متن کامل خبر


 
بیش از یک هزار مقاله در دو بخش ملی و بین المللی کنفرانس علوم باغبانی ایران دریافت شد

خلاصه خبر: دکتر کاظم ارزانی دبیر و دبیر علمی نخستین کنفرانس بین المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران در تشریح اهداف این رویداد گفت: برگزاری این رویداد علمی در راستای تحقق شعار کنگره" تولید محصولات باغبانی در ایران، ظرفیت ها و محدودیت های تولید، راه حل های احتمالی عوامل محدود کننده تولید و همکاری های بین المللی" و به منظور تقویت نکات مثبت و ارائه راه حل برای مشکلات صنعت باغبانی کشور، همچنین با هدف افزایش همکاری های علمی - بین المللی و اعتلای علوم باغبانی برنامه ریزی شد.

 
دکتر کاظم ارزانی دبیر و دبیر علمی نخستین کنفرانس بین المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران در تشریح اهداف این رویداد گفت: برگزاری این رویداد علمی در راستای تحقق شعار کنگره" تولید محصولات باغبانی در ایران، ظرفیت ها و محدودیت های تولید، راه حل های احتمالی عوامل محدود کننده تولید و همکاری های بین المللی" و به منظور تقویت نکات مثبت و ارائه راه حل برای مشکلات صنعت باغبانی کشور، همچنین با هدف افزایش همکاری های علمی - بین المللی و اعتلای علوم باغبانی برنامه ریزی شد.
وی به سابقه ی دو دهه برگزاری کنگره های ملی علوم باغبانی ایران اشاره و خاطر نشان کرد: کنگره های ملی علوم باغبانی ایران، از اوایل دهه 70 هر دو یا چهار سال یکبار برگزار می شود. اما گروه علوم باغبانی دانشگاه تربیت مدرس با هدف برگزاری یک نشست بین المللی جامع در زمینه مسائل باغبانی و در راستای گسترش همکاری های علمی بین المللی، پیشنهاد برپایی نخستین کنفرانس بین المللی را به انجمن علوم باغبانی ایران پیشنهاد داد. با موافقت و تصویب انجمن علوم باغبانی کشور اقدامات لازم برای کسب موافقت انجمن بین المللی علوم باغبانی (ISHS) صورت گرفت.
دکتر ارزانی افزود: پس از امضاء تفاهم نامه بین دانشگاه تربیت مدرس و رئیس بورد ISHS، به منظور تحقق شعار همکاری های بین المللی، از طرف دبیرخانه کنگره اقدام به عضویت و یا تمدید عضویت اعضاء انجمن علوم باغبانی ایران در ISHSگردید. پس از هماهنگی لازم نسبت به عضویت و یا تمدید عضویت بیش از 160 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید و محققین و همچنین فعالین بخش خصوصی در سال 2016 اقدام شد. همچنین با موافقت ISHS، مقرر گردید که عضویت شرکت کنندگان ایرانی "نخستین کنفرانس بین المللی باغبانی"، بدون پرداخت، برای سال 2018 تمدید شود.

کنفرانس علوم باغبانی ایران

دبیر علمی IrHC2017 به دریافت بیش از یک هزار مقاله در دو بخش ملی و بین المللی کنفرانس علوم باغبانی ایران اشاره کرد و گفت: بیش از 800 مقاله به کنگره دهم و 265 مقاله به کنفرانس بین المللی در 7 عنوان اصلی مهندسی باغبانی، بیولوژی مولکولی و منابع ژنتیکی گیاهی، تنش های محیطی و حفاظت گیاهان باغبانی، تغذیه، آبیاری و روابط آبی، محیط های کشت بدون خاک، کیفیت محصول و پس از برداشت و همچنین پارک و فضای سبز شهری، ارسال شد که پس از داوری های علمی دقیق، در بخش بین المللی تعداد 9 سخنران کلیدی، 75 سخنرانی و 156 پوستر، و در بخش ملی تعداد 7 سخنرانی کلیدی، 56 سخنرانی و 546 پوستر پذیرفته شدند.
دکتر ارزانی ادامه داد: تعداد 3 پانل تخصصی در زمینه های مهم باغبانی کشور شامل گلخانه، تغییر اقلیم و ریز گرد و همچنین چالش های پیش روی منابع ژنتیک گیاهی در بعد ملی و بین المللی در نخستین کنفرانس بین المللی و باحضور محققین برجسته از کشورهای مختلف و ایران برنامه ریزی و اجرا شد.
وی همچنین از برپایی نمایشگاه فعالین بخش خصوصی مرتبط با صنعت باغبانی کشور ، تور تخصصی یکروزه در بخش بین المللی به استان قزوین، برگزاری 5 کارگاه آموزشی و تقدیر از 5 نفر از پیشکسوتان و تولید کنندگان دانش بنیان پیشرو بخش باغبانی کشور به عنوان برنامه های جانبی نام برد.

کنفرانس علوم باغبانی ایران

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی یادآوری کرد: دانشگاه ارومیه میزبان یازدهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران در سال 1398 می باشد و سی امین کنگره بین المللی علوم باغبانی (IHC2018) نیز در سال 2018 در استانبول ترکیه برگزار می شود.
وی در پایان اظهار امیدواری نمود که انتشارات بخش بین الملل IrHC2017 که در طول یکسال آینده زیر نظر دبیر و دبیر علمیIrHC2017 و با داوری های بین المللی از طرف انجمن بین المللی علوم باغبانی ISHS در ژورنال Acta Horticulturae منتشر خواهد شد در اختیار شرکت کنندگان، سایر علاقه مندان، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سطح ملی و بین المللی قرار خواهد گرفت.
گفتنی است نخستین کنفرانس بین المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران (IrHC2017) 13 تا 16 شهریورماه با حضور بیش از 700 شرکت کننده از ایران و 22 کشور جهان در دانشگاه برگزار شد.


29 شهریور 1396 / تعداد نمایش : 2676