متن کامل خبر


 
نگاه ابزاری به پژوهش می‌تواند عاملی مهم برای رکود علمی باشد

خلاصه خبر: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی فلاح‌رفیع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به دعوت معاونت پژوهشی دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش در جمع پژوهشگران برتر دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی فلاح‌رفیع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به دعوت معاونت پژوهشی دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش در جمع پژوهشگران برتر دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند. موضوع سخنان ایشان پژوهشگر شایسته و پژوهش بایسته از دیدگاه امام علی(علیه السلام) بود. ایشان ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله علیه‌وآله) و امام جعفر صادق(علیه‌السلام) و نیز تبریک هفته پژوهش به همه پژوهشگران با ارائه بحث خود در پنج محور گفتند یک پژوهشگر شایسته می‌بایست از شایستگی‌های پنج‌گانه مرتبط با خالق،خلق، خلقت، خود و پژوهش برخوردار باشد.

استاد فلسفه دانشگاه تربیت‌مدرس در ادامه ضمن تبیین ویژگی‌های لازم برای هریک از محورهای پنج‌گانه به آسیب‌شناسی پژوهش پرداخته و آفت هایی را که هرآن ممکن است پژوهش و پژوهشگر را از شایستگی و بایستگی لازم دور کند، برشمردند.

ایشان افزودند: از جمله این آسیب‌ها نگاه ابزاری به پژوهش می‌باشد چیزی که امروزه گریبانگیر بخش پژوهش در کشور می‌باشد. از آسیب‌های دیگر پژوهش‌ها نیازمحور نبودن آنهاست تا جایی که بعضا بین نیازهای جامعه و تحقیقات دانشگاهی ارتباط چندانی مشاهده نمی‌شود. پژوهش‌های بسیاری داریم که زمان و سرمایه‌ی هنگفتی برای آنها صرف شده، لکن مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف نمی‌کنند.

دکتر فلاح‌رفیع سپس، نبود تلاش فقیهانه و عمیق را نیز از آسیب‌های اصلی در بخش پژوهش ارزیابی کرده و گفتند: ابزارهای رسانه‌ای امروزه بعضا آفت سطحی‌نگری را درپی داشته‌اند و کاربران علیرغم برخورداری از اطلاعات وسیع از تعمق در آنها بازمی‌مانند.

ایشان در بخشی از سخنان خود به مهاجرت پاره‌ای از پژوهشگران و تحصیل‌کردگان کشور اشاره کردند و در این زمینه نکاتی را هم به پژوهشگران و هم به متولیان امر توصیه نمودند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اتهام سرقت علمی در کشور از سوی برخی نشریات معتبر خارجی اشاره کردند و بیان داشتند این موضوع با دقت وسواس‌گونه می‌بایست از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و دیگر مراکز مسئول و حتی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی پیگیری شود تا گرد اتهام از بخش وسیعی از پژوهشگران تلاشگر ما زدوده گردد.


24 آذر 1395 / تعداد نمایش : 1795