اخبار > كسب رتبه دوم دانشگاه تربيت مدرس از لحاظ كميت توليد علم در حوزه علوم پايه


 


  چاپ        ارسال به دوست

كسب رتبه دوم دانشگاه تربيت مدرس از لحاظ كميت توليد علم در حوزه علوم پايه

بر اساس اعلام سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه تربيت مدرس رتبه دوم را از لحاظ كميت توليد علم و رتبه سوم را از نظر استناد و ميزان اثرگذاري علم توليد شده در حوزه علوم پايه كسب كرد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با معرفی 25 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی برتر کشور در حوزه علوم پایه گفت: از لحاظ کمیت تولید علم به ترتیب دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شریف، شهید بهشتی و امیرکبیر بیشترین کمیت علم در حوزه علوم پایه را تولید کرده‌اند.
دکتر محمدجواد دهقانی اظهار کرد: بررسی نمایه‌نامه‌های نشریات در پایگاه‌های ISI و ISC در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که حدود ۲۴ درصد از تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پایه صورت می‌گیرد که شامل 22 هزار و 664 مدرک نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و 113 هزار و 188 مدرک در پایگاه استنادی وب آو ساینس تامسون رویترز (آی.اس.آی) می‌شود. حدود ۱۷ درصد از تولید علم کشور در حوزه علوم پایه در ISC و ۸۳ درصد آن در ISI منتشرمی‌شود.

كسب رتبه دوم دانشگاه تربيت مدرس

وی با بیان این که از لحاظ کمیت تولید علم به ترتیب دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شریف، شهید بهشتی و امیرکبیر بیشترین کمیت علم در حوزه علوم پایه را تولید کرده‌اند، افزود: این دانشگاه‌ها به ترتیب ‍۱۰۹۹۷۸، ۶۹۹۸، ۵۳۲۵، ۴۸۵۵ و ۴۵۰۶ مدرک در پایگاه‌های استنادی ISC و ISI نمایه کرده‌اند.
سرپرست ISC افزود: استنادها بیانگر میزان استفاده از علم تولید شده یا بعبارت دیگر میزان اثرگذاری آن‌ها هستند. زمانی که به تعداد کل استنادهای صورت گرفته به مدارک دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در حوزه علوم پایه می‌نگریم، وضعیت متفاوتی را مشاهده می‌کنیم.
وي تصریح کرد: دانشگاه‌های تهران، شریف، تربیت مدرس، شیراز و صنعتی اصفهان به ترتیب بیشترین میزان استنادها در این حوزه را دریافت کرده‌اند. تولیدات علمی حوزه علوم پایه این دانشگاه‌ها به ترتیب 62261، 51220، 50127، 41208 و 36667 استناد دریافت کرده است.
دهقانی خاطرنشان کرد: 35 درصد از تولیدات علم دنیا در حوزه علوم پایه صورت می‌گیرد. این حوزه از رشته‌های تحصیلی مختلفی تشکیل شده است و اندازه این رشته‌ها از لحاظ تعداد محققان فعال متفاوت است. این تفاوت باعث می‌شود تا تعداد استنادهای دریافتی از یک رشته به رشته دیگر تفاوت داشته باشد. همچنین رفتار استنادی محققان در رشته‌های مختلف نیز متفاوت است

 


١٢:٣٦ - شنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٥    /    عدد : ٢١٤٦    /    تعداد نمایش : ٣٠٣٠



خروج