جلسه دفاع پایاننامه: فواد حسین رسولی دهبکری، گروه قدرت
عنوان پایاننامه: طراحی سازوکار برای افزایش مشارکت مشترکان خانگی و تجمیع آنها جهت ارائه در بازار پاسخگویی
 
                ارائه کننده: فوادحسین رسولی دهبکری استاد راهنما: دکتر محمودرضا حقی فام استاد مشاور: دکتر سید مجید میری لاریمی استاد ناظر داخلی: دکتر حمیدرضا بقایی کاشی استاد ناظر خارج از دانشگاه: دکتر سید مصطفی عابدی (دانشگاه آزاد تهران جنوب) نماینده تحصیلات تکمیلی: دکتر حمیدرضا بقایی کاشیتاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۱۴ ساعت: ۸ مکان: آزمایشگاه انتقال و توزیع سیستم قدرت
چکیده: مشترکان خانگی بیش از سی درصد کل انرژی الکتریکی در کشورمان را مصرف می کنند و نیز مشارکت آنها در بار پیک قابل توجه است، بنابراین افزایش مشارکت آنها در برنامه های پاسخگویی بار بسیار حائز اهمیت است. مشارکت فعال مشتریان خانگی در پاسخگویی بار در محیط بازار معمولا بر اساس مفهوم تجمیع گر شکل می گیرد. در واقع تجمیع گر یک واسط میان بازار و مشترکان است. حضور و یا مشارکت تجمیع گر باعث پیچیده شدن بازار می شود؛ اما تأثیر آن بر افزایش مشارکت و پایداری سیستم قابل چشم پوشی نیست. اساساً برای مشترک خانگی، برق یک کالای تجاری نیست و چالش اصلی این است که تجمیع گر چگونه می تواند میزان واقعی مصرف هر مشترک و سپس میزان انعطاف پذیری آن را شناسایی کرده و نسبت به افزایش مشارکت آنها اقدام کند. به نظر می رسد تجمیع گر بر اساس پیش بینی های رفتاری مشترکان میران پتانسیل انعطاف پذیری مشترکان را محاسبه کرده و پس از تخصیص مشوق ها و اطمینان از میزان انعطاف پذیری می تواند در بازار پاسخگویی بار حضور پیداکند. تجمیع گر بر اساس راهنمایی که از ارتباط میان مشوق و دسته بندی مشترکان دارد و همچنین با در نظر گرفتن ایجاد تعامل بیشتر برای بیشینه کردن انعطاف پذیری در شبکه، برای شرکت در بازار پاسخگویی بار نیازمند نمودار عرضه پلکانی بر اساس پارامترهای که مطرح شده است. هدف اصلی این پایان نامه، طراحی سازوکاری به منظور افزایش مشارکت مشترکان خانگی و تجمیع بار مصرفی آن ها با کاربرد در بازار پاسخگویی بار است. بر اساس بررسی ها و نتایج حاصل از این پژوهش، مقبولیت سیگنال های فرهنگی و اقتصادی در افزایش سطح همکاری مشترکان خانگی مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که این سیگنال ها بر روی گروه های خاصی از خانوارها تأثیر بیشتری داشته و منجر به افزایش همکاری آن ها می شود. در نهایت، پتانسیل پاسخگویی بار مشترکان و همچنین قیمت پیشنهادی آن ها برای مشارکت در برنامه های پاسخگویی بار محاسبه و تحلیل شده است. مطالعات عددی در مورد مشترکان خانگی ایران انجام گرفته است.
 
  
 
            