متن کامل خبر


 
اثربخشی فرصتهای مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری تخصصی در نشست شوراي دانشگاه برررسي شد

خلاصه خبر: در نشست سيزدهم شهريورماه شوراي دانشگاه، اثربخشی فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری بررسي شد.

در نشست سيزدهم شهريورماه شوراي دانشگاه، اثربخشی فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری بررسي شد.
در اين نشست دكتر سمنانيان اظهار داشت: در راستاي بررسي اثربخشی فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری، يك كار تحقيقاتي با كمك دكتر حاتمي و دكتر حسن زاده براي وزارت علوم انجام شد كه يك كار كاربردي است.
وي پيشنهاد داد: در جلسات شورا به تناوب در يك دستور جلسه،‌ هر يك از اعضاي هيات علمي به توضيح كار كاربردي خود كه با مشاركت يكي از دستگاه هاي كشور انجام داده اند، بپردازند تا با اين كار ساير اعضاي هيات علمي و روساي دانشكده ها تشويق شوند و بتوانيم ضعفي كه در زمينه ارتباط با صنعت و جامعه داريم را برطرف كرده و به سمت دانشگاه هاي نسل سوم حركت كنيم.
در ادامه دكتر حاتمي به بيان توضيحاتي در خصوص طرح مربوطه پرداخت.
وي اظهار كرد: وزارت علوم از اثر بخشي فرصت هاي مطالعاتي دانشجويان دكتري اطلاعي نداشت و با توجه به هزينه هايي كه در اين زمينه صرف مي شود لزوم بررسي ميزان اين اثربخشي از سوي وزارت علوم مطرح شد.
ما در جهات مختلف در بعد دانش، ‌مهارت و‌ موانع فردي و سازماني در بكارگيري مهارت ها و نيز تاثير دوره ها در ميزان شكل گيري نگرشي دانشجويان، اثربخشي را مورد سنجش قرار داديم.
وي گفت: ما هم در بعد كيفي و هم در بعد كمي موضوع را مورد بررسي قررا داديم در بعد كيفي كه با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه انجام شد در ده ساعت و 40 دقيقه با 18 نفر مصاحبه صورت گرفت كه پس از پياده سازي مصاحبه ها 659 جمله معنادار استخراج شد.
34 درصد از مضامين اصلي آشكار شده از مصاحبه كيفي مربوط به فرآيند گذراندن دوره، ‌24 درصد مربوط به توسعه فردي و حرفه اي، ‌16 درصد ارزش ها و منافع حاصل از كشور مقصد، 7 درصد توسعه فرهنگي، 5 درصد ضرورت تداوم دوره ها و 14 درصد نيز مربوط به پيشنهادهای ارائه شده بود.
در بحث مضامين؛ نحوه آشنايي با استاد،‌ وقت گذاري استاد در مقصد و تجربه سفر و زندگي، خدمات وزارت علوم، مهارت حرفه اي،‌ مهارت زندگي و مهارت هاي آموخته شده و اعتماد به نفس مورد توجه قرار گرفت.
وي خاطر نشان كرد: دانشگاه تربيت مدرس رتبه دوم اعزام به فرصت مطالعاتي را پس از دانشگاه تهران در بين تمامي موسسات آموزش عالي دارد. از ميان 13 دانشگاه برتر كشور، سيزدهمين دانشگاه،‌ فقط يك دهم سهم نسبت به اولين دانشگاه را در اعزام دانشجويان به فرصت مطالعاتي داشته است.
وي اظهار داشت: يافته هاي كمي هيچ يك از يافته هاي كيفي را نقض نكرد و نوع سياست كشور بر اعزام ها و مقصد اعزام ها تاثيرگذار بوده است. مقاصد اعزام شامل 58 كشور بوده است كه آمريكا،‌ ايتاليا و آلمان بيشترين دانشگاه هاي مقصد را به خود اختصاص داده اند.
حاتمي افزود: بر اساس اين تحقيق، سياست هايي پيشنهاد كرديم از جمله اينكه آمايش آموزش عالي در دستور كار وجود داشته باشد و اينكه چه كساني به كدام كشورها اعزام شوند و بر اساس نوع رشته و تحقيق،‌ دانشگاه و كشور مقصد مشخص شود.
وي عدم اشتراك درس آموخته هاي اعزام شده را يك خلأ جدي در اين زمينه دانست و تصريح كرد: افراد پس از بازگشت از دوره هاي فرصت مطالعاتي بايد آموخته هاي خود را در قالب همايش هاي يك روزه به اشتراك بگذارند و دانشگاه ها مي توانند اين كار را در مقياس كوچك انجام دهند.
وي گفت: بروكراسي موجود در دانشگاه و وزارت علوم براي اعزام به دوره هاي فرصت مطالعاتي موضوعي بود كه در اين بررسي بسيار مطرح شد و اميدواريم جهت حل اين معضل، راهكار جدي صورت گيرد.
دكتر جلالي معاون آموزشي دانشگاه كه مديريت جلسه را بر عهده داشت در ادامه ضمن تشكر از تلاش هاي صورت گرفته در اين تحقيق، ‌به توجه ويژه دانشگاه جهت استفاده از اعزام بورس به خارج و استفاده از سهميه ويژه 20 نفره (موضوع سهميه بورسيه اختصاص يافته به دانشگاه از سوي سازمان دانشجويان) تاكيد كرد و اظهار داشت: اميد است بتوانيم از اين طريق در رشته هاي نوين و بين رشته اي، استاد تربيت كنيم و ضمن ارتباط علمي با دنيا در آينده با چالش هيات علمي مواجه نشويم.
وي در پايان ضمن تشكر از زحمات دكتر سامان حسينخاني مدير پيشين دفتر امور هيات علمي دانشگاه به دليل زحمات و تلاش هاي بسيار در بهبود روند فعاليت هاي اين دفتر، براي دكتر سيد جواد مولي مدير جديد اين دفتر آرزوي موفقيت روزافزون نمود.


19 شهریور 1396 / تعداد نمایش : 3156