متن کامل خبر


 
افزایش 36 درصدی سهم تولید علم مهندسی مکانیک ایران در جهان

خلاصه خبر: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش 36 درصدی سهم ایران از تولید علم حوزه مهندسی مکانیک دنیا طی چهار سال اخیر ( 2013 تا 2016 میلادی) خبر داد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش 36 درصدی سهم ایران از تولید علم حوزه مهندسی مکانیک دنیا طی چهار سال اخیر ( 2013 تا 2016 میلادی) خبر داد.
دکتر وحید احمدی روز سه شنبه در بیست و پنجمین همایش بین المللی مهندسی مکانیک اظهار داشت: سهم مهندسی مکانیک از کل تولید مقالات علمی کشور در سال 2013 حدود 2.83 درصد بود که این میزان در سال 2016 به 3.53 درصد افزایش یافت، این درحالیست که سهم مهندسی مکانیک از کل مقالات علمی دنیا در این مدت زمانی از 1.74 درصد به 1.61 رسیده و روند کاهشی داشته است.
وی ادامه داد: سهم ایران از تولید علم حوزه مهندسی مکانیک دنیا از 2.19 درصد در سال 2013 به بیش از سه درصد در سال 2016 رسیده و جایگاه خود را از رتبه 12 جهانی به رتبه دهم ارتقا داده است.
احمدی همچنین به فعالیت 7 انجمن علمی و 8 موسسه پژوهشی و انتشار 34 نشریه علمی تخصصی مهندسی مکانیک در کشور اشاره کرد و گفت: 14 عنوان از این نشریات به زبان انگلیسی و 20 عنوان به زبان فارسی چاپ و منتشر می شوند و 29 عنوان از آنها درجه علمی پژوهشی و 5 عنوان نیز رتبه علمی ترویجی دارند.
وی با بیان این که رویکرد جهانی اکنون بر دانش بنیان کردن حوزه های مختلف تمرکز دارد، خاطرنشان کرد: در دنیایی که نه تنها قدرت سیاسی بلکه اقتصاد، فرهنگ و رفاه ملت ها مبتنی بر علم شده و مرزهای میان کشورها برداشته شده است، کسی دست برنده را دارد که به علم و فناوری برتر تسلط داشته باشد.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: در دوران حاضر، مرز میان رشته های علمی و حوزه دانش از بین رفته و رشته های بین رشته ای و فرارشته ای حرف اول را می زنند.
وی با بیان این که مرزهای علم و صنعت نیز اکنون برداشته شده است، افزود: صاحبان علم و صاحبان ثروت که قبلا از هم جدا بودند امروز به هم پیوند خورده اند و ثروت از علم خلق می شود.
احمدی با نفی تفکر تمرکزگرایی در نظام برنامه ریزی گفت: برخی فکر می کنند نظام برنامه ریزی باید تمرکزگرا باشد درحالی که این وضعیت نمی تواند پایدار باشد و نظریه های جدید معتقدند که برنامه ریزی باید به صورت توسعه یافته و به صورت جزایر به هم پیوسته باشد.
وی به تغییرات بنیادی و ورود مفاهیم جدید به جامعه علمی جهان اشاره کرد و گفت: مقاله های علمی که تا چندی پیش به صورت انفرادی نوشته می شدند امروزه به صورت جمعی نوشته می شوند و دنیا برای مقاله ها و پروژه های مشترک علمی به مراتب، ارزش و اعتباری بیشتر از فعالیت های انفرادی قائل است.
معاون وزیر علوم از 'نظام نوآوری' به عنوان یکی از مفاهیم جدید وارد شده به جامعه علمی اشاره کرد و گفت: در قالب نظام نوآوری می توان شیوه ها و امکانات آموزشی و پژوهشی را چنان با هم هماهنگ و همگرا کرد که بیشترین کارآیی را داشته باشند و این امر در سایه ایجاد اکوسیستم (زیست بوم) مناسب و ایجاد ارتباط لازم میان عناصر موجود میسر می شود.

بیست و پنجمین همایش بین المللی مهندسی مکانیک

وی از نظام دانشگاهی به عنوان موفق ترین حوزه فعالیت کشور طی سال های اخیر یاد کرد و گفت: جایگاه علمی ما در دنیا، وضعیت رشد کمی و کیفی علمی ایران در سطح منطقه و جهان، موید این ادعاست و درحالی که در سال 2012 بنا به آمارهای 'آی اس آی' رتبه 21 تولید علم دنیا را دراختیار داشتیم، رتبه خود را به 17 دنیا رساندیم و براساس گزارش های پایگاه بین المللی اسکوپوس نیز در جایگاه 16 تولید علم جهان قرار گرفته ایم.
احمدی خاطرنشان کرد: در زمینه رشد علمی در میان 25 کشور برتر دنیا، اول هستیم و از نظر تولید مقالات برتر (یک درصد برتر) دنیا نیز رتبه اول را در اختیار داریم و معتقدیم درصورت ترویج تفکر اکوسیستمی، به رشد و قابلیت بالاتری خواهیم رسید.
معاون وزیرعلوم، رسیدن به دانشگاه کارآفرین را از رویکردهای جدی وزارت علوم برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه باید علاوه بر مرجعیت علمی، در صحنه اقتصاد جامعه و تحول اجتماعی، اثرگذار باشد و این اهداف جز با رویکرد بین المللی محقق نمی شود.
به گفته وی، اکنون فضای بسیار خوبی برای تعامل با مراکز علمی دنیا برای ایران فراهم شده و کشورهای صاحب دانش و تکنولوژی های جدید از اروپا و آسیای جنوب شرقی (ژاپن و کره جنوبی) با حفظ حرمت و جایگاه علمی ایران حاضر به همکاری های متقابل هستند.
احمدی، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را از معضلات فعلی کشور برشمرد و گفت: متاسفانه در دوره های گذشته، پذیرش دانشجو به صورت بی حساب و کتاب صورت گرفت و الان برای برخی رشته های دانشگاهی اصلا متقاضی نداریم و بسیاری از رشته های موجود نیز نیازمند بازنگری هستند که وزارت علوم تاکنون بین 500 تا 600 رشته را بازنگری کرده و رشته های جدید بین رشته ای و فرا رشته ای ایجاد شده است.
بیست و پنجمین همایش سالانه بین المللی مهندسی مکانیک از امروز 12 اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد و به مدت سه روز با ارائه مقالات برگزیده، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه تخصصی برگزار خواهد شد.


12 اردیبهشت 1396 / تعداد نمایش : 2519