• 1404/02/28 - 17:26
  • -تعداد بازدید: 1
  • - تعداد بازدیدکننده: 1
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

روابط عمومی دانشگاهی؛ لزوم تغییر نگرش برای گذار به روابط عمومی نوین

کوروش عنبری مدیر روابط عمومی و ارتباطات دانشگاه اظهار داشت: روابط عمومی دانشگاهی نباید صرفاً یک نهاد خدماتی باشد، بلکه باید نقش استراتژیک در هدایت تحول دانشگاه‌ها ایفا کند.

مدیر روابط عمومی و ارتباطات دانشگاه در گفتگویی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی روابط عمومی‌های دانشگاهی کشور تصریح کرد: وقتی صحبت از چالش می‌شود، ذهن‌ها به سوی زیرساخت‌ها ضعیف و اغلب مستهلک در اختیار روابط عمومی‌ها کشور می‌رود؛ ولی واقعیت این است که بیشتر از زیرساخت‌های ناکارآمد و قدیمی، مغزافزار این حوزه است که با چالش بسیار هولناکی مواجه شده است. اگر می‌گویم هولناک به این دلیل است که اگر ابراز روزآمد و تامین مالی کافی هم وجود داشته باشد اما برای این‌که از این بستر بهره درست و به وقت گرفته شود، نیاز به نیروی انسانی حرفه‌ای و کارآمد دارد که با علاقه و انگیزه حرفه روابط عمومی را در قالب یک فعالیت خلاقانه و پر از ظرافت‌های فنی ببینند و نه یک کار اداری روزمره با یک شرح وظایف مشخص.وی افزود: این تفاوت کارکردی نیاز به تغییر نگرش در حرفه‌مندان روابط عمومی و مهم‌تر از آن در جذب و کارگزینی افراد شاغل در واحدهای روابط عمومی دانشگاه‌ها دارد؛ این را باید قبول کرد که واحدهای روابط عمومی دانشگاه‌ها در یک رویکرد غیرسازنده به‌عنوان «حیاط خلوت» نیروهای در اختیار کارگزینی واحدهای اداری دانشگاه‌ها قلمداد می‌شد و می‌شود. این به‌نظر یک زنگ خطر بزرگی است برای یک واحد استراتژیک سازمانی که عمده ارتباطات با ذی‌نفعان از رهگذر مخاطبان در دسترس و رسانه‌های در اختیار آن اتفاق می‌افتد.اینجا باید از آن شعر خواجه شیراز بهره گیرم که می‌فرمایید: «عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی»؛ اگر دانشگاه‌ها و مجموعه آموزش عالی کشور امروز با توجه به نیاز رو به افزونی ارتباط با رسانه و تولید محتوا دارند، تنها راه‌حل آن ساختن «عالمی نو» و «آدمی نو» در عرصه‌های ارتباطات و رسانه است و این تنها با تغییر نگرش به واحد روابط عمومی و ارتباطات دانشگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد.وی بر اهمیت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی دانشگاهی تاکید کرد و گفت: هوش مصنوعی یک ابزار تحولی بزرگ است در تاریخ تمدن بشر، مثل اختراع ماشین چاپ. این فناوری نوظهور در واقع بخش بزرگی از توان و انرژی انسان را که با محدودیت‌های طبیعی از لحاظ دست به گریبان است، حل کرده و اگر هوشمندانه و هدفمند از کارایی این «ماشین» برای سرعت‌بخشی به کارها و فائق آمدند بر محدودیت‌های زمانی و ذهنی بشر، بهره گرفته شود؛ می‌توان گفت یک اتفاق خارق‌العاده در زندگی و حرفه بسیاری از انسان‌ها به شمار می‌رود، از جمله حرفه‌مندان حوزه ارتباطات که با حجم گسترده‌ای از داده‌‌ها و سرعت زیادی از نشر اخبار و اطلاع‌رسانی سر و کار دارند.عنبری یادآور شد: این ابزار نوظهور آسیب‌های را به همراه دارد که مانند هر دست‌ساخته انسان به کاربر آن ابزار وابسته است. بیم و امیدهای که در ارتباط با هوش مصنوعی در تمام حرفه‌ها وجود دارد، که بیشتر از واقع‌گرایی، ناشی از هیجان ناشی از آشنایی با یک فناوری نوین است. اما روشن است که همین اندازه که در دسترس قرار دارد و استفاده‌های روزمره از آن می‌کنیم، بسیاری از موانع پیش‌روی ما را از میان برداشته و به‌عنوان یک دستیار هوشمند و تمام‌وقت در خدمت واحدهای روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها قرار دارد و از دانشگاه‌های انتظار می‌رود که در توسعه این ابزار و شناخت بهتر از امکانات هوش مصنوعی از دیگر نهاد، چند گام جلوتر باشند. در نهایت، استفاده مسئولانه و آگاهانه از هوش مصنوعی، می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در اختیار روابط عمومی‌های دانشگاهی قرار گیرد.وی به بیان پیشنهاداتی در خصوص ارتقای روابط عمومی و نقش مدیران دانشگاهی در این زمینه پرداخت و گفت: روابط عمومی دانشگاهی نه یک نهاد خدماتی، بلکه یک بازوی استراتژیک در مسیر تحول و توسعه دانشگاه است. واحدهای روابط عمومی و ارتباطات دانشگاه باید مسیر ارتقاء و تعالی دانشگاه‌ها را ترسیم کنند و این جز وظایف ذاتی آن‌ها ست. دانشگاه‌ها به جز وظایف آموزشی و پژوهشی، بستر تولید محتوا هستند یا بهتر است بگویم که کارویژه دانشگاه‌ها «تولید فکر و اندیشه» و «ارائه راهکار» به جامعه و دولت است که این کاربست، در بستر «محتوا»ی علمی، آموزشی و پژوهشی شکل می‌گیرد و در نهایت به شکل «فناوری» و «نوآوری» در جامعه و صنعت، بروز و ظهور پیدا می‌کند.مرجعیت دانشگاه و دانشگاهیان در مسائل روز جامعه و جهان از حضور به موقع و کارآمد آن‌ها در ارتباط با مخاطبان و ذی‌نفعان است؛ بر همین اساس می‌توان گفت که هر نگرش نوآورانه و تحول‌خوانه به مرکز ارتباطات و روابط عمومی دانشگاه‌ها، موجب تسهیل دسترسی مخاطبان گسترده‌تر به محتوای تولید شده در دانشگاه‌ها خواهد شد و از این منظر تقویت زیرساخت‌های فنی و سرمایه‌های انسانی از اولویت‌های مدیران دانشگاهی باید باشد.از آن سو، واحدهای ارتباطات دانشگاه‌ها نیز باید مدام در حال نوسازی و نوآوری باشد؛ همان‌گونه که مولانا می‌گوید: «هر لحظه و هر ساعت یک شیوه نو آرد/شیرین‌تر و نادر‌تر ز‌آن شیوه پیشینش».مدیر روابط عمومی و ارتباطات دانشگاه تدوین استانداردهای حرفه‌ای برای جذب نیرو در روابط عمومی‌ها، ایجاد دوره‌های مهارت‌افزایی در حوزه سواد رسانه‌ای و دیجیتال و توسعه ابزارهای داده‌محور برای تحلیل افکار عمومی دانشگاه را از دیگر اولویت های مهم و عملیاتی در این خصوص عنوان کرد.
  • گروه خبری : مراسم و نشست,مدیریت حراست,مدیریت روابط عمومی و ارتباطات
  • news code : 2786