• 1404/02/10 - 11:42
  • -تعداد بازدید: 26
  • - تعداد بازدیدکننده: 25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

کارگاه آموزشی مدرسه سردبیری نشریات علمی برگزار شد

مرکز نشر آثار علمی دانشگاه به منظور آشنایی سردبیران نشریات، کارگاه آموزشی «مدرسه سردبیران نشریات علمی» را ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار کرد.

این کارگاه آموزشی با سخنرانی دکتر مرتضی طاهری معاون دفتر سیاستگذاری و مشاور نمایه‌سازی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرامون روندهای نوظهور در انتشار مقالات علمی و نمایه سازی نشریات آغاز شد.دکتر طاهری در پنجمین دوره مدرسه سردبیران نشریات علمی به ارائه مطالبی در خصوص نمایه سازی و استانداردهای نشر، آینده نگاری صنعت نشر و گسترش علم شهروندی، شاخص های علم سنجی، هوش مصنوعی، ظهور نشریات فرارشته ای، شبکه سازی علم، سبک های جدید داوری در مقالات، بحث نگارش هدفمند برای مخاطب علمی و غیر علمی، اخلاق در نشر دستاوردهای علمی پرداخت.وی با بیان این مطلب که بیش از ۴۳درصد مقالات ISI مورد استناد قرار نمی‌گیرند در خصوص علل این موضوع گفت: یکی از علت های عدم استناد مقاله این است که مقاله خواهان و ذی نفع موثری ندارد و دلیل دیگر دیده نشدن مجله است.دکتر طاهری ادامه داد: یکی از وظایف مدیران داخلی نشریات، استخراج گزارش های علم سنجی است. تکمیل گزارش های دوره ای برای اثربخشی دستاوردهای علمی در راستای آگاهی ذی نفعان بسیار اهمیت دارد.وی برای جلوگیری از انتشار شبه و تعیین مرز میان علم و شبه علم نشریات را ملزم به رعایت برخی موارد مانند داوری تخصصی، مباحث مربوط به منابع، دعوت از نویسندگان برتر و خودگردانی مجله و شفافیت مالی کرد.در بخش بعدی این کارگاه، دکتر پیام کبیری متخصص نمایه‌سازی نشریات به تحلیل مجلات دانشگاه تربیت مدرس پرداخت و اظهار داشت: بر اساس اطلاعات سامانه مجلات دانشگاه تربیت مدرس، ۴۵ مجله در این دانشگاه منتشر می شود که ۳۲ مجله به زبان فارسی و مابقی به زبان انگلیسی انتشار می یابد و از این تعداد ۸ مجله در scopus نمایه شده است.وی در ادامه به شاخص های مهم در نمایه سازی مجلات در بانک های اطلاعاتی معتبر شامل؛ سردبیر و هیات تحریریه (صاحب مقاله، صاحب استناد، صاحب نام)، سابقه انتشار و تعداد مقاله (حداقل دو سال تمام و انتشار حداقل ۲۵ مقاله در سال)، ارکان و اجزای سایت، وضعیت انتشار (انتشار بهنگام در ابتدای دوره انتشار مربوطه)، وضعیت فعلی نمایه ها و مشاهده پذیری مجله (هر چه بیشتر و معتبرتر، بهتر)، تعداد استنادات فعلی در scopus (برحسب رشته و موضوع حداقل 30 تا 100 با توزیع مناسب)، پیشنهاد نمایه سازی در بانک های اطلاعاتی معتبر سطح یک، اشاره کرد و برخی مجلات دانشگاه را مورد ارزیابی قرار داد.
  • گروه خبری : پژوهشی,معاونت پژوهشی و فناوری,مرکز نشر آثار علمی
  • news code : 2687

تصاویر