماری در زمینه‌های گوناگون را دادند. در پایان نیز دکتر باغفلکی با تشکر از دست‌اندرکاران سرشماری عمومی نفوس و مسکن، پیشنهادهایی برای استفاده بهتر از داده‌های موجود ارائه نمود.
در ادامه دانشجویان به بيان نظرات خود به منظور بهبود اجرای طرح‌های آمارگیری كه طی تجربه همکاری حدوداً دوماهه در این طرح ملی به دست آورده‌ بودند، پرداختند.
 


10 اسفند 1395 / تعداد نمایش : 2254