• فناوری‌های نوین در علوم زیستی و پزشکی
    مدیر گروه
    دکتر فاطمه رهبری زاده

آمار و اطلاعات

رشته های علوم اعصاب شناختی و سلول های بنیادی زیرگروه های، گروه فناوری های نوین در علوم زیستی و پزشکی، می باشند. علوم اعصاب شناختی حوزه علمی است که با تمرکز بر اتصالات عصبی مغز که در فرآیندهای ذهنی نقش دارند، به مطالعه فرآیندهای بیولوژیکی و جنبه‌های زیربنایی شناخت می‌پردازد و در واقع به شناخت نحوه ی عملکرد مغز و ذهن می پردازد. همچنین در رشته ی سلول های بنیادی تلاش بر این است که با شناخت بیشتر مکانیسم های بیولوژیک تنظیم کننده رفتار و عملکرد سلول های بنیادی، گام هایی تاثیر گذار در زمینه های پزشکی بازساختی، ارزیابی اثرات داروها و پیشگیری و درمان سرطان برداشته شود.

علوم اعصاب شناختی

علوم شناختی:
علوم شناختی بررسی روشمند و منظم علمی و میان رشته ای ذهن و هوش است که شامل ایده ها و روش های فلسفه، روانشناسی، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، علوم اعصاب، زبان شناسی و انسان شناسی است. خاستگاه فکری آن به اواسط دهه 1950 برمی‌گردد؛ زمانی که محققان در چندین زمینه شروع به توسعه نظریه های ذهن بر اساس بازنمایی های پیچیده و رویه های محاسباتی کردند و در دودهه اخیر رویکردهای جدیدتری تحت عنوان شناخت 4Eبه آن جان تازه ای بخشیدند.
علوم اعصاب شناختی:
علوم اعصاب شناختی حوزه علمی است که با تمرکز خاص بر روی اتصالات عصبی مغز که در فرآیندهای ذهنی نقش دارند، به مطالعه فرآیندهای بیولوژیکی و جنبه‌های زیربنایی شناخت می‌پردازد و سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که چگونه فعالیت‌های شناختی تحت تأثیر مدارهای عصبی در مغز قرار می‌گیرند یا کنترل می‌شوند. عصب‌شناسی شناختی شاخه‌ای از علوم اعصاب و روان‌شناسی است که با رشته‌هایی مانند علوم اعصاب رفتاری، روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی فیزیولوژیکی و عصب‌شناسی عاطفی همپوشانی دارد.
روش‌های مورد استفاده در علوم اعصاب شناختی شامل روش‌های تجربی از روان‌شناسی و روان‌شناسی شناختی، تصویربرداری عصبی عملکردی، الکتروفیزیولوژی، ژنومیک شناختی و ژنتیک رفتاری است. مطالعات بیماران مبتلا به نقص های شناختی ناشی از ضایعات مغزی، جنبه مهمی از علوم اعصاب شناختی را تشکیل می دهد. همچنین توانایی های شناختی مبتنی بر رشد مغز در زیر شاخه علوم اعصاب شناختی رشدی مورد مطالعه قرار می گیرد که رشد مغز در طول زمان، تجزیه و تحلیل تفاوت ها و کشف دلایل احتمالی برای آن تفاوت ها را بررسی می‌کند. در واقع می توان گفت هدف نهایی و ایده آل علوم اعصاب شناختی، شناخت کامل مغز و ذهن در کنار ادراک نحوه ی عملکرد آن ها است.
دوره دکتری
دانشگاه تربیت مدرس، با تشکیل گروهی میان رشته ای از 4 دانشکده پزشکی، انسانی، علوم پایه و مهندسی از 5 گروه فیزیولوژی، روانشناسی، زبانشناسی، مهندسی پزشکی و آمار، از سال 1400 اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری از طریق آزمون ورودی در دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای کرده و جهت تربیت نیروی متخصص در این رشته و گرایش نوین اهتمام می ورزد. دانش آموختگان این رشته توانایی هایی چون: نظریه پردازی، باز تعریف نظریه ها و مدل سازی در چارچوب علوم اعصاب شناختی را کسب کرده، و با تعامل با دیگر دانشمندان حوزه ی علوم شناختی به توسعه فناوری و پروتکل های درمانی می پردازند.
واحدهای درسی
در مقطع دکتری دانشجویان در مجموع 36 واحد می گذرانند که شامل پایان نامه (18 واحد) و دروس تخصصی و اختیاری (18 واحد) می شود.

سلول های بنیادی و بازسازی بافت

سلول های بنیادی، سلول هایی هستند که می توانند با قابلیت تکثیر بالا به دیگر سلول ها تمایز یافته و سلول های مختلف بدن را تولید نمایند. این سلول ها علاوه بر خاصیت خود ترمیمی، وظیفه ی ترمیم و بازسازی بافت ها را نیز بره عهده دارند و نقش محوری در بسیاری از فرایند ها مانند تکوین جنین، ترمیم بافت ها پس از آسیب، شکل گیری بافت توموری و بسیاری از فرایند های دیگر را ایفا میکنند. از این رو شناخت و مطالعه ی هر چه بیشتر سلول های بنیادی به پیشرفت این حوزه و کشف روش های نوین درمانی منجر می شود.
دوره کارشناسی ارشد
فناوری سلول های بنیادی علمی نوین بوده که در برگیرنده علوم زیست شناسی سلولی، باومتریال، ایمونولوژی، فیزیولوژی و شماری دیگر از علوم می باشد. در این حوزه علمی تلاش بر این است که با شناخت بیشتر مکانیسم های بیولوژیک تنظیم کننده رفتار و عملکرد سلول های بنیادی، گام هایی تاثیر گذار در زمینه های پزشکی بازساختی، ارزیابی اثرات داروها و پیشگیری و درمان سرطان برداشته شود. به این منظور رشته ی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از سال 1400 در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس فعالیت خود را آغاز نمود.
واحدهای درسی
در این دوره دانشجویان باید 12 واحد از دروس تخصصی، 10 واحد از دروس اختیاری و واحد سمینار را گذرانده و در نهایت به انجام پروژه ی پایانی دوره ی کارشناسی ارشد بپردازند.

چارت درسی سلول بنیادی
چارت درسی علوم اعصاب شناختی