" اولين همايش ملي كشاورزي و كارآفريني" در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

خلاصه خبر: به گزارش روابط عمومی دانشکده، "اولين همايش ملي كشاورزي و كارآفريني" با هدف ارايه دستاوردهاي نوين علمي در زمينه كارآفريني در حوزه‌هاي مختلف كشاورزي، شبکه¬سازی و توسعه فرصت¬های تبادل تجارب کارآفرینی در رشته‌هاي مختلف كشاورزي و با معرفی و تجلیل از دانشجویان و دانش‌آموختگان كشاورزي کارآفرین در روز چهارشنبه 20 بهمن سال 1395 با پيگيري گروه ترويج و آموزش كشاورزي در دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس برگزار گرديد.

 به گزارش روابط عمومی دانشکده، "اولين همايش ملي كشاورزي و كارآفريني" با هدف ارايه دستاوردهاي نوين علمي در زمينه كارآفريني در حوزه‌هاي مختلف كشاورزي، شبکه­سازی و توسعه فرصت­های تبادل تجارب کارآفرینی در رشته‌هاي مختلف كشاورزي و با معرفی و تجلیل از دانشجویان و دانش‌آموختگان كشاورزي کارآفرین در روز چهارشنبه 20 بهمن سال 1395 با پيگيري گروه ترويج و آموزش كشاورزي در دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس برگزار گرديد.

در ابتداي اين مراسم آقاي دكتر علی اصغر طالبي،رئيس دانشكده كشاورزي و رئيس همايش، در خصوص اهميت بخش كشاورزي و لزوم حركت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌هاي نسل سوم (كارآفرين) چنین گفت: خداوند متعال را سپاسگزاریم که توفیق برگزاری اولین همایش ملی کشاورزی و کارآفرینی را به دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس ارزانی کرد. تقارن برگزاری این همایش را با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی گرامی می­داریم و به روان پاک شهدای گرانقدر انقلاب و امام شهیدان درود می­فرستیم.

     در ابتدای همایش بر خود لازم می­دانم از اساتید و دانشجویان عزیزی که در قالب کمیته­های علمی و اجرایی برای برگزاری این همایش تلاش فراوانی کردند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم. همچنین از چهره­های موفق کارآفرینی و تجاری­سازی علوم کشاورزی که دعوت این همایش را پذیرفتند و امروز نظرات، دیدگاه­ها و تجارب ارزشمند خود را در اختیار علاقه­مندان قرار خواهند داد سپاسگزاری می­کنم.

     در ادامه دبیر محترم علمی همایش جناب آقای دکتر عباسی به طور دقیق­تر از همه کسانی که به برگزاری این همایش کمک کردند قدردانی خواهند کرد، ولی لازم است به طور خاص از حمایت­های ارزشمند جناب آقای دکتر بصام، رئیس محترم مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکر و قدردانی کنم.

     و اما در خصوص موضوع همایش یعنی کارآفرینی، بنده فکر می­کنم کشور ما در موقعیت بیم و امید است. بیم از این نظر که بیکاری یکی از مهمترین چالش­های امروز کشور ما است و کم توجهی به آن می­تواند همه جوانب زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی را تحت تأثیر قرار بدهد و امید از این نظر که کشور ما با توجه به ظرفیت­ها و توانمندی­های فوق­العاده­ای که دارد ثابت کرده در هر زمینه­ای عزم و اراده ملی و حمایت همه جانبه وجود داشته باشد می­تواند به دستاوردهای بزرگی همپای کشورهای پیشرفته دنیا دست پیدا کند.

     روند انتشارات علمی کشور در 20 سال اخیر و پیشرفت غرور آفرین در این زمینه خود مؤید توانمندی نیروی انسانی کشور در انجام تحقیقات و پژوهش­های پیشرفته در دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی است. رشد علمی کشور در سالیان گذشته صرفاً معطوف به کمیت نبوده است و چاپ مقالاتی که جزو علوم برتر محسوب می­شوند و به عنوان مقالات کیفی و پراستناد شناخته می­شوند از رشد بسیار چشمگیری برخوردار بوده است. این نشان می­دهد که جوانان ایرانی و متخصصین، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند.

 آقای دکتر طالبی افزود: دانشگاه­های ما از حدود 15 سال قبل جهت­گیری خود را از آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر دادند و در این مسیر عمده تمرکز بر انتشارات علمی بود و حقیقتاً دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی افتخار آفرینی کردند. در حالیکه در گذشته عدم توجه ما ایرانی­ها به انتشار مطالب علمی از منابع معتبر و ورود به چرخه علم جهانی یک نقص بزرگ بود که بر آن فائق آمدیم و باید این مسیر را پرقدرت­تر ادامه بدهیم و توجه داشته باشیم که انتشارات علمی همیشه یکی از مهمترین معیارهای سنجش دانشمندان، کشورها و دانشگاه­ها و مؤسسات بوده و خواهد بود و علم همیشه با انتشارات آن شناخته و سنجیده می­شود. این پیشرفت­ها نشان می­دهد که ما توانمندی لازم برای غلبه بر نواقص تاریخی خود را داریم.

     در سال­های اخیر دانشگاه­ها بر اساس مشکلات کشور و نیازهای موجود در جامعه به تدریج متوجه شدند که باید مسیر خود را تا حدی اصلاح بکنند و ضمن حفظ ارزش­های اصیل دانشگاه­ها یعنی آموزش و پژوهش پویا، قدری برون­گرا باشند و به نیازهای جامعه پاسخ بدهند و باید خود را بخشی از جامعه بداند و مسایل و نیازهای جامعه را بشناسد و به آنها پاسخ بدهند. امروز یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما بیکاری است و دانشگاه نمی­تواند در مقابل این مشکل جامعه بی­تفاوت باشد. لازمه ورود دانشگاه به موضوع اشتغال­زایی و کارآفرینی و تجاری­سازی علم شناخت دقیق مسایل جامعه است. حقیقتی غیر قابل انکار است که ارتباط خوبی بین دانشگاه­ها بویژه در رشته­های کشاورزی با جامعه کشاورزی وجود ندارد و اساتید و دانشجویان اطلاعات چندانی از واقعیت­ها و نیازهای بخش کشاورزی ندارند. در نتیجه چون شناخت کامل نیست تحقیقات دانشگاهی در جهت رفع نیازهای بخش کشاورزی طراحی نمی­شود.

     در آینده شاید لازم باشد برای اینکه دانشگاه­ها بتوانند نقش خود را در زمینه کارآفرینی ایفا کنند، رشته­های جدیدی بر اساس نیازهای جامعه ایجاد شود و امکانات دانشگاه در رشته­های میان رشته­ای توسعه پیدا کند و بعضی رشته­های فعلی که کاربردی ندارند تعطیل شوند.

     موضوع بسیار مهمی که در سالیان اخیر کشور ما با آن مواجه است و به عنوان بزرگترین چالش جهانی شناخته شده موضوع تغییر اقلیم است که مهمترین تبعات آن برای کشور ما خشکسالی و تغییر رژیم بارش است و اگر این روند تداوم داشته باشد کشاورزی ما را کاملاً دگرگون خواهد کرد و برنامه­ریزی و مدیریت مناسب برای مواجهه با این چالش بزرگ را نداشته باشیم کشاورزی روند نزولی طی خواهد کرد. اگر نگاهی به وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی داشته باشیم بسیار هشدار دهنده است. در سال 1335 حدود 56 درصد کل اشتغال مربوط به بخش کشاورزی بوده است در حالی که در سال 1384 به کمتر از نصف یعنی 7/24درصد و در سال 1393 به 9/17درصد کاهش یافته است. این روند طی سالیان آینده همچنان تداوم خواهد داشت و کشاورزی که محور امنیت کشور است در مخاطره قرار خواهد گرفت و مهاجرت روستائیان به پیرامون شهرها ادامه خواهد یافت که تبعات گوناگونی برای کشور خواهد داشت و در این مورد روستائیان به هیچ وجه مقصر نیستند. زندگی روستایی به آب وابسته است و وقتی که آب نباشد، روستایی مجبور است خانه و کاشانه خود را ترک بکند. این اتفاقی است که مکرر در حال وقوع است.

     بعلاوه موضوع تغییر اقلیم و خشکسالی در بخش­های زیادی از کشور در کشاورزی تغییرات اساسی ایجاد خواهد کرد و ممکن است در سال­های آینده آنچه را که ما امروز به عنوان کشاورزی می­شناسیم وجود خارجی نداشته باشد و بخش اعظم کشاورزی حتی کشت و کار درختان میوه به محیط­ های محافظت شده و کنترل شده منتقل بشود و مشکل تأمین آب برای محصولات گلخانه­ای در مناطق خشک ممکن است تغییر و تحول اساسی پیدا کند و استحصال آب از هوا شاید به یک متد و روش معمول در گلخانه­ها تبدیل شود.

     در عین حال که ما اعتقاد داریم دانشگاه­ها باید در جهت اقتصاد مقاومتی، تجاری­سازی علم و توانمندسازی و مهارت­افزایی فارغ­التحصیلان تلاش بکنند و در کارآفرینی نقش مهمی ایفا کنند ولی بحث اشتغال صرفاً از طریق دانشگاه­ها حل نخواهد شد و این موضوع باید در سیاست­گذاری ­های کلان کشور مورد توجه قرار بگیرد که بنده به چند مورد مهم آن اشاره می­کنم.

1-    اجرای اصل 44 قانون اساسی که بیان می­کند نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار است، کلید حل مشکل اشتغال و بیکاری است ولی همه دولت­هایی که بعد از پیروزی انقلاب بر سر کار آمدند در اجرای سیاست­های کلی اصل 44 که در بر گیرنده حقوق ملت در توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی نیست چندان موفق نبودند. بر اساس سیاست ­های کلان اصل 44 قرار بود دولت­ها از مالکیت و مدیریت مستقیم در بخش­های زیادی از اقتصاد به سمت سیاست­گذاری و هدایت و نظارت حرکت کنند و بخش قابل توجهی از تصدی­گری­ های اقتصادی را به تدریج به بخش خصوصی و مردم واگذار کنند در حالیکه همه دولت­ ها علاقه­ مند به مالیکت در بخش اقتصاد بودند.

2-    موضوع دوم وضعیت ایران از نظر فضای کسب و کار است که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بانک جهانی در سال 2016 ایران دارای رتبه 118 در بین 189 کشور است که نشان می­دهد وضعیت مناسبی از نظر محیط کسب و کار در کشور وجود ندارد شاخص­هایی که در تعیین فضای کسب و کار مورد استفاده قرار می­گیرد شامل سهولت راه­اندازی کسب و کار، مجوز ساخت و ساز، ثبت دارایی، دریافت وام، حمایت از سرمایه­گذاران، پرداخت مالیات، سهولت تجارت، سهولت اجرای قراردادهای تجاری و غیره است که نشان می­دهد ایجاد کسب و کار و شرایط تداوم آن در کشور ما هموار نیست و دارای دست­اندازهای بسیاری است.

3-    ارتباطات بین­ المللی، جذب سرمایه­گذاری خارجی، سهولت صادرات از جمله مسایل کلانی است که اشتغال و کارآفرینی را تحت تأثیر قرار می­دهد و از این نظر هم وضعیت کشور ما مطلوب نیست.

4-    بعلاوه در زمینه رشته­های کشاورزی سیاست­ها و برنامه­های دو وزارتخانه ی جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بنگاه­های اقتصادی، صندوق­های بازنشستگی، بانک­ها می­توانند در کارآفرینی در بخش کشاورزی بسیار مؤثر باشند. در حالیکه بیشتر سرمایه­گذاری­ها در بخش­های غیر مولد صورت می­گیرد.

     رئیس این همایش ملی در پایان سخنانش برای همه شرکت کنندگان در این همایش آرزوی سربلندی و موفقیت کرد.

در ادامه، آقاي دكتر عنایت عباسي، مدير گروه ترويج و آموزش كشاورزي و دبير علمي همايش، در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور برگزاري اين همايش گزارشي ارائه كرد. ارائه تجربيات مؤسسه علمي كاربردي جهاد كشاورزي توسط آقاي دكتر بصام رئيس مؤسسه، سخنراني در خصوص دانشگاه كارآفرين توسط آقاي دكتر شريف‌زاده، مدير مركز كارآفريني دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان، ارائه تجربيات كارآفرينانه ی دانشجويان دانشكده كشاورزي دانشگاه رازي كرمانشاه توسط آقاي دكتر زرافشاني، مدير گروه ترويج و آموش كشاورزي اين دانشگاه، از جمله برنامه‌هاي دیگر مراسم افتتاحیه ی این همايش بود.

گفتنی است در اين همايش آقای عباس برزگر، کارآفرین موفق در زمینه گردشگری روستايي و مؤسس دهکده گردشگری شهرستان بوانات در استان فارس، با تشريح فراز و نشیب مسیری که طی نموده و بیان موفقیت­ ها و شکست­های خود در طی این مسیر برای شرکت­کنندگان، رمز موفقیت در این زمینه را پشتکار، علاقه­ مندی و مبازره با مشکلات و موانع پیش‌رو دانستند. لازم به ذكر است كه سخنراني وی با استقبال شركت‌كنندگان مواجه شد.

بيان تجربيات موفق كارآفرينان در حوزه‌هاي دانشجويي، دانش‌آموختگان و اعضاي هيأت علمي بخش عمده اولين همايش ملي كشاورزي و كارآفريني بود. در اين زمينه تعداد 14 نفر از كارآفرينان در گرايش‌هاي مختلف كشاورزي به بيان تجربيات و فعاليت‌هاي خود پرداختند وسپس مورد تقدير قرار گرفتند. در این همایش، همچنين تعداد 43 مقاله به صورت پوستر مورد پذيرش قرار گرفته در مجاورت سالن برگزاري همايش نمايش داده شد.

برگزاري نمايشگاه جانبي از دستاوردهاي كارآفرينان مؤسسه علمي كاربردي جهاد كشاورزي از ديگر برنامه‌هاي همايش بود. اين نمايشگاه به مدت دو روز در محل دانشكده كشاورزي داير بود.

تشكيل تعاوني دانشجويي دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس از ديگر برنامه‌‌هاي پيش‌بيني شده در اين مراسم بود كه در حضور آقاي دكتر رستمي مديركل آموزش، ترويج و تحقيقات تعاوني‌هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعضاي هيئت مؤسس اين تعاوني انتخاب تا اقدامات بعدي به منظور ثبت اين تعاوني انجام شود.


30 بهمن 1395 / تعداد نمایش : 2232