• 1404/07/29 - 11:32
  • -تعداد بازدید: 117
  • - تعداد بازدیدکننده: 83
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

استفاده از ظرفیت های پردیس خودگردان گامی در جهت رفع مشکلات کشور

دکتر علی باکوئی رئیس پردیس دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس در سالروز تأسیس این پردیس استفاده از تمام ظرفیت های پردیس خودگران را گامی اثرگذار در جهت رسیدن به اهداف آموزشی-پژوهشی و رفع نیازها و مشکلات کشور دانست.

 دکتر علی باکوئی,
رئیس پردیس دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید ابراز امیدواری کرد سال تحصیلی جاری از نظر آموزشی و پژوهشی سالی پر برکت برای کشور باشد و دانشگاه ها در راستای انجام یکی از اصلی ترین وظایف خود که رفع علمی نیازهای کشور و جامعه است، موفق باشند و امسال نقطه عطفی برای حضور موثر و چشمگیر دانشگاه ها در حل مشکلات کشور باشد. وی با اشاره به تاریخ ۲۳ مهرماه و سالروز تأسیس  پردیس خودگردان در سال ۱۳۹۱ به اساسنامه پردیس و اهداف بلندی که برای آن تعریف شده، اشاره کرد و گفت: بنا بر اساس نامه، در واقع پردیس همانند یک دانشگاه می تواند در جذب دانشجو، در ایجاد رشته های مورد نیاز کشور، در جهت جذب اعضای هیات علمی و در قالب قرارداد با مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی ارائه خدمات موثر داشته باشد.وی معتقد است تا کنون همه ظرفیت های پیش بینی شده در پردیس اجرایی نشده و عمدتا پردیس مشغول به جذب دانشجو از طریق سازمان سنجش در مقطع کارشناسی ارشد از سال ۹۱، ۹۲ و در مقطع دکتری از سال ۹۹ بوده است. در حال حاضر نیز حدود ۸۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۳۰۰ نفر هم در مقطع دکترا در پردیس مشغول تحصیل هستند. وی به رشد چشمگیر جذب دانشجو و گسترش کد رشته های ارائه شده در پردیس طی ۳ سال گذشته اشاره و تشریح کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مقطع ارشد در ۵۹ رشته و در دکترا در ۳۲ رشته پذیرش داشتیم، در حالیکه هم اکنون در مقطع ارشد در ۹۰ رشته و در مقطع دکتری در ۴۸ رشته پذیرش دانشجو داریم. امسال ۹۶۳ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۹۰ نفر در مقطع دکتری توسط سازمان سنجش به پردیس معرفی شدند. دکتر باکوئی این رشد چشمگیر را مرهون ارتباط تنگاتنگ پردیس با دانشگاه و ۱۶ دانشکده آن میداند و  از تحلیل، مشخص کردن و فعال کردن کد رشته های پر متقاضی، فعال تر کردن دانشکده ها و اساتید و همچنین ایجاد مشوق هایی مانند افزایش ضریب حق التدریس اساتید به عنوان برخی راهکارهای استفاده شده نام برد. وی اضافه کرد: کلاس های دانشجویان پردیسی معمولا با کلاس های دانشجویان  روزانه  به صورت مشترک برگزار می شود. دانشجویان پردیسی مانند دانشجویان روزانه از تمامی امکانات آزمایشگاهی برخوردار هستند و در کلاس های یکسانی شرکت می کنند. در سال گذشته نیز برای دانشجویان پردیس تغذیه با قیمت مناسب و همچنین برای پردیسی های شهرستانی، خوابگاه خودگردان درنظر گرفتیم. اینها از جمله مواردی برای جذب بیشتر دانشجو در پردیس است.دکتر باکوئی خاطرنشان کرد: کلیه مراحل تحصیل دانشجویان پردیس مانند دانشجویان روزانه است و مرتب توسط پردیس رصد می شود. ما در پردیس دانشجوی رسوبی نداریم و دانشجویان به موقع دفاع می کنند و گاهی بسیار موفق تر از سایر دانشجویان هستند. نکته دیگر اینکه غالب دانشجویان پردیس یک مقطع اشتغال را پشت سر گذاشتند و حتی بر اساس نیازهای شغلی خود به دنبال تحصیلات تکمیلی آمدند و این انگیزه در کنار پرداخت هزینه باعث شده که بهتر درس بخوانند و موفق تر عمل کنند. رئیس پردیس دانشگاهی اظهار داشت: پردیس حدود دو هزار  دانش آموخته دارد که  برای اولین بار در سال گذشته، تعدادی از این افراد را که برخی مدیران مراکز پژوهشی و شرکت ها هستند، دعوت کردیم تا از ظرفیت این افراد  برای دانشجویان فعلی پردیس در زمینه پروژه های تحقیقاتی و بازدیدهای علمی استفاده کنیم. دکتر باکوئی در ادامه به ارائه برخی آمارها پرداخت و گفت: در میان ۱۶ دانشکده دانشگاه، دانشکده هنر تاکنون با جذب ۸۹۲ دانشجوی ارشد و ۳۵ دانشجوی دکترا بیشترین جذب را داشته است. بعد از دانشکده هنر، دانشکده مدیریت و اقتصاد و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص دادند.  دانشکده های علوم زیستی، مهندسی صنایع و سیستم ها، مهندسی عمران و محیط زیست و مهندسی مکانیک هم اقبال خوبی دارند و معمولا متقاضی زیاد و ظرفیت های اعلامی پر می شود. در ۳ سال گذشته درصد جذب به ظرفیت در مقطع ارشد از ۶۲ به ۸۹ درصد و در مقطع دکترا از ۴۸ به ۵۹ درصد رسیده است. وی در تشریح چشم انداز پردیس دانشگاهی به ۳ مأموریت واگذار شده به پردیس اشاره کرد و اظهار داشت: از زمان تاسیس پردیس، این واحد به صورت سنتی تنها به پذیرش دانشجو از طریق سازمان سنجش اقدام کرده است اما با توجه به اینکه  مدیریت دانشگاه به دنبال ایجاد طرح های تحولی و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود است، در نتیجه ما نیز به دنبال فعال کردن آن بخشی از  ظرفیت های پردیس هستیم که در اساسنامه آمده اما تا کنون فعال نبوده است. در این راستا و بنا بر مصوبات آخرین شورای پردیس در سال جاری، سه مأموریت به پردیس واگذار شد. دکتر باکوئی از راه اندازی و ارائه برخی دوره های آموزشی در دانشگاه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: با توجه به استقبال دانشجویان عراقی و در جهت کاهش مشکلات اسکان و اقامت آنها، مقرر شد برخی دوره های آموزشی درچند رشته محدود از نیمسال دوم سال تحصیلی جاری در محل دانشگاه سلیمانیه توسط پردیس ارائه شود. بدین صورت که کلیه امور اداری مربوط به پذیرش دانشجو و اخذ شهریه با دانشگاه سلیمانیه و امور آموزشی با پردیس دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس است.  دانشگاه های ایرانی در شهرهای بغداد، کربلا و نجف حضور فعال دارند اما تا به حال در اقلیم کردستان با وجود آشنایی بیشتر با زبان فارسی فعالیت چشم گیری صورت نگرفته بود که این اقدام پردیس یک نوآوری محسوب می شود. وی در ادامه از پیگیری مجوز برگزاری دوره های آموزش الکترونیک برای دانشجویان غیر ایرانی توسط پردیس و همچنین ارائه دوره های صلاحیت مدرسی برای دانشجویان عراقی (به دو زبان عربی و فارسی و به صورت حضوری و مجازی) که شیوه نامه آن تهیه شده و به زودی اعلام عمومی خواهد شد، به عنوان دو مأموریت دیگر واگذار شده به پردیس نام برد. رئیس پردیس خودگران دانشگاه تربیت مدرس در بخش دیگری از گفتگو به برپایی همایش روز پردیس اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای اولین بار همایش روز پردیس را برگزار و طی آن از برترین دانشجویان، اساتید و دانش آموختگان پردیس و دانشکده های برتر، تقدیر کردیم. وی از ارائه تخفیف شهریه برای دانشجویان پردیسی دارای رتبه های برتر و همچنین دیجیتالی شدن کلیه فرایندهای دریافت حق الزحمه اساتید به منظور تشویق آنها به فعالیت بیشتر در جذب دانشجوی پردیسی خبر داد.  دکتر باکوئی در اشاره به مزیت های پردیس دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ما تنها پردیسی هستیم که فقط دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا جذب می کنیم و دانشجویان ما از امکانات آزمایشگاهی هم تراز با دانشجویان روزانه برخوردار هستند. برای پردیسی های برتر تخفیف شهریه قائل می شویم و در بحث تغذیه، غذا با پایین ترین نرخ آزاد در اختیار دانشجویان قرار می دهیم. همچنین امسال برای اولین بار با راه اندازی خوابگاه خودگردان، به حل مشکل اسکان دانشجویان پردیس کمک کردیم. دکتر باکوئی در پایان با بیان این مطلب که پردیس بر اساس اساس نامه خود، ظرفیت های یک دانشگاه مستقل و موازی با دانشگاه را دارد تأکید کرد: اگر تمام ظرفیت های پردیس فعال شود هم اثرگذاری بیشتری در جهت رسیدن به اهداف آموزشی-پژوهشی و حل مشکلات کشور دارد و هم منبع درآمد خوبی برای دانشگاه خواهد بود.
  • گروه خبری : رویداد,حوزه معاونت آموزشی,پردیس خودگردان
  • news code : 3451