متن کامل خبر


 
چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی در مجله معتبر نیچر

خلاصه خبر: مقاله دکتر بی تا بخشی عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه، با عنوان "رویکردهای ژنومیک به اپیدمی و با در سال های 2016 و 2017 در یمن" در مجله معتبر نیچر به چاپ رسید.

دکتر بی تا بخشی دارای مدرک پسادکتری و دکتری باکتری شناسی، کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی و کارشناسی زیست شناسی- میکروبیولوژی می باشد. وی از سال 85 همزمان با انجام پایان نامه دکتری خود به صورت تخصصی در خصوص بیماری وبا تحقیق می کند و در این راستا تجربیات 12 ساله خود را با محققانی از سایر کشورها به اشتراک گذاشته و مقاله وی با عنوان رویکردهای ژنومی به اپیدمی و با در سال های 2016 و 2017 در یمن در مجله نیچر به چاپ رسیده است.
وی در گفتگویی با توضیحاتی در خصوص این پروژه اظهار داشت: من 12 سال است که به طور پیوسته بر روی باکتری ویبریو کلرا عامل بیماری وبا تحقیق و پژوهش می کنم و تجربیات 12 ساله خود را با محققانی از سایر کشورها به اشتراک گذاشتم و مقاله ای را در خصوص بیماری وبا در یمن با همکاری 29 نویسنده از 12 کشور در مجله نیچر به چاپ رساندیم.
وی با اشاره به ویژگی های پژوهش خود گفت: این مقاله در خصوص اپیدمی وبا در یمن در سال های 2016 و 2017 بود که بیش از یک میلیون مورد وبا در آنجا گزارش شد که بر اثر آن بیش از 2000 نفر جان خود را از دست دادند. وبا ارتباط مستقیم با سطح بهداشتی مردم دارد و هروقت آلودگی های مدفوعی از راه دهان منتقل شود باعث ایجاد بیماری خواهد شدکه بویژه در شرایط جنگ و بحران این وضعیت ایجاد شده و انفجار اپیدمی رخ می دهد و بلافاصله نیز منتشر می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه افزود: پاندمی، بیماری هایی است که فراگیر می شود و چند کشور را همزمان درگیر می کند و وبا تاکنون 7 پاندمی را تجربه کرده است و ما در این پژوهش، بر روی این موضوع که آیا وبا در یمن با پاندمی هایی که در چند سال قبل رخ داده مرتبط بوده یا نه تحقیق کردیم.
وی ادامه داد: در انستیتو پاستور فرانسه کل ژنوم و نقشه ژنتیکی 116 باکتری های ویبریو کلرا از اپیدمی یمن و موارد اخیر وبا از کشورهای همسایه تعیین شد و مشخص شد که این بیماری مشتق شده از پاندمی هفتم و همان سویه هایی است که باعث ایجاد پاندمی هفتم شدند. کار دیگری که انجام گرفت اینکه سویه ها در مجموعه بزرگتری مقایسه شدند و مشخص شد که سویه ها در حال مهاجرت هستند و چه بسا گردش سویه ها ادامه پیدا کند و ایران چون در وسط این مجموعه قرار دارد باید بسیار مراقب سویه های وارداتی باشد تا در معرض پاندمی هشتم بیماری قرار نگیریم.
وی افزود: سویه های ایجاد کننده بیماری در یمن مشتقی از پاندمی هفتم هستند و در اثر گذشت زمان تغییر ژنتیکی دادند و به یمن رسیدند و نشان می دهد سویه های پاندمی هفتم زنده و فعال هستند و ممکن است دوباره یک انفجار اپیدمی را ایجاد کنند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تصریح کرد: هر ساله در مرکز مدیریت بیماری ها، بررسی هایی در خصوص باکتری عامل وبا انجام می شود و قرابت ژنتیکی سویه ها با سویه های سال های گذشته کشور مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعات هر ساله بسیار کمک کننده است. باکتری ایجاد کننده وبا از مواردی است که به تمام سیستم های بهداشتی اطلاع رسانی شده است که به محض مشاهده اولین مورد، به مرکز مدیریت بیماری ها اطلاع رسانی کنند تا بر روی سویه مورد نظر بررسی صورت گیرد و کشور همواره در این زمینه در حال آماده باش است تا کشور از اپیدمی بیماری در امان باشد.
وی خاطر نشان ساخت: علاوه بر کارهایی که مرکز مدیریت بیماری ها بر حسب شرح وظایف انجام می دهند، تنها گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه تربیت مدرس و اساتیدی از انستیتو پاستور، کار حرفه ای و ممتد بر روی سویه های وبا در ایران انجام می دهند ولی متاسفانه ارتباط ما و مرکز مدیریت بیماری ها ضعیف است و انتظار ما این است که این مرکز با ما تعامل بیشتری داشته و اعتماد کند و سویه ها را هر ساله در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم روند تحقیقاتی و جمع آوری اطلاعات خود را ادامه دهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: آنچه به دست ما می رسد خیلی پراکنده و در اثر ارتباط مستقیم خودمان با مراکز بهداشتی و دانشگاه هاست و به همین دلیل همه سویه ها به دست ما نمی رسد. باید هر ساله اطلاعات کامل سویه ها استخراج شود و امیدواریم بتوانیم در قالب یک تفاهم نامه با این مرکز تعامل بهتری داشته باشیم و با رعایت اصول و قوانین، نتایج تحقیقات را در چارچوب تعیین شده به چاپ برسانیم.
دکتر بخشی در ادامه به ارتقای تراز دانشگاه اشاره و اظهار داشت: مطلبی که در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه ما در آن ضعیف عمل کرده ایم ارتباطات بین المللی است. در نیچر و ساینس به ندرت مقاله هایی چاپ می شود که حاصل کار یک گروه یا دانشگاه منفرد باشد و معمولا محققانی از دانشگاهها و کشورهای مختلف با یکدیگر کار می کند و نتایج تحقیق خود را به چاپ می رسانند. قطعا یک فرد به تنهایی همه تجهیزات و امکانات را ندارد و تعداد محققان بیشتر در یک کار پژوهشی یعنی نیروی بیشتر و خطای کمتر. دانشگاه باید توجه بیشتری به همکاری های پژوهشی بین المللی داشته باشد و با فراهم کردن زیرساخت ها، همکاران را به انجام کار گروهی تشویق نماید. در این خصوص دانشگاه برای ارتقای رنکینگ های بین المللی خود باید بستر همکاری های مشترک را فراهم کند و برای پروژه هایی که میان چند مرکز در داخل و یا خارج کشور انجام شده امتیاز پژوهشی ویژه در نظر بگیرد.
وی ادامه داد: ما در خصوص تبادل مواد بیولوژیکی بین کشورهای مختلف دچار مشکل هستیم. چه برای ورود این مواد و چه برای خروج از ایران، سخت گیری اداری صورت می گیرد که قطعا ضروری و لازم است اما ما نیز برای انجام و تکمیل تحقیقات خود نیاز به تبادل این مواد با سایر کشورها داریم. شرکت های پستی از پست نمودن این مواد به ویژه مواد عفونی خودداری می کند که برای رفع این مشکل دانشگاه باید با پست های بین المللی تفاهم نامه منعقد کند و یک دپارتمان نقل و انتقالات در دانشگاه داشته باشیم تا بتوانیم با مجوز و در چارچوب های تعریف شده، نقل و انتقالات مواد بیولوژیک به ویژه مواد عفونی را انجام دهیم.
وی در پایان تصریح کرد: چاپ مقاله خوب است اما دانشگاه تربیت مدرس و همه دانشگاه های کشور باید بتوانند تحقیقات هدفمند کاربردی که به حل معضلات جامعه کمک می کند انجام دهند. چاپ مقاله در نیچر وساینس خوب است اما ما نباید مقاله محور باشیم و باید سعی در حل مشکلی از مشکلات جامعه داشته باشیم و در کنار آن، مقاله نیز به چاپ برسانیم .


6 بهمن 1397 / تعداد نمایش : 7682