متن کامل خبر


 
مدل سازی بیماری آسم در کودکان با استفاده از روش داده کاوی و سیستم خبره فازی

خلاصه خبر: مدل سازی بیماری آسم در کودکان با استفاده از روش داده کاوی و سیستم خبره فازی

پژوهشگران گروه مهندسی مخابرات دانشگاه طی تحقیقی موفق به مدل سازی بیماری آسم در کودکان با استفاده از روش های داده کاوی و سیستم خبره فازی شدند.
محمد مظفری نیا که این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد وی انجام شده است، در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: در این پژوهش به تعیین وضعیت سالم یا بیمار بودن کودکان مشکوک به بیماری آسم و همچنین تعیین شدت بیماری پرداخته شده است. جامعه‌ی پژوهش کودکان و نوجوانان دارای نشانه‌های تنفسی و نمونه پژوهش شامل داده‌های ثبت‌شده 275 نفر از افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان مفید تهران و همچنین مرکز طبی کودکان می‌باشند. وی افزود: مجموعه داده‌های ذکرشده با استفاده از شیوه پرسش‌نامه ای جمع‌آوری‌شده و با استفاده از الگوریتم درخت تصمیم موردبررسی قرار گرفت، علائم اصلی این بیماری در کودکان و همچنین ارتباط این علائم با یکدیگر استخراج گردید. سپس از سیستم خبره فازی به‌منظور بازه‌بندی شدت بیماری و همچنین تعیین شدت بیماری استفاده شد. متغیرهای ورودی سیستم شامل تنگی‌نفس، شدت حمله تنگی‌نفس، سرفه، خس‌خس سینه، بی‌خوابی، سابقه خانوادگی و سیانوز هست که مقدم‌های قواعد را در پایگاه دانش سیستم تشکیل می‌دهند.
مظفری نیا ادامه داد: این ورودی‌ها بر اساس نتایج حاصل از داده‌کاوی بیمارستان مفید تهران و همچنین نظر 11 فرد خبره که این ورودی‌ها را تائید نموده و بازه‌ آن‌ها را مشخص کرده‌اند، حاصل‌شده است. خروجی سیستم شدت بیماری آسم است که به چهار حالت آسم متناوب، کم، متوسط و شدید و در بازه [0-100] تقسیم‌بندی شده است. بازه‌بندی خروجی نیز همچون بازه‌بندی ورودی بر اساس نظر افراد خبره تنظیم گردیده است.
وی در پایان تصریح کرد: این سیستم در بیمارستان مفید تهران و با حضور پزشکان متخصص و بیماران تست‌شده است. نتایج خروجی سیستم بیانگر انطباق خروجی سیستم با تخمین‌هایی است که پزشکان فوق تخصص از شدت بیماری آسم در کودکان داشته‌اند.
گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دکتر حمیدرضا مومنی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه انجام شده است.
3 اسفند 1396 / تعداد نمایش : 2053