• 1404/03/05 - 09:30
  • -تعداد بازدید: 1
  • - تعداد بازدیدکننده: 1
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

جلسه دفاع پایان‌نامه: حمیدرضا جشنانی، گروه هوافضا

عنوان پایان‌نامه: بررسی عملکرد آئرودینامیکی جریان هوا حول پره‌های ملخ یک هواپیمای سبک با اعمال شیار مکنده سطحی

ارائه‌کننده: حمیدرضا جشنانی استاد راهنما: دکتر سعید کریمیان استاد ناظر داخلی: دکتر حسین توزنده‌جانی استاد ناظر خارجی: دکتر مجید حاجی‌پور تاریخ: ۱۴۰۴/۰۳/۰۷ ساعت:  ۱۴مکان: ساختمان فنی و مهندسی، بلوک شماره سه، طبقه اول، اتاق 154

چکیده: در این پژوهش، عملکرد آئرودینامیکی ملخ هواپیمای سبک بونانزا با اعمال شیار مکشی بر سطح هوابر پره بررسی شده است. هدف از این کار، افزایش بازده آئرودینامیکی ملخ در پرواز پیمایشی و درنتیجه، بهبود برد پروازی نسبت به حالت ملخ بدون شیار است. در تحقیقات پیشین، اعمال شیار مکشی سطحی معمولاً به‌منظور تأخیر در جدایش جریان و افزایش سرعت واماندگی بر روی هوابر بال هواپیما، پره‌های کمپرسور موتور، توربین‌های بادی و ملخ پهپاد موردبررسی قرار گرفته است. این شیارها به دو صورت فعال و غیرفعال به‌کاررفته‌اند که در این پژوهش از نوع غیرفعال استفاده شده تا عدم افزایش در وزن سازه‌ ملخ و درنتیجه، عدم‌تغییر مرکز گرانش هواپیما در حین پرواز رخ ندهد. مکان اعمال شیار مکشی بر سطح زیرین یک هوابر نامتقارن دوبعدی نسبت به لبه حمله و با درنظرگرفتن زاویه گام هندسی در ارتفاع و سرعت پیمایشی، تعیین شده است که این کمیت‌ها با توجه به دما، فشار و رطوبت فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران در نظر گرفته شده‌اند. محاسبات برای ملخ بدون شیار با استفاده از نظریه تکانه اجزای پره و شبیه‌سازی آن به کمک نرم‌افزار ANSYS Fluent 2025 R1 انجام شده است. نتایج نشان داد هرچه مکان اعمال شیار با دهانه بزرگ و عمق کم در سطح زیرین هوابر از لبه‌ حمله‌ دورتر و به لبه‌ فرار نزدیک‌تر باشد، اثر شیار در بهبود ضریب برآ کاهش می‌یابد. بااین‌حال، اگر شیار مطابق با ابعاد هندسه ارائه‌شده در این پژوهش بر هوابر پره ملخ اعمال شود، ضریب فشار خالص هوابر ملخ را می‌تواند تا حدود 17/3 درصد افزایش دهد.

  • گروه خبری : جلسه دفاع,حوزه دانشکده مهندسی مکانیک,گروه هوافضا
  • news code : 2845

تصاویر