متن کامل خبر


 
بیانیه روسای دانشگاه های سطح یک کشور در باره خروج امریکا از برجام

خلاصه خبر: روسای دانشگاه های سطح یک کشور با صدور بیانیه ای خروج آمریکا از برجام و یک جانبه گرائی و رفتارهای نامتعارف رئیس جمهور آمریکا را تهدیدی برای سرمایه اجتماعی جهانیان و میراث تمدن بشری خواندند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به نقل از وزارت علوم، روسای دانشگاه های سطح یک کشور با صدور بیانیه ای خروج آمریکا از برجام و یک جانبه گرائی و رفتارهای نامتعارف رییس جمهور آمریکا را تهدیدی برای سرمایه اجتماعی جهانیان و میراث تمدن بشری خواندند و از سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند.
متن این بیانیه به شرح زیر است :
در آستانه ورود انقلاب اسلامی به پنجمین دهه از حیات خود، رییس جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه، از توافق نامه برجام که بر اساس اراده جهانی و برای برون رفت از یک چالش بزرگ بین المللی و به دنبال تعامل سازنده ایران با جهان منعقد شده بود، خارج شد.
هر چند تغییر مداوم سیاست های راهبردی آمریکا با تغییر دولت ها در آن کشور، امری آشنا در عرصه سیاست جهانی است، خروج این کشور از برجام اما به راستی نشانه ای آشکار از سیاست های استکباری رییس جمهور آمریکا بود که با پاسخ منطقی و مدبرانه دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری روبه رو شد و حسن تعامل و تعهد بین المللی کشورمان را برهمگان آشکار ساخت.
بی شک تاریخ، حقیقت آشکار در این رویداد را در حافظه جهانیان ثبت خواهد کرد.
ما روسای دانشگاه های سطح یک کشور ضمن تقبیح اقدام ناشایست و غیر متعارف رییس جمهور آمریکا در متعهد نبودن به برجام، با توجه به مسئولیت ملی و اجتماعی خود، ضمن تقدیر از کوششهای خستگی ناپذیر دستگاه دیپلماسی کشور، حمایت خود را از موضع مدبرانه و هوشیارانه رییس جمهور اعلام داشته و تمامی ظرفیت علمی، پژوهشی و فرهنگی این دانشگاه ها را همچون گذشته در خدمت اهداف ملی قرار خواهیم داد.
تا ملت بزرگ ایران بتواند از فرصت تازه ای که در سایه برجام بدون آمریکا فراهم شده، استفاده کرده و تهدیدهای احتمالی ناشی از خروج این کشور از این معاهده بین المللی کاهش یافته و کم اثر گردد.
بی شک تدابیر دولت با حمایت مردمی انسجام ملی را تقویت بخشیده و امید و پویایی را در جامعه افزایش خواهد داد. همچنانکه دانشگاههای سطح یک نیز تمامی تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا در مسیر توسعه و پیشرفت کشور خللی وارد نشده و رشد و تعالی علمی و فرهنگی کشور تدوام یابد. بی شک مواضع مدبرانه نظام که با رهنمودهای مقام معظم رهبری اعلام شده است، همراهی جامعه جهانی رادر پی خواهد داشت و موجب شکوفایی اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش ایران و برقراری صلح و ثبات بیشتر در عرصه بین الملل خواهد شد. جامعه دانشگاهی کشور نیز با حضور فعالانه در حوزه های عمومی و پشتیبانی فکری در حوزه های تخصصی در تحقق چنین اهدافی از هیچ کوششی فرو گذار نخواهد کرد.
در پایان از یکایک نخبگان علمی و دانشگاهی جهان بویژه استادان و پژوهشگران اروپایی و آمریکا انتظار دارد در مقابل یک جانبه گرائی و رفتار نامتعارف رییس جمهور آمریکا، که سرمایه اجتماعی جهانیان و میراث تمدن بشری را مورد تهدید قرار داده است، واکنش شایسته ای نشان دهند، چرا که چنین رفتارهایی نه تنها حقوق یک ملت بلکه حقوق همه شهروندان جامعه جهانی را به ویژه در زمینه ارتباطات و تعاملات آزاد علمی، دانشگاهی و فرهنگی با خطر و محدودیت روبرو خواهد ساخت.
همچنین انتظار می رود سایر کشورهای عضو معاهده نیز با تحقق تعهدات خود در برجام حسن نیت جمهوری اسلامی ایران را پاسخ داده و در مقابل یک جانبه گرایی دولت آمریکا ایستادگی کنند.
دانشگاه های سطح یک کشور شامل دانشگاه های تربیت مدرس، تهران، تبریز، اصفهان، شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، امیر کبیر، خواجه نصیر الدین طوسی، شریف، علامه طباطبایی و علم صنعت ایران است.


24 اردیبهشت 1397 / تعداد نمایش : 2616