متن کامل خبر


 
امضاي قرارداد پژوهشي ميان دانشگاه و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران

خلاصه خبر: با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، ۱۲ قرارداد پژوهشی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه پایین دستی صنعت نفت بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی کشور، نهم اسفند ماه به امضا رسید.

با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، ۱۲ قرارداد پژوهشی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه پایین دستی صنعت نفت بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی کشور، نهم اسفند ماه به امضا رسید.
در این مراسم دکتر فرهادی با تقدیر از وزارت نفت به دلیل اعتماد به قابلیت ها و توانایی های علمی و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور اظهار داشت: این روش همکاری بین وزارتخانه های علوم و نفت الگویی است تا ارتباط مراکز علمی با محیط های صنعتی و حتی بخش های خدماتی و اجرایی کشور افزایش پیدا کند.
وزیر علوم با اشاره به انعقاد ۱۲ قرارداد تولید محصولات نفتی با شرکت های وابسته به وزارت نفت گفت: با انعقاد این قراردادها و با مطالعه و پژوهش در بخش های مختلف صنعت نفت کشور باید بتوانیم علاوه بر صادرات فناوری های نفتی، دانش این فناوری ها را در کشور بومی سازی کنیم.
وی با اشاره به سابقه طولانی کشف و استخراج نفت در ایران گفت: با توجه به این سابقه طولانی در صنعت نفت در کشور اکنون باید بتوانیم با هماهنگی شرکت های معتبر نفتی وپتانسیل های علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور با تولید محصولات گوناگون و متنوع نفتی، در این مسیر هم به توسعه کامل برسیم.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشورمان از پتانسیل نیروی انسانی قوی حتی در سطح جهانی برخوردارند، گفت: در این نوع از همکاری، همه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید قابلیت ها و پایه های توانایی های شان را ارتقا دهند و ارتباط شان را با شرکت های نفتی افزایش دهند چرا که فناوری‌های نوین و روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید علمی روز به روز پیشرفت می کنند و ما باید بتوانیم همپای این فناوری های نوین در سطح جهانی حرکت کنیم.
در اين مراسم چهار قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه های تربیت مدرس، شیراز٬صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد و پنج قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی ایران با دانشگاه های تهران٬ شیراز٬ صنعتی امیرکبیر٬ صنعتی شریف و صنعتی اصفهان به امضا رسید.
موضوع قراردادهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز به ترتیب همکاری در قالب ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی الفین و پروپیلن خواهد بود.
گفتنی است تفاهم نامه های همکاری سه شرکت اصلی وزارت نفت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یادشده که دی ماه سال گذشته به امضا رسیده بود، در اين نشست به انعقاد قرارداد بین طرفین رسید.


14 اسفند 1395 / تعداد نمایش : 3343