دروس گیاه‌پزشکی، حشره‌شناسی و بیماری‌شناسی کشاورزی بازبینی شد

خلاصه خبر: برگزاری جلسه بازنگری دروس کارشناسی گیاهپزشکی و کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های حشره شناسی کشاورزی و بیماری شناسی گیاهی در دانشکده کشاورزی

به گزارش روابط عمومی دانشکده، در روز چهارشنبه مورخ 30/10/1394 جلسه ی بازنگری دروس کارشناسی گیاهپزشکی و کارشناسی ارشد و دکتری رشته های حشره شناسی کشاورزی و بیماری شناسی گیاهی با حضور آقای دکتر مسعود شمس بخش، رئیس کمیته ی گیاهپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و آقای دکتر علی اصغر طالبی، رئیس دانشکده کشاورزی، اعضای کمیته و مجریان بازنگری، به میزبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در محل این دانشکده برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه آقای دکتر طالبی ضمن خوشامدگویی به مدعوین، مطالبی را در خصوص ضرورت بازنگری برنامه های درس رشته های کشاورزی متناسب با شرایط روز جامعه ارائه دادند.

ایشان همچنین به توجه جدی بر مقوله های مهارت آموزی، کارآفرینی، انجام پژوهش های کاربردی و تجاری سازی در برنامه های جدید تاکید کردند.

در این جلسه، که آقای دکتر یعقوب فتحی پور، مدیر گروه حشره شناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، به عنوان یکی از مجریان جلسه حضور داشتند، در خصوص سرفصل دروس مذکور پیشنهاداتی ارائه و به تصویب رسید و مقررگردید که تغییرات مصوبه شده از مهرماه سال آینده (1395) از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری لحاظ گردد.

از مهم ترین این مصوبات می توان به موارد نامبرده ذیل اشاره کرد:

1-    پیشنهاد تغییر نام رشته ی " حشره شناسی کشاورزی " به " علوم آفات گیاهی " از سال تحصیلی آینده( مهرماه 1395)

2-   تعداد واحدهای رساله ی دوره ی دکتری رشته های حشره شناسی کشاورزی و بیماری شناسی گیاهی به میزان هجده واحد تعیین شد.

3-  مقرر گردید هجده واحد درسی دوره ی دکتری رشته حشره شناسی کشاورزی به دوازده واحد تخصصی الزامی و شش واحد تخصصی انتخابی و در رشته ی بیماری شناسی گیاهی به شش واحد تخصصی الزامی و دوازده واحد تخصصی انتخابی تفکیک شوند.

4-   دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بتوانند در قالب دروس اختیاری دو عنوان درسی حداکثر به ارزش شش واحد در ارتباط با پایان نامه یا رساله، به پیشنهاد استاد راهنما و تایید گروه، از دروس مصوب سایر رشته ها اخذ کنند.

 

درپایان این جلسه تمامی اعضاء نگرانی خود را از عدم اجرای دقیق و صحیح برنامه های درسی در برخی از دانشگاه ها ابراز داشته وپیشنهاد کردند که دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فقط به بررسی وضعیت دانشگاه ها هنگام صدور مجوز رشته اکتفا نکند و با انجام نظارت و ارزیابی مستمر، دانشگاه ها را در حفظ کیفیت و اجرای دقیق سرفصل های برنامه های درسی رصد کند.

گفتنی است اعضای این کمیته را نمایندگانی از موسسات عالی پژوهشی و دانشگاه های مختلف کشور تشکیل می دادند و دیگر مجریان کمیته بازنگری شامل آقایان دکتر حسین اللهیاری(دانشگاه تهران) دکتر بهرام شریف نبی (دانشگاه صنعتی اصفهان) دکتر اکبرکارگربیده ( دانشگاه شیراز)و دکتر احدصحراگرد ( دانشگاه گیلان) بودند.


5 بهمن 1394 / تعداد نمایش : 3987