متن کامل خبر


 
برگزاری دومین جلسه هم اندیشی استادان با موضوع آینده پژوهی و علم معاصر

خلاصه خبر: دومین جلسه هم اندیشی استادان با موضوع آینده پژوهی و علم معاصر با سخنرانی معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، جناب آقای دکتر فتح اللهی، در تاریخ 28 اردیبهشت 95 با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران برگزار گردید.

دومین جلسه هم اندیشی استادان با موضوع آینده پژوهی و علم معاصر با سخنرانی معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، جناب آقای دکتر فتح اللهی، در تاریخ 28 اردیبهشت 95 با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران برگزار گردید.
ایشان در ابتدا ضمن مروری بر مباحث جلسه قبل اشاره نمودند که بحران های مختلفی در دنیای معاصر پیش روی آدمی است، از قبیل بحران آب، بحران انرژی، بحران مالی و غیره. بی شک اگر به همین منوال پیش رویم جهان و تمدن انسانی نابود خواهد شد.
دکتر فتح اللهی ضمن مطرح نمودن دو سؤال مهم در مورد چرایی پیدایش این بحران ها و راه حل های پیش رو، به این نکته اشاره نمودند که در این مرحله تنها راه پیش روی بشر، استفاده از دانش و توانمندیهای علمی اوست. ایشان افزودند همکاری های علمی باید به گونه ای باشد که افراد با تخصص های مختلف، با تجمیع و ادغام دانش های خویش، علوم جدید و پرکاربردی جهت توسعه و پیشرفت همه جانبه ی زندگی بشر ارائه نمایند.
وی با برشمردن ابزارها و آجرهای قدرت در قرن حاضر، بحث همگرایی علوم یا Convergence را مطرح نمودند و پس از بررسی یکی از لایه های بنیادین این همگرایی در جلسه نخست، یعنی NBIC ( مدل های خطی، دو رگه و سه رگه از Nano, Bio, info, congno)، در این جلسه به لایه ی دوم Convergence یعنی Convergence of Science And Technology پرداختند.
ایشان در پایان ضمن اشاره به اهمیت علوم جدید در تمامی شئونات زندگی بشر، همچون اقتصاد و علوم اجتماعی، به تشریح این انقلاب علمی در حوزه ی پزشکی، مهندسی و علوم انسانی پرداختند.


1 خرداد 1395 / تعداد نمایش : 1741