•  سرامیک
    مدیر گروه
    دکتر احسان طاهری نساج

آمار و اطلاعات

مهندسی سرامیک، علم به وجود آوردن اشیاء گوناگون مثل مواد غیرآلی، موادغیرفلزی، و دربعضی شرایط ترکیبی از مواد فلز/غیرفلز را در محدوده کار خود دارد. فعالیت این رشته، در زمینه های گوناگون پژوهش مثل کامپوزیت های سرامیکی، سرامیک‌های نانوساختار، تکنولوژی پودر، سنتزوفرآیندهای نانو پودر، نانو الیاف، شیشه و شیشه- سرامیک و کامپوزیت‌های مربوطه می باشد.
گروه سرامیک از سال 1370 در دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس شروع به کار کرده است. در طی این مدت تعداد زیادی دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از این گروه فارغ التحصل شده اند که هم اکنون در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و صنایع مشغول به کار می باشند.

ضرورت و اهمیت رشته
پیشرفت و توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشور به تقویت بنیه علمی و گسترش زمینه های دانش مربوط می شود و استقلال و خودکفایی با نهادینه شدن تحقیقات در مراکز علمی و پژوهشی و توسعه تحقیقات می تواند تحقق یابد. باتوجه به توسعه چشمگیر صنایع سرامیک ایران در چند دهه اخیر توجه به تربیت نیروی انسانی متخصص بیشتر احساس می شود. هدف از آموزش این مجموعه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مراکز تحقیقاتی، صنعتی و آموزشی می باشد.
در این راستا گروه سرامیک بخش مهندسی مواد دانشگاه تربیت مدرس، باتوجه به چشم انداز توسعه دانشگاه و تحولات در سایر دانشگاه های داخلی و خارجی، بر خود لازم دید نسبت به بازنگری برنامه درسی مصوب کارشناسی ارشد سرامیک مورخ 1366/04/06 اقدام و برنامه درسی جدیدی به تصویب برساند. به امید آنکه اجرای هرچه موثرتر این دوره گامی دیگر در جهت پیشرفت و ترقی و تعالی کشورمان باشد.

اهداف رشته
سرامیک مجموعه‌اي از دروس نظري، سمینار و پروژه تحقيقاتي مي‌باشد كه به منظور طراحي و بهينه سازي خواص مواد مهندسي و پژوهشي در ارتباط با روش ساخت آنها برنامه ريزي شده است. هدف از آموزش اين مجموعه تربيت نيروي انساني مورد نياز مراكز تحقيقاتي صنعتي و آموزش عالي مي‌باشد.

نقش و توانايي دانش آموختگان
دانش آموختگان اين دوره مي‌توانند در زمينه‌هاي تحقيقاتي ذيل فعاليت داشته باشند:
الف) سنتز و ساخت مواد اولیه سرامیکی، ساخت و سینتر سرامیک های مختلف اعم از مهندسی اکسیدی، مهندسی غیر اکسیدی، الکتروسرامیک ها، سرامیک های نانوساختار و کامپوزیت های سرامیکی، بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی مواد سرامیکی
ب)انجام فعاليت هاي آموزشي و تحقيقاتي در مراكز آموزش عالي و مؤسسات تحقيقاتي كشور

اخبار

access deny [1368]