گروه استخراج مواد معدنی دانشگاه تربیت مدرس با هدف ایجاد یک مرکز جامع آموزشی و پژوهشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی تأسیس شده است. این گروه شامل دو رشته استخراج معدن و اقتصاد و مدیریت معدنی است. رشته کارشناسی ارشد اقتصاد و مدیریت معدنی برای نخستین بار در ایران در این دانشگاه راه اندازی شد. پذیرش دانشجو در رشته‌های کارشناسی ارشد استخراج و اقتصاد و مدیریت معدنی به ترتیب در سال‌های 1378 و 1384 آغاز شد. این گروه با بیش از دو دهه سابقه، دارای رتبه 44 در رتبه‌بندی شانگهای در سال 2023 است.

اعضای هیأت علمی: 6
دانشجویان: 50
دانش‌آموختگان: 248

گروه خوردگی و حفاظت از مواد در سال 1369 تأسیس گردید و از همان سال، شروع به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نمود و از سال 1376 نیز، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، در گروه خوردگی آغاز گردید. گروه خوردگی در حال حاضر، دارای 4 عضو هیأت علمی می باشد. در گروه خوردگی، 3 آزمایشگاه، تحت عنوان آزمایشگاه خوردگی و حفاظت، آزمایشگاه تکنولوژی سطح، و آزمایشگاه پوشش و خوردگی در دمای بالا وجود دارد.

اعضای هیأت علمی: 4
دانشجویان: 39
دانش‌آموختگان: 116

مهندسی سرامیک علم ساخت اشیاء از مواد معدنی غیر فلزی است. کامپوزیت های سرامیکی، سرامیک نانوساختار، تکنولوژی پودر، سنتز و پردازش نانوپودر، شیشه و شیشه – سرامیک ها و کامپوزیت از زمینه های تحقیق در این گروه است.

اعضای هیأت علمی: 5
دانشجویان: 49
دانش‌آموختگان: 105

زمینه‌های پژوهش در این گروه، موضوعات متالورژی فیزیکی و مکانیکی، خستگی و مکانیک شکست مواد، انجماد و ریخته‌گری، تکنولوژی و متالورژی جوشکاری، شبیه‌سازی در علم مواد، مواد و فرایندهای پیشرفته و مشخصه‌یابی مواد را شامل می‌شود.

اعضای هیأت علمی: 5
دانشجویان: 65
دانش‌آموختگان: 148

گروه فرآوری مواد معدنی برای اولین بار در سال 1377 اقدام به پذیرش 5 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نمود و از آن تاریخ تاکنون سالیانه بین 5 تا 10 نفر دانشجو پذیرش داشته است که پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شده‌اند.

اعضای هیأت علمی: 8
دانشجویان: 66
دانش‌آموختگان: 211

بخش مهندسی معدن در بهار 1370 با تأسیس اولین گروه خود مکانیک سنگ شروع به کار نمود. سپس با تهیه سرفصل دروس کارشناسی ارشد و هماهنگی با شوراهای برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این گرایش برای اولین بار در ایران راه‌اندازی و از مهرماه 1373 اولین گروه دانشجویان کارشناسی ارشد پذیرفته شدند و اکنون دانشجو در سطح دکتری نیز تربیت می‌نماید.

اعضای هیأت علمی: 5
دانشجویان: 38
دانش‌آموختگان: 218

گروه نانومواد بخشی از بخش مهندسی مواد در دانشگاه تربیت مدرس است. تحقیقات ما بر روی پدیده های نانو ذرات و سنتز نانومواد خلوص بالا با خواص فیزیکی، شیمیایی و الکترونیکی مناسب برای کاربرد در زمینه های مختلف مهندسی متمرکز شده است.

اعضای هیأت علمی: 3
دانشجویان: 44
دانش‌آموختگان: 162