• 1404/06/16 - 15:07
  • -تعداد بازدید: 5
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

جلسه دفاع پایان نامه: یاسر صمدی دانا، گروه کنترل

عنوان پایان نامه: شناسایی و تحلیل ماژول های کنترلی واحدکنترل الکتریکی(ECU) MEGA SQUIRT مدل MS3 و پیاده سازی روی شبیه ساز موتور در قالب سخت افزار در حلقه

 ارائه کننده: یاسرصمدی دانااستاد راهنما: دکتر سجاد ازگلی استاد ناظر داخلی: دکتر پویا بدری استاد ناظرخارجی: دکترمهدی سیاوشتاریخ: ۱۴۰۴/۰۶/۲۲ساعت: ۱۳مکان: آزمایشگاه کنترل  

چکیده: این پژوهش به بررسی، شناسایی و تحلیل ماژول‌های کنترلی واحد کنترل الکترونیکی (ECU) مدل مگاسکوئیرت MS3 اختصاص دارد. هدف اصلی تحقیق، ارزیابی دقیق قابلیت‌ها و عملکرد این ECU در مدیریت موتورهای احتراق داخلی است.همچنین فراهم‌سازی بستری برای شبیه‌سازی و پیاده‌سازی آن در سطح آزمایشگاهی مد نظر است.در ابتدا، ساختار ماژولار سیستم MS3 معرفی می‌شود. ماژول‌های کنترلی اصلی شامل کنترل سوخت، کنترل جرقه، استراتژی‌های تطبیقی و الگوریتم‌های جبران‌سازی شناسایی می‌شوند.یک موتور چهارزمانه ۱۶۹ سی‌سی برای مدل‌سازی دقیق دینامیکی و ترمودینامیکی به‌کار گرفته می‌شود. مدل‌سازی موتور در محیط GT-SUITE انجام می‌گیرد.نتایج شبیه‌سازی برای صحت‌سنجی الگوریتم‌های کنترلی استفاده می‌شوند.برخلاف بسیاری از مطالعات پیشین که عمدتاً به شبیه‌سازی نرم‌افزاری محدود می‌شوند، این تحقیق ترکیبی از مدل‌سازی و پیاده‌سازی فیزیکی است.کنترلر طراحی‌شده بر روی میکروکنترلر STM32 بارگذاری می‌شود.این کنترلر در محیط آزمایشگاهی تحت شرایط مختلف بار و سرعت ارزیابی می‌گردد.نتایج نشان می‌دهد که معماری ماژولار MS3 همراه با شبیه‌سازی موتور امکان آزمون و بهینه‌سازی دقیق سیستم‌های کنترلی را فراهم می‌کند.این روش به‌طور چشمگیری زمان و هزینه توسعه را نسبت به روش‌های مرسوم کاهش می‌دهد.یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پژوهش، ایجاد بستری بومی برای شبیه‌سازی و آزمون ماژول‌های کنترلی موتور است.این تحقیق همچنین راهکارهایی برای بهبود کنترل نسبت هوا-سوخت و زمان‌بندی جرقه ارائه می‌دهد.علاوه بر این، به افزایش کارایی موتور و کاهش آلایندگی آن کمک می‌کند.این پژوهش نخستین تلاش در ایران برای شناسایی، مدل‌سازی و پیاده‌سازی ECU مگاسکوئیرت MS3 است.گامی مؤثر در توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته کنترل موتور محسوب می‌شود.همچنین می‌تواند زمینه‌ساز تحقیقات گسترده‌تر در بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی باشد.در نهایت، این تحقیق از ارتقای سامانه‌های هوشمند مدیریت موتور نیز پشتیبانی می‌کند

  • گروه خبری : جلسه دفاع,حوزه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر,گروه کنترل
  • news code : 3195

تصاویر