متن کامل خبر


 
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) تسلیت باد

خلاصه خبر: در باره تاريخ شهادت حضرت زهرا (س) روايات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پيامبر(ص).

ميان علماي شيعه، دو تاريخ مشهور و مقبول است: يکي هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر (ص) و ديگري نود و پنج روز. با توجه به رحلت پيامبر اسلام (ص) در بيست و هشتم صفر، بنا به روايت هفتاد و پنج روز، در مورخة سيزدهم تا پانزدهم جمادي الاول ، شهادت حضرت زهرا(س) است و اين ايام را فاطمية اوّل مي‌ خوانند. اما بنا به روايت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي‌ خوانند.
ايام فاطميه جمعا 6 روز مي باشد، 3 روز در ماه جمادي الاول و 3 روز در ماه جمادي الثانی. بنابراين فاطميه اول از 13 تا 15جمادي الاول است و فاطميه دوم از سوم تا پنجم جمادي الثاني مي باشد. ظاهراً علت اينکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفي شده به اين دليل است که اين احتمال وجود دارد که ماه هاي قمري از رحلت پيامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)، 29 روز بوده باشند،حال آنکه در صورت کامل بودن ماه هاي قبل، روز شهادت 13جمادي الاول و يا سوم جمادي الثاني خواهد بود؛ چرا که طبق تقويم، حداکثر سه ماه قمري 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمري 30 روزه مي توانند پشت سر هم قرار گيرند.
اما در عرف به دهه دوم جمادي الاول از دهم تا بيستم جمادي الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوي بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطميه اول و به دهه اول جمادي الثاني از اول تا دهم جمادي الثاني، که طبق قول 95روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطميه دوم گفته مي شود.
> فرا رسیدن این ایام حزن انگیز را به دانشگاهیان تسلیت می گوییم.


11 بهمن 1396 / تعداد نمایش : 1526