• 1403/09/13 - 11:08
  • -تعداد بازدید: 12
  • - تعداد بازدیدکننده: 12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه دفاع پایان‌نامه: علی رزاقی، گروه قدرت

عنوان پایان‌نامه: برنامه‌ریزی توسعه شبکه توزیع در حضور خودروهای برقی و ذخیره‌سازهای انرژی

ارائه کننده: علی رزاقی  استاد راهنما: دکتر سید مجید میری لاریمی  استاد راهنمای دوم: دکتر حمیدرضا بقائی کاشیاستاد ناظر داخلی: دکتر محمودرضا حقی‌ فام  استاد ناظر خارج از دانشگاه: دکتر علیرضا فریدونیان (دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی) تاریخ: ۱۴۰۳/۰۹/۱۴ ساعت: ۱۳:۳۰ مکان: اتاق سالن جلسات شورا

چکیده: افزایش روزافزون بارهای الکتریکی در شبکه توزیع، بویژه با گسترش خودروهای برقی در شبکه، چالش‌ های جدیدی را ایجاد کرده است. حضور خودروهای برقی علاوه بر افزایش قابل توجه بار در شبکه، باعث ایجاد نوسانات و عدم قطعیت در پروفیل بار می‌ شود که بر شاخص‌ های کلیدی شبکه، نظیر قابلیت اطمینان و تلفات انرژی، تاثیر منفی می‌ گذارد. به منظور پاسخگویی به این تغییرات و کاهش اثرات منفی آن‌ ها، لازم است این ویژگی‌ های در برنامه‌ ریزی توسعه شبکه توزیع  مورد توجه قرار گیرد. این توسعه می‌ بایست به گونه‌ ای انجام شود که شبکه بتواند با کمترین هزینه، بارهای رو به افزایش را مدیریت کند و در عین حال شاخص‌ های قابلیت اطمینان و تلفات شبکه را بهبود بخشد. یکی از موضوعاتی که با ورود خودروهای برقی، برنامه‌ ریزی توسعه شبکه را تحت تأثیر جدی قرار خواهد داد، تجمع ناگهانی خودروهای برقی در مواقع خاص، مانند تعطیلات، در برخی ایستگاه‌ های شارژ خواهد بود. این شرایط می‌ تواند منجر به اضافه‌ بارهای موقت، افت ولتاژ و کاهش پایداری شبکه شود.   در حالی که تنها چند روز از سال ممکن است به دلیل ورود بار ناشی از خودروهای الکتریکی، نیاز مصرف شبکه توزیع به شدت افزایش یابد، اما برای تأمین همین بار شبکه در همین چند روز، نیاز به سرمایه‌ گذاری قابل توجه در شبکه توزیع می‌ باشد. با در نظر گرفتن مسئله فوق، در این پایان‌ نامه مدلی جامع برای برنامه‌ ریزی توسعه شبکه توزیع در حضور خودروهای برقی ارائه شده است که با لحاظ استفاده بهینه از منابع انرژی توزیع‌ شده (DER) و ذخیره‌ سازهای انرژی متحرک، ضمن تأمین حداکثری بار شبکه، هزینه‌ های سرمایه‌ گذاری توسعه شبکه کاهش یابد. در مدل ارائه شده، ذخیره‌ سازهای انرژی متحرک به‌ عنوان یک راه‌ حل انعطاف‌ پذیر و مقرون‌ به‌ صرفه، برای انتقال به نقاط بحرانی و کاهش فشار شبکه در شرایط اوج بار استفاده شده‌ اند. این رویکرد با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌ های مرتبط با رفتار شارژ خودروهای برقی و با استفاده از روش‌ های بهینه‌ سازی تصادفی مبتنی بر سناریو و بهینه‌ سازی مقاوم طراحی شده است. علاوه بر این، مدل پیشنهادی شامل یک رویکرد برنامه‌ ریزی مبتنی بر ریسک است که با هدف حداکثرسازی سود شرکت توزیع از فروش برق به مشتریان در این شرایط خاص طراحی شده است. در نهایت، مدل ارائه شده بر روی یک شبکه توزیع نمونه پیاده‌ سازی شده و هزینه‌ های توسعه شبکه و نیز عملکرد آن در حالت‌ های مختلف و مدل پیشنهادی بررسی و مقایسه شده است.

  • گروه خبری : جلسه دفاع,حوزه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر,گروه قدرت
  • news code : 1878

تصاویر