متن کامل خبر


 
آمادگی دانشگاه تربیت مدرس برای آموزش نيروي تكنسين معاينه موتورخانه ها

خلاصه خبر: در کشور ما، بخش ساختمان و مسکن با داشتن سهم قابل توجهی در مصرف انرژی، یکی از بخش های عمده مصرف کننده انرژی بوده و میزان مصرف انرژی در این بخش چندین برابر استانداردهای جهانی است.

معاینه فنی موتورخانه ها، روشی بسیار سودمند برای کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده و سمی می باشد. این استاندارد به عنوان یک گام ضروری جهت ممیزی، بهینه سازی و کاهش معضلات موتورخانه هاست. دانشگاه تربيت مدرس مي تواند در زمينه معاينه فني موتورخانه ها به عنوان دانشگاه پايلوت در كشور شناخته شود و در بحث آموزش نيروي تكنسين جهت تعمير و معاينه موتورخانه ها گامي اساسي بردارد.
دكتر كيومرث مظاهري رییس دانشكده مهندسي مكانيك با اعلام این مطلب بر اهمیت موضوع احتراق و نقش موتورخانه ها در مصرف سوخت و آلايندگي هوا تاکید کرد.
وي اظهار داشت: دولت از تير ماه سال 95 آيين نامه اي را ابلاغ كرد كه بر اساس آن همه مراكز دولتي بايد سالي دو بار معاينه فني موتورخانه ها را انجام دهند. حدود دو ماه پيش نيز آيين نامه اي در مجلس تصويب و به تاييد دولت رسيد كه يكي از بندهاي آن بر موضوع معاينه فني موتورخانه ها تاكيد شده بود.
رييس انجمن احتراق ايران افزود: 36 تا 38 درصد مصرف سوخت كشور ناشي از موتورخانه هاست و 35 درصد آلايندگي در كشور نيز از موتورخانه ها ايجاد مي شود كه بدون استفاده از هيچ تكنولوژي جديد و تنها با معاينه فني درست و به موقع مي توان حداقل 20 درصد از مصرف سوخت و 90 تا 95 درصد از آلايندگي موتورخانه ها را كم كرد.
وي تصريح كرد: بحث فرهنگ سازي در اين خصوص بسيار حائز اهميت است و در ايران تنها 4 شركت مورد تاييد، قادر به انجام معاينه فني موتورخانه ها هستند. دانشگاه تربيت مدرس با تاكيد بر اين امر مي تواند به عنوان دانشگاه پايلوت در كشور شناخته شود و در بحث آموزش نيروي تكنسين جهت تعمير و معاينه موتورخانه ها گامي اساسي بردارد.
رییس دانشکده مهندسی مکانیک تصریح کرد: در حال حاضر 20 تا 50 تكنسين در اين زمينه در كشور وجود دارد كه بر اساس تخمين حاصل شده اين تعداد بايد حدود 20 تا 50 هزار نفر باشد كه تربيت اين تعداد تكنسين احتياج به يك پروسه زماني 5 ساله و كارگاه هاي خاص دارد كه ضمن فرهنگ سازي در اين زمينه با تامين بودجه لازم جهت تامين كارگاه هاي مورد نياز، مي توان آموزش هاي لازم را براي تربيت پرسنل مورد نياز كل كشور انجام داد.


28 بهمن 1396 / تعداد نمایش : 3038