در نشست شورای دانشگاه ارائه شد؛
گزارش «پروژه ارزیابی و تحلیل جایگاه دانشگاه تربیت مدرس در نظامهای رتبه بندی جهانی» توسط موسسه ایرانداک
در نشست شورای دانشگاه 13 اسفند ماه، گزارش «پروژه ارزیابی و تحلیل جایگاه دانشگاه تربیت مدرس در نظامهای رتبه بندی جهانی» توسط موسسه ایرانداک ارائه شد.
در این نشست دکتر قراخانلو معاون برنامهریزی، نظارت و فناوری اطلاعات در سخنانی پایش و ارزیابی را جهت بهبود وضعیت پیشرفت دانشگاه لازم دانست و گفت: نظام های رتبه بندی بخشی از روند نظام پایش عملکرد دانشگاه است که باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه دکتر آخوند زاده مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه و دکتر حسن زاده رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) توضیحاتی در خصوص پروژه ارزیابی و تحلیل جایگاه دانشگاه تربیت مدرس در نظامهای رتبه بندی جهانی و راهکارهای ارائه شده بیان کردند.دکتر رسولی مدیر پروژه نیز با توضیحاتی در خصوص این طرح گفت: در حال حاضر 25 نظام رتبه بندی در سطح بین المللی وجود دارد و اگر دانشگاه در تمامی نظام های رتبه بندی حضور داشته باشد قطعا به برند دانشگاه کمک خواهد کرد و بین نظام های رتبه بندی نیز همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و حضور موفق در هر یک از نظام ها قطعا به کسب رتبه بهتر در سایر نظام های رتبه بندی نیز کمک خواهد کرد.وی تصریح کرد: حدود 80 درصد از وزن شاخص های بین المللی مربوط به انتشار و چاپ مقاله در دو نمایه اسکوپوس و وب آوساینس است و داشتن مقاله با کیفیت در این خصوص بسیار حائز اهیمت است.در ادامه سمانه رحیمیان به بیان جزییات این پروژه و رتبه بندی دانشگاه در نظام های مختلف رتبه بندی از جمله شانگهای، تایمز، تاثیر،کیو اس، پایدار کیو اس، اسکیمگو، لایدن، ISC، وبومتریکس، یورپ، یو اس نیوز، گرین متریک، نیچر ایندکس و .. پرداخت و روند تحلیل دانشگاه در رتبه بندی های مختلف را تشریح کرد.وی افزود: بر اساس نقاط قوت و ضعف تحلیل انجام و راهکارهای لازم ارائه شد و برای طرح اقدام برنامه ریزی صورت گرفت.وی گفت: اولویت هایی که براساس ارزیابی و تحلیل نقاط ضعف و قوت دانشگاه تربیت مدرس در راستای ارتقای جایگاه فعلی به جایگاه مطلوب توسط تیم خبرگی تعیین گردید شامل توسعه همکاری علمی و پژوهشی با پژوهشگران خارج از کشور، جذب دانشجوی بینالمللی، ایجاد فرصتهای تجارب آموزش و تحصیل در کشورهای پیشرفته ، آموزش انجام پژوهشهای جهانتراز و بروزرسانی دانش پژوهشگران در این زمینه، افزایش میزان رؤیتپذیری پژوهشگران، افزایش میزان رؤیتپذیری پژوهشهای دانشگاه، همکاری دانشگاه و صنعت، افزایش کیفیت و کمیت انتشارات، افزایش اشتهار دانشگاه، عضویت در گروههای پایدار، بهبود وبسایت دانشگاه، افزایش دسترسی آزاد به انتشارات دانشگاه، شبکهسازی دانشآموختگان دانشگاه و افزایش جذب گرنتهای بینالمللی می باشد.وی در ادامه به دوره های آموزشی و نشست های تخصصی برگزار شده در این زمینه اشاره کرد.دکتر حجت سرپرست دانشگاه نیز در ادامه خاطر نشان ساخت: این گزارش باید در دستور کار دانشگاهیان قرار گیرد و در دانشگاه نهادینه شود و اعضای هیات علمی نیز در مسیر ارتقای دانشگاه در نظام های بین المللی تلاش کنند.