دفتر هیأت علمی که در حوزه معاونت آموزشی قرار دارد، بر آنست تا با بررسی و ارزیابی مستمر فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای هیأت علمی در قالب فرآیندهای ترفیع سالانه، ارزیابی کیفیت آموزشی، اعطاء پایه تشویقی، انتخاب استاد نمونه دانشگاه و ... به عنوان اصلی ترین فعالیت های خود، نقشی مهم در ارتقاء دانشگاه و اصلاح هرم هیأت علمی ایفا نماید.

اهداف و برنامه‌ها

دفتر امور هیأت علمی یکی از مهمترین دفاتر در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه است. این دفتر درصدد خدمت رسانی به اعضای محترم هیأت علمی تأسیس شده و بر آنست تا با تسریع و روانسازی در رسیدگی به امور هیأت علمی سهم خود را در پیشرفت دانشگاه تربیت مدرس ایفا نماید. در این راستا اهداف کلی دفتر به شرح زیر می باشد:

  • ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی با نظارت مستمر و اتخاذ تدابیر آئین‌نامه‌ای
  • بازنگری دستورالعمل‌های مرتبط با امور هیأت علمی (ارزشیابی، حق‌التدریس ، ترفیع و ارتقاء، پایه‌های تشویقی، انتخاب استاد نمونه و ...) با تکیه بر شفاف‌سازی
  • مستندسازی فعالیت‌ها با تکیه بر تجزیه و تحلیل آماری
  • Web base نمودن کلیه فرآیندهای دفتر
شرح وظایف

دفتر امور علمی در راستای عمل به تعهدات خود در قبال اساتید دانشگاه به عنوان متصدی رسیدگی به امور هیأت علمی، انجام وظایف زیر را بعهده دارد:

  1. مدیریت فرآیند ترفیع اعضاء هیات علمی دانشگاه
  2. کنترل و بررسی پرونده ترفیع در هماهنگی با دانشکده ها و تشكيل جلسات شوراي ترفيع
  3. ابلاغ رای نهایی شورای ترفیع و ذخیره پژوهشی به اعضاء هیات علمی و رئیس دانشکده
  4. حفظ و نگهداری سوابق ترفیع و به روز نمودن اطلاعات در سیستم مربوطه
  5. تهیه پایگاه اطلاعات از سوابق ترفیع پایه اعضاء هیات علمی وارائه گزارشات دوره ای به مسئولین دانشگاه
  6. نظارت براجرای برنامه ها وفعالیت های آموزشی اعضاءهیات علمی شامل: بررسی مجوز تشکیل کلاس ازنظر مدرک مدرس، تعداددانشجویان و...، درخواست لیست دروس ارائه شده درهرترم، بررسی ومطابقت آن باضوابط ورفع مشکلات احتمالی، وروداطلاعات مربوطه درسیستم ارزشیابی
  7. مدیریت فرآیند مستمر ارزشیابی کیفیت آموزشی اعضاء هیات علمی دانشگاه
  8. ورود اطلاعات پرسشنامه های نظرخواهی کیفیت آموزشی کلیه اعضاء هیات علمی ثابت و مدعو در سیستم مربوطه مطابق با ضوابط ولیست دروس ارائه شده ( در هر نیمسال تحصیلی)
  9. تجزیه و تحلیل ارزشیابی دروس و ارائه نتایج هر درس به اعضاء هیات علمی و رئیس دانشکده
  10. تهیه و تنظیم گزارشات تحلیلی ارزیابی کیفیت تدریس به تفکیک گروه، بخش، دانشکده، رتبه کیفی، رتبه کل و ... جهت ارائه به هیات رئیسه دانشگاه و سایر واحدهای مرتبط در هر نیمسال تحصیلی
  11. نظارت و کنترل کارشناسی قراردادهای حق التدریس اعضاء هیات علمی دانشگاه
  12. برنامه ریزی ومدیریت انتخاب استاد نمونه دانشگاه
  13. مدیریت فرآیند اعطاء پایه تشویقی اعضاء هیات علمی (از جمع آوری اطلاعات تا اخذ تائیدیه شوراي نشانها)
  14. هماهنگي و تشكيل جلسات سالانه شورای نشانها
  15. برنامه ریزی و برگزاری مراسم گرامیداشت روز استاد
  16. اعلام نظر در خصوص بررسی همكاری آموزشی اعضای هيات علمی با ساير دانشگاهها و ماموریت روزانه آنان
  17. بررسی وبازنگری آئین نامه ها ودستورالعملهای مرتبط با امور مختلف اعضاء هیات علمی وارائه پیشنهادات لازم
  18. راه اندازی سیستم های مکانیزه درامورمختلف اعضاء هیات علمی(ترفیع، ارتقاء، ارزشیابی، حق التدریس و ... )
  19. همکاری در تدوین Home Page معاونت آموزشی دانشگاه (دفتر امور هیات علمی) و جمع آوري اطلاعات امور مختلف
  20. انجام سایر امور مربوط به اعضاء هیات علمی (محوله از سوی معاون آموزشی و رئیس دانشگاه)