•  خوردگی و حفاظت از فلزات
    مدیر گروه
    دکتر سیدمحمدمهدی هادوی

آمار و اطلاعات

گروه خوردگی و حفاظت دانشگاه تربیت مدرس در سال 1369 تأسیس گردید. فعالیت اصلی گروه، آموزش و پژوهش در زمینه خوردگی و حفاظت از مواد است. خوردگی، یک خطر بزرگ و جدی برای بقاء و پایداری مواد است. هزینه های خوردگی حدود 4 درصد تولید ناخالص ملی هر کشور است. علم و مهندسی خوردگی، کلیدی برای حفاظت، نگهداری و بقای مواد بوده و به کمک آن نیز، میتوان به توسعه مواد جدید و نوآوری در فرآیندهای تولید در صنایع پرداخت. طبیعت منحصر به فرد خوردگی و به ویژه، خصوصیت بین رشته‌ای آن باعث شده است که خوردگی تقریباً در تمام رشته‌ های مهندسی و در اکثر صنایع کاربرد داشته باشد. خوردگی تقریباً بر تمام مواد مهندسی از جمله مواد استحکام بالا، مواد دمای بالا و همچنین مواد سبک وزن تأثیرگذار است. در ضمن، دانش آنالیز و تکنولوژی سطح، برای شناخت خوردگی و پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت است.
دامنه خوردگی بسیار وسیع است اما وجود آن در بعضی صنایع، از اهمیت بیشتری برخوردار است. این صنایع عبارت از صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع حمل و نقل، صنایع دریایی، صنایع ساختمان و صنایع تولید برق است. کنترل خوردگی در جامعه امروزی، دارای اهمیت بسیار بالایی است به این خاطر که در جوامع امروزی، حفظ و نگهداری منابع و حفاظت محیط زیست، بسیار مهم و حیاتی است. کلید اصلی کاهش هزینه های خوردگی در آموزش و پژوهش بیشتر در زمینه خوردگی و حفاظت از مواد نهفته است. تا به حال، حدود 200 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، و بیش از 40 دانشجو در مقطع دکتری، در گروه خوردگی فارغ التحصیل شده اند. برنامه درسی و سرفصل دروس گروه خوردگی در مقطع کارشناسی ارشد، در سال 1398 بازنگری شده و به تصویب شورای آموزشی دانشگاه، رسیده است. نتایج فعالیت های آموزشی و پژوهشی گروه، شامل تألیف و انتشار بیش از 20 کتاب در زمینه های مختلف خوردگی و حفاظت، چاپ بیش از 400 مقاله ISI در مجلات معتبر بین المللی و همچنین، بیش از 10 ثبت اختراع می باشد. گروه خوردگی از بدو تأسیس، با صنایع مختلف کشور، از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگا ه ها، صنایع دریایی و صنایع هواپیمایی، همکاری و ارتباط علمی و صنعتی داشته است و تعداد زیادی پژوهش های کاربردی در گروه خوردگی، با همکاری مراکز صنعتی انجام گردیده است.

ضرورت و اهمیت رشته

در رابطه با ساخت و انتخاب مواد مختلف جهت مصارف صنعتی و نيز در طراحی دستگاه ها به منظور کاهش ضايعات، در نظر گرفتن مقاومت مواد در برابر خوردگی، از اهميت ويژه ای برخوردار است. حفاظت وسايل ساخته شده به هنگام بهره برداری، عمر مفيد آنها را افزايش داده که از اين راه، همه ساله از هدر رفتن مقادير متنابهی سرمايه و نيروی انسانی جلوگيری به عمل می آيد. به عنوان نمونه می توان گفت خسارت ساليانه ناشی از خوردگی در کشورهای پيشرفته صنعتی به ميزان 5/3 تا 5 درصد توليد ناخالص ملی است، در ضمن، علاوه بر خسارات اقتصادی، خسارات جانی و آلودگی های زیست محيطی نيز در اثر خوردگی حاصل می شود. در ايران نيز همانند ساير کشورهای صنعتی، مسائل خوردگی و حفاظت از مواد در برابر خوردگی در کليه صنايع وجود دارد که از آن جمله می توان موارد ذیل را نام برد:

  • خوردگی و حفاظت از ديگهای بخار و تاسيسات حرارتی، توربينها، مبدلهای حرارتی و... در نيروگاه ها، پالايشگاه ها و ساير صنايع.
  • خوردگی و حفاظت از دکل ها و خطوط انتقال نيرو.
  • خوردگی و حفاظت از مخازن نگهدارنده مواد شيميايی و سوخت ها.
  • خوردگی و حفاظت از لوله های زيرزمينی در صنايع آب، گاز، نفت و کابل های زيرزمينی.
  • خوردگی و حفاظت از تاسيسات دريايی (سازه های فراساحلی، خطوط لوله، کشتی و شناور، سکوهای حفاری، اسکله و بنادر و...).
  • خوردگی و حفاظت در صنايع مس.
  • خوردگی و حفاظت از دستگاه های آب شيرين کن.

در رابطه با نگهداری تاسيسات صنعتی، انتخاب و تهيه مواد کاهش دهنده خوردگی، مواد پاک کننده، مواد آبکاری، پوشش ها و بهبود کيفيت آن ها بسيار مهم می باشد. سابق بر این، جهت رفع مشکلات حاصل از خوردگی، يا از وجود کارشناسان خارجی استفاده می شد يا اين مسائل به بوته فراموشی سپرده می شد که از اين راه، خسارات هنگفتی به صنعت کشور وارد می گردید. با توجه به موارد فوق و لزوم قطع وابستگی و رسيدن به خودکفايی علمی و صنعتی، اهمیت گرایش خوردگی و حفاظت از مواد، به خوبی آشکار است.

اهداف رشته

هدف از ايجاد اين دوره، تربيت افرادی است که بتوانند بر اساس متون کلاسيک موجود و آخرين دستاوردهای علمی و عملی، نيازهای تحقيقاتی، آموزشی، صنعتی و برنامه ريزی های مربوطه در زمينه خوردگی و حفاظت از مواد را برآورده سازند.

نقش و توانایی دانش آموختگان

دانش آموختگان اين دوره مي‌توانند مشاغل ذیل را احراز نمايند:
الف: در کليه صنايع مختلف و زيربنايی که با مسائل خوردگی روبرو هستند، از جمله صنايع نفت، گاز و پتروشیمی، صنايع کشتی سازی و بنادر، صنايع هواپيمايی، نيروگاه ها، پالایشگاه ها، تاسيسات زيرزمينی، شبکه های شهری، صنايع غذايی، شاهراه ها، پل ها، تاسيسات نفتی، سکوهای حفاری و سازه های دریایی فعاليت نمايند.
ب: در فعاليت های آموزشی و پژوهشی دانشگاهی شرکت کنند.
ج: امور پژوهشی را در مراکز تحقيقاتی خوردگی در صنايع، بر عهده گیرند.


ویدئو معرفی آزمایشگاه‌های گروه خوردگی

دستاورد گروه خوردگی

اخبار

access deny [1368]